ایالات متحده ممکن است به زودی اولین زن سیاهپوست را روی نیمکت SC داشته باشد

واشنگتن: ایالات متحده به زودی در آستانه یک لحظه سیاسی و قضایی تاریخی دیگر قرار خواهد گرفت و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از اعلام روز چهارشنبه مبنی بر کناره گیری قاضی استفان بریر، فرصتی برای معرفی اولین زن سیاهپوست به دیوان عالی ایالات متحده پیدا کرد.
مانند سنای ایالات متحده، دادگاه عالی ایالات متحده نیز در بیش از 230 سال از عمر خود، سنگر مردان سفیدپوست بوده است. 120 قاضی دیوان عالی وجود داشته است، و تنها دو نفر آفریقایی-آمریکایی، هر دو مرد هستند – قاضی تورگود مارشال (1967-1991) و کلارنس توماس (1991-اکنون). بایدن علناً متعهد شده است که یک زن سیاه‌پوست را برای دادگاه عالی معرفی کند، فراخوانی که از جمله عوامل دیگر، حمایت بیش از 90 درصدی از دموکرات‌ها از آن جمعیت است.
محبوب ترین گزینه برای جانشینی برایر، کتانجی براون جکسون است که بایدن چند هفته پس از انتخابش به عنوان قاضی دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده در واشنگتن دی سی، او را نامزد کرد. او که یک محقق حقوقی در واشنگتن دی سی است، برای بریر کار می کرد و به دلیل اقناع لیبرال خود، یکی از گزینه های محبوب در میان دموکرات ها است.
انتظار می‌رود قانون‌گذاران دموکرات برای تایید جایگزینی لیبرال بریر در دادگاهی که قبلاً 6-3 به سمت راست متمایل شده است، عجله کنند، به لطف سه جای خالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با بخت و اقبال سیاسی پر کرد.
از همه مشهورتر، جمهوری خواهان هشت ماه قبل از انتخابات 2016، نامزدی مریک گارلند، نامزد اوباما را مسدود کردند، با این استدلال که قاضی جدید شورای عالی امنیت نباید در یک سال انتخابات تایید شود. اما زمانی که آنها کنترل سنا و کاخ سفید را در دست داشتند، جمهوری خواهان هشت روز قبل از انتخابات، امی کونی بارت محافظه کار را تایید کردند، در حالی که 65 میلیون نفر قبلاً در رای گیری زودهنگام رای داده بودند.
بریر 83 ساله است و مشکل این است که او تحت فشار قرار می گیرد تا زمانی که دموکرات ها هنوز کنترل سنا را در دست دارند، جایگزینی مانند لیبرال برای او ایجاد شود، که ممکن است در انتخابات میان دوره ای نوامبر امسال شکست بخورند. دموکرات‌ها نیز از تجربه خود در از دست دادن نامزدی در شورای امنیت انتقاد می‌کنند، زیرا برخی از آنها معتقدند که روت بادر گینزبورگ باید در زمان ریاست‌جمهوری اوباما کناره‌گیری می‌کرد تا بتواند جایگزینی شبیه لیبرال را فراهم کند. او در دوران ریاست جمهوری ترامپ در بند جان باخت و جمهوری خواهان را قادر ساخت تا نامزدی را بدست آورند.
اینکه چه کسی جایگزین بریر خواهد بود، بزرگترین بازی سالن سیاسی امروز در واشنگتن است. تقریباً به طور قطع یک زن سیاه پوست خواهد بود – اولین بار – زیرا در مارس 2020 زمانی که هنوز برای ریاست جمهوری نامزد می شد، بایدن این را متعهد شده بود و گفت: “الزامی است که آنها اکنون نماینده داشته باشند – خیلی دیر شده است.”
در میان معدود افرادی که نام آنها در حال پراکنده شدن است، معاون رئیس جمهور کامالا هریس و بانوی اول سابق میشل اوباما هستند. برخی از دموکرات‌ها که هریس را یک مسئول سیاسی می‌دانند، می‌خواهند بایدن او را نامزد کند تا او و حزب بتوانند او را از رقابت انتخاباتی 2024 خارج کنند. اما مشکل کوچکی وجود دارد: کامالا هریس برای تایید هر نامزدی بایدن در سنا که در حال حاضر 50-50 رای دارد، به رای تساوی شکن نیاز است، با این فرض که همه سناتورهای دموکرات از نامزد بایدن حمایت کنند.
انتظار می رود جمهوری خواهان هر مانور را برای جلوگیری از نامزدی بایدن امتحان کنند، اگرچه سه سناتور میانه رو جمهوری خواه به تایید کتانجی جکسون براون در دادگاه استیناف دی سی رأی دادند.