اوپن فرانسه 2023: نواک جوکوویچ به خاطر پیامی که در مورد کوزوو پس از پیروزی در دور اول ارسال کرده بود مورد انتقاد قرار گرفت

لنز دوربینی که پیام نواک جوکوویچ روی آن نوشته شده است
نواک جوکوویچ پس از پیروزی 6-3 6-2 7-6 (7-1) روز سه شنبه مقابل الکساندر کواچویچ این پیام را روی لنز دوربین نوشت.
تاریخ: 28 مه-11 ژوئن محل: رولان گاروس، پاریس
پوشش: متن زنده و تفسیرهای رادیویی مسابقات منتخب در سراسر BBC Radio 5 Sports Extra، وب سایت و برنامه BBC Sport

وزیر ورزش فرانسه می گوید پیام سیاسی نواک جوکوویچ در مورد کوزوو در مسابقات آزاد فرانسه “مناسب” بود و “نباید دوباره تکرار شود”.

آملی اودیا کاسترا گفت که باید “اصل بی طرفی برای زمین بازی” وجود داشته باشد.

صرب جوکوویچ نوشت: “کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید” روی لنز دوربین

این اشاره به تنش اخیر در کوزوو است که در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد.

صربستان هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است خشونت در روزهای گذشته پس از نصب شهرداران آلبانیایی قومی در شمال کشور، با درگیری پلیس و نیروهای ناتو با معترضان صرب.

اودیا کاسترا به شبکه فرانس 2 گفت: «وقتی پیام‌هایی در مورد دفاع از حقوق بشر حمل می‌کنید، پیام‌هایی که مردم را حول ارزش‌های جهانی گرد هم می‌آورد، یک ورزشکار آزاد است که آنها را بیان کند.

اما در این مورد این پیامی بود که بسیار فعال است، بسیار سیاسی است.

اودیا کاسترا گفت که پیام های حمایت از اوکراین را در مواجهه با تهاجم روسیه متمایز می کند و افزود که کوزوو و اوکراین را “در یک سطح” قرار نداده است.

این شامل حمایت از بازیکن اوکراینی مارتا کوستیوک است، که توسط جمعیت هو شد پس از اینکه روز یکشنبه از دست دادن با آرینا سابالنکا از بلاروس خودداری کرد.

بلاروس متحد روسیه است و به سربازان اجازه داد تا از خاک این کشور برای آغاز تهاجم سال گذشته به اوکراین استفاده کنند.

اودئا کاسترا گفت: «آنچه برای اوکراینی‌ها در پیست می‌افتد بسیار دردناک و دشوار است.

“شما میتوانید بفهمید [Kostyuk’s refusal to shake hands]. حتی اگر دوست دارید همیشه بازی جوانمردانه تا دست دادن وجود داشته باشد، اما درد وجود دارد و من به آن احترام می گذارم.”

الینا سویتولینا اوکراینی که بارها در مورد واکنش تنیس به حمله روسیه صحبت کرده است، گفت که جوکوویچ باید اجازه داشته باشد نظر خود را بیان کند.

“ما در دنیای آزاد زندگی می کنیم، پس چرا نظر خود را در مورد چیزی نگویید؟” سویتولینا پس از شکست دادن استورم هانتر در راند دوم گفت.

“احساس می‌کنم اگر برای چیزی بایستی، فکر می‌کنی این راه است، باید بگویی.”

جوکوویچ 36 ساله از پیام خود دفاع کرده است که بلافاصله پس از پیروزی در دور اول مقابل الکساندر کواچویچ در روز سه شنبه نوشت.

قهرمان 22 دوره گرند اسلم انفرادی که پدرش در کوزوو به دنیا آمده است، در گفتگو با خبرنگاران صرب، گفت که او “مخالف جنگ، خشونت و هر نوع درگیری است” اما وضعیت کوزوو یک “سابقه در حقوق بین الملل” است.

جوکوویچ گفت: “به ویژه به عنوان پسری که در کوزوو به دنیا آمده ام، احساس می کنم باید از مردم خود و کل صربستان حمایت کنم.”

کوزوو مهد ما، سنگر ما، مرکز مهم ترین چیزها برای کشور ما است. دلایل زیادی وجود دارد که من آن را روی دوربین نوشتم.

“البته برای من به عنوان یک صرب بسیار آزار می دهد که ببینم در کوزوو چه اتفاقی می افتد و چگونه مردم ما عملاً از ادارات شهرداری اخراج شده اند، بنابراین حداقل کاری که می توانستم انجام دهم این بود.”

مقامات المپیک کوزوو از کمیته بین المللی المپیک (IOC) خواسته اند تا علیه جوکوویچ به اتهام دامن زدن به تنش سیاسی پرونده انضباطی را آغاز کند.

عصمت کراسنیچی، رئیس کمیته المپیک کوزوو، گفت: “نواک جوکوویچ بار دیگر تبلیغات ملی گرایان صرب را ترویج داده و از بستر ورزش برای انجام این کار استفاده کرده است.”

روز سه شنبه فدراسیون تنیس کوزوو گفت که اقدامات جوکوویچ “مستقیما” به افزایش تنش بین دو کشور منجر خواهد شد.

فدراسیون تنیس فرانسه، که مسابقات اوپن فرانسه را برگزار می‌کند، گفت هیچ قانونی در مورد آنچه بازیکنان می‌توانند در گرند اسلم‌ها بگویند وجود ندارد و اینکه بحث‌هایی درباره رویدادهای خبری بین‌المللی در این تورنمنت صورت گرفته است «قابل درک است».

در بیانیه ای آمده است: “قوانین یکسان برای هر چهار گرند اسلم اعمال می شود. داور مسابقات و سرپرستان گرند اسلم از رعایت این قوانین اطمینان می دهند.”

پیام‌ها به تیم‌های بازیکنانی که درگیر چنین مسائلی هستند ارسال می‌شود.»

پیام جوکوویچ “مجبور است پرها را به هم بزند”

گای دلونی، خبرنگار بی بی سی نیوز بالکان

“کوزوو قلب صربستان است” ممکن است یک جمله عجیب به نظر برسد. به هر حال، کوزوو در سال 2008 مستقل شد – و موقعیت جغرافیایی آن در جنوب غربی به این معنی بود که، حتی قبل از آن، همیشه در حاشیه صربستان قرار داشت.

اما اهمیت نمادین آن برای بسیاری از صرب ها بسیار مهم است. نبرد 1389 کوزوو به عنوان رویداد مهم در شکل گیری هویت صرب اسطوره شده است. و بسیاری از مهم ترین مکان های کلیسای ارتدوکس صربستان در کوزوو امروزی قرار دارند.

صربستان یکی از کشورهایی است که اعلامیه یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد. و صرب‌هایی که روابط خانوادگی با کوزوو دارند به‌ویژه مشتاق هستند تا از ادامه سیاست عدم به رسمیت شناختن صربستان اطمینان حاصل کنند.

این یک ماه پرتلاطم برای صربستان بوده است – با تیراندازی های دسته جمعی و اعتراض های متعدد – و صرب های قومی در کوزوو. نماد ورزش کشور با نوشتن پیام خود در کنار دادگاه، حمایت خود را نشان می‌داد – اما به‌گونه‌ای که پرها را به هم می‌زد.

جوکوویچ با خط خطی خودکار خود، پیچیدگی پایدار موقعیت را به خوبی نشان داد.

در سراسر بنر بی بی سیدر پاورقی بی بی سی