باخموت: آیا باخموت سقوط کرده است؟ روسیه ادعا می کند، اما اوکراین رد می کند

کیو: روسیه و اوکراین گزارش های متناقضی از وضعیت در این کشور ارائه کردند باخموت روز یکشنبه، با کیف گفت که هنوز بخش کوچکی از شهر محاصره شده شرقی را تحت کنترل دارد در حالی که مسکو به ارتش خصوصی واگنر و نیروهای روسی به خاطر “آزادسازی” آن تبریک گفت. روسیه روز شنبه اعلام کرد که شهر ویران شده را به طور کامل به تصرف خود درآورده است که پایانی بر طولانی ترین و خونین ترین نبرد 15 ماهه جنگ خواهد بود. پوتین رئیس جمهور روسیه به سربازان خود و واگنر تبریک گفت.
با این حال، مقامات اوکراینی روز یکشنبه با این ادعاها مخالفت کردند. یک ژنرال ارشد اوکراینی گفت که نیروهای کیف آنچه را که او پذیرفته بود بخش “کوچکی” از باخموت است را کنترل می کنند، اما گفت که وقتی اوضاع تغییر کرد، این پایگاه برای ورود به شهر ویران کافی است. ژنرال الکساندر سیرسکی در یک پست تلگرامی گفت که نیروهای کیف در حال پیشروی به سمت نیروهای روسی در حومه شهر هستند و آنها به “محاصره تاکتیکی” شهر نزدیک می شوند که قبلاً 70000 نفر در آن زندگی می کردند. هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: «نیروهای ما شهر را به صورت نیمه محاصره گرفته اند که به ما فرصت می دهد تا دشمن را نابود کنیم… دشمن باید در بخشی از شهر که تحت کنترلش است از خود دفاع کند.» یکشنبه. وی افزود که نیروهای اوکراینی همچنان از تاسیسات صنعتی و زیرساختی و همچنین بخش خصوصی شهر دفاع می کنند و بخشی از ارتفاعات مشرف را تصاحب کرده اند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز طی سخنانی در نشست گروه هفت در هیروشیما، ادعاهای روسیه را رد کرد. باخموت امروز توسط روسیه اشغال نشده است. طی هفته گذشته، نیروهای اوکراینی سریع ترین دستاوردهای خود را در شش ماه گذشته در جناح های شمالی و جنوبی باخموت به دست آوردند و روسیه نیز به برخی از عقب نشینی ها برای سربازان خود اذعان داشت. کیف می‌گوید هدفش این بوده است که نیروهای روسی را از نقاط دیگر جبهه به داخل شهر بکشاند، تا تلفات زیادی را در آنجا وارد کند و خط دفاعی مسکو را در جاهای دیگر قبل از یک ضد حمله بزرگ برنامه‌ریزی‌شده اوکراینی تضعیف کند.
پوتین روز یکشنبه به نیروهای مزدور واگنر و نیروهای روسی به دلیل تصاحب شهر تبریک گفت، در حالی که بنیانگذار واگنر یوگنی پریگوژین نقش ارتش عادی روسیه را کمرنگ کرد و در پیامی صوتی در تلگرام گفت: عملا هیچکس از ارتش به ما کمک نکرد. نبرد برای باخموت شکاف عمیق بین واگنر را که هزاران محکوم را از زندان های روسیه به خدمت گرفته است و ارتش عادی روسیه آشکار کرده است. به مدت دو هفته، پریگوژین روزانه پیام های تصویری و صوتی در محکومیت رهبری نظامی روسیه منتشر می کند.
گرفتن باخموت – که روسیه از آن با نام دوران شوروی خود یعنی آرتیوموفسک یاد می کند – نشان دهنده اولین پیروزی بزرگ مسکو در درگیری در بیش از 10 ماه است. مسکو مدت‌ها مدعی شده است که تصرف باخموت، پله‌ای برای پیشروی عمیق‌تر به منطقه دونباس است که ادعا می‌کند از اوکراین ضمیمه شده است. آن را به هدف اصلی یک تهاجم گسترده تبدیل کرده است که نتوانست هیچ نقطه قابل توجهی را در جای دیگری تصرف کند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور همچنین یک پل جاده ای را که قبلاً توسط نیروهای اوکراینی برای تقویت باخموت استفاده می شد، منهدم کردند.
زلنسکی تخریب باخموت را با وحشت هیروشیما مقایسه می کند: چیزی زنده نمانده است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه شباهتی میان تخریب باخموت و وحشت هیروشیما ترسیم کرد و نمادی از کشتار جمعی را تداعی کرد که در اجلاس سران گروه ۷ در ژاپن به‌صورت غافلگیرکننده ظاهر شد. زلنسکی پس از گذاشتن گل بر روی قنوتاف برای قربانیان اولین بمباران اتمی یک شهر در جهان، به خبرنگاران گفت: “من آشکارا به شما می گویم: عکس های هیروشیما ویران شده کاملاً مرا به یاد باخموت و سایر سکونتگاه های مشابه می اندازد.” او گفت: «هیچ چیز زنده نمانده، همه ساختمان‌ها ویران شده‌اند. رئیس جمهور بایدن گفت روسیه بیش از 100000 تلفات در باخموت متحمل شده است.