ایران: اگر ایران مذاکرات هسته ای را به تعویق بیندازد، آمریکا بیکار نخواهد نشست

واشنگتن: فرستاده ویژه آمریکا گفت، اگر ایران پای خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای در مذاکرات از سرگیری هفته آینده به تعویق بیندازد، بر سر ایران بیکار نخواهد نشست.
راب مالی، مذاکره‌کننده آمریکایی در گزیده‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، به رادیو عمومی ملی گفت: «اگر آنها برای راحتی بیش از حد نزدیک شوند، مطمئناً ما آماده نخواهیم بود که بیکار بنشینیم».
ایران پس از وقفه پنج ماهه پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فوق محافظه کار، روز دوشنبه به مذاکرات در وین با قدرت های جهانی بازمی گردد.
این مذاکرات پس از آن صورت می گیرد که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازگشت از سفر خود به ایران گفت که هیچ پیشرفتی در گفتگوها در مورد اختلافات بر سر برنامه این کشور حاصل نشده است.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مذاکرات را در اوایل سال جاری آغاز کرد و امیدوار بود که ایالات متحده را به توافق هسته‌ای 2015 برگرداند که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی این کشور به هم ریخته شد، اما نتوانست با ایران به تفاهم برسد.
مالی گفت: “ما آماده بازگشت به توافق و لغو همه تحریم هایی هستیم که با توافق مغایرت دارند. بنابراین اگر ایران می خواهد به توافق بازگردد، راهی برای انجام این کار دارد.”
اگر نمی‌خواهد به توافق بازگردد، اگر به همان کاری که به نظر می‌رسد در حال حاضر انجام می‌دهد، ادامه دهد، یعنی پای خود را روی میز دیپلماتیک هسته‌ای بکشد و سرعت خود را در مورد برنامه هسته‌ای خود تسریع بخشد. اگر این مسیری است که انتخاب می‌کند، ما باید به آن پاسخ دهیم.”
مذاکرات به طور غیرمستقیم انجام می شود و یک نماینده اتحادیه اروپا بین مالی و هیئت ایرانی که حاضر به ملاقات حضوری با نماینده آمریکا نیست، رفت و آمد می کند.
ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها شده است، اما دولت بایدن می‌گوید که تنها در مورد اقدامات اعمال شده توسط ترامپ به عنوان بخشی از خروج از توافق هسته‌ای، از جمله ممنوعیت یکجانبه گسترده ایالات متحده برای خرید صادرات کلیدی نفت ایران از سوی آمریکا، صحبت می‌کند.
اسرائیل که به شدت با توافق سال 2015 مورد مذاکره باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مخالف بود، کارزار خرابکاری علیه ایران به راه انداخته و تهدید به اقدام نظامی کرده است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از “گزینه های دیگر” صحبت کرده است، اگرچه مالی در این مصاحبه به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده بیش از همه به فشار اقتصادی فکر می کند.