با افزایش تورم در سطح جهان، قیمت مواد غذایی و بنزین خانواده ها را کاهش می دهد

بوداپست: مجارستان، از فروشگاه‌های لوازم خانگی در ایالات متحده گرفته تا بازارهای مواد غذایی در مجارستان و پمپ بنزین‌ها در لهستان، افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده ناشی از هزینه‌های بالای انرژی و اختلالات زنجیره تامین، خانواده‌ها و مشاغل را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.
افزایش تورم منجر به افزایش قیمت مواد غذایی، گاز و سایر محصولات می‌شود و بسیاری از مردم را مجبور می‌کند بین عمیق‌تر کردن جیب خود یا بستن کمربند خود یکی را انتخاب کنند. در اقتصادهای در حال توسعه، به ویژه وخیم است.
گابور پردی، یک خریدار در بازار مواد غذایی در فضای باز در بوداپست، پایتخت مجارستان، پس از خرید یک گونی سبزیجات تازه به تازگی گفت: «ما متوجه شده ایم که کمتر مصرف می کنیم. ما سعی می کنیم ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین چیزها را خریداری کنیم، حتی اگر ظاهر خوبی نداشته باشند.»
با گذشت نزدیک به دو سال از همه‌گیری کووید-19، تأثیر اقتصادی این بحران حتی پس از اینکه کشورها از قرنطینه‌های ضعیف خارج شدند و تقاضای مصرف‌کننده دوباره برگشتند، هنوز احساس می‌شود. بدتر شدن اوضاع، افزایش جدید عفونت ها منجر به محدودیت های مجدد در اروپا و سایر نقاط جهان می شود.
طنین‌ها به‌ویژه اروپای مرکزی و شرقی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، جایی که کشورهایی از بالاترین نرخ تورم را در 27 کشور اتحادیه اروپا دارند و مردم برای خرید غذا یا پر کردن مخازن سوخت خود با مشکل مواجه هستند.
یک قصاب در بازار مواد غذایی بوداپست، ایلدیکو واردوس سرفوزو، گفت که با مراجعه مشتریان به زنجیره‌های مواد غذایی چندملیتی که می‌توانند با خرید در مقادیر زیاد، تخفیف‌هایی را ارائه دهند، کسب‌وکارش کاهش یافته است.
او گفت: “خریداران به قیمت حساس هستند و بنابراین اغلب ما را پشت سر می گذارند، حتی اگر محصولات ما کیفیت بالایی داشته باشند. پول صحبت می کند.” “ما متوجه شدیم که تورم برای ما خوب نیست. فقط خوشحالم که فرزندانم نمی خواهند به این تجارت خانوادگی ادامه دهند، من آینده زیادی در آن نمی بینم.”
در مجاورت لهستان، باربارا گروتوفسکا، یک بازنشسته 71 ساله، در بیرون یک سوپرمارکت تخفیف در پایتخت ورشو گفت که بیشترین ضربه را از دستمزد جمع آوری زباله هایش که تقریباً سه برابر شده و به 88 زلوتی (21 دلار) رسیده است. او همچنین ابراز تاسف کرد که روغن پخت و پز مورد استفاده او یک سوم قیمت آن افزایش یافته و به 10 زلوتی (2.40 دلار) رسیده است.
او گفت: “این یک تفاوت واقعی است.”
افزایش اخیر تورم، رهبران تجاری و اقتصاددانان در سراسر جهان را غافلگیر کرده است.
در بهار 2020، ویروس کرونا اقتصاد جهانی را در هم شکست: دولت‌ها دستور قرنطینه، مشاغل تعطیل یا کاهش ساعت کاری دادند و خانواده‌ها در خانه ماندند. شرکت‌ها برای بدترین شرایط آماده می‌شوند، سفارش‌ها را لغو کرده و سرمایه‌گذاری‌ها را به تعویق می‌اندازند.
در تلاش برای جلوگیری از فاجعه اقتصادی، کشورهای ثروتمند – به ویژه ایالات متحده – کمک های دولتی به ارزش تریلیون ها دلار را ارائه کردند، یک بسیج اقتصادی در مقیاسی که از زمان جنگ جهانی دوم دیده نشده بود. بانک های مرکزی نیز در تلاشی برای احیای فعالیت های اقتصادی، نرخ بهره را کاهش دادند.
اما این تلاش‌ها برای راه‌اندازی سریع اقتصادها پیامدهای ناخواسته‌ای داشته است: از آنجایی که مصرف‌کنندگان جسارت بیشتری برای خرج کردن پولی که از طریق کمک‌های دولتی یا استقراض کم بهره دریافت کرده‌اند، احساس می‌کنند، و عرضه واکسن‌ها مردم را تشویق می‌کند به رستوران‌ها، بارها و مغازه‌ها بازگردند. تقاضا ظرفیت تامین کنندگان را برای حفظ سرعت آزمایش کرد.
بنادر و محوطه‌های حمل و نقل به طور ناگهانی با محموله‌ها مسدود شدند و با غلبه بر زنجیره‌های تامین جهانی – به‌ویژه زمانی که شیوع‌های جدید کووید-۱۹ گاهی اوقات کارخانه‌ها و بنادر در آسیا را تعطیل می‌کنند، قیمت‌ها شروع به افزایش کردند.
افزایش قیمت ها چشمگیر بوده است. تورم در ایالات متحده در ماه اکتبر به 6.2 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از سال 1990 است و صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که قیمت های مصرف کننده جهانی در سال جاری 4.3 درصد افزایش خواهد یافت که بزرگترین جهش از سال 2011 است.
بیشترین میزان آن در اقتصادهای در حال توسعه اروپای مرکزی و شرقی است و بالاترین نرخ سالانه در لیتوانی (8.2٪)، استونی (6.8٪) و مجارستان (6.6٪) ثبت شده است. در لهستان، یکی از سریعترین اقتصادهای اروپا، تورم در ماه اکتبر به 6.4 درصد رسید که بالاترین نرخ در دو دهه اخیر است.
چندین خریدار در یک غرفه سبزیجات در ورشو گفتند که نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند نان و روغن پخت و پز هستند و انتظار دارند در سال جدید که قرار است قیمت انرژی افزایش یابد، وضعیت بدتر شود.
پیوتر مولاک، یک سبزی فروش 44 ساله، گفت که او هنوز مجبور به افزایش قیمت سیب زمینی، سیب یا هویج خود نشده است، اما گوجه فرنگی های گیلاسی که از اسپانیا و ایتالیا وارد می کند و به یورو می خرد، بسیار زیاد شده است. گران تر شده است زیرا واحد پول لهستان، زلوتی، ضعیف شده است.
مولک گفت: «این را بیشتر در سال جدید که برق بالا می رود احساس خواهیم کرد. زمانی که مجبور باشیم بیشتر از اینکه برای خوشگذرانی خرج کنیم، آن را احساس خواهیم کرد.»
تضعیف ارزها در سراسر اروپای مرکزی و شرقی در برابر دلار و یورو، قیمت واردات و سوخت را بالا برده و فشار ناشی از پشتیبان عرضه و عوامل دیگر را تشدید می کند.
واحد پول مجارستان، فورینت، در شش ماه گذشته حدود 16 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و هفته گذشته در برابر یورو به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید. زسولت بالاسی، مدیر پورتفولیو در Hold Asset Management در بوداپست، گفت که این بخشی از استراتژی بانک مرکزی مجارستان برای رقابتی نگه داشتن کشور و جذب شرکت های خارجی به دنبال نیروی کار ارزان است.
اما قیمت کالاهای وارداتی به شدت افزایش یافته است و قیمت جهانی نفت که به دلار آمریکا تعیین شده است، هزینه سوخت را به سطوح بی سابقه ای رسانده است.
بالاسی گفت: «از آنجایی که فورینت مجارستان و در واقع همه ارزهای منطقه، کم و بیش دائماً در حال تضعیف هستند، این امر به طور مداوم قیمت نفت را در ارزهای ما افزایش می دهد.
دولت مجارستان در واکنش به رکورد قیمت سوخت که در ماه جاری به اوج خود در 506 فورینت (1.59 دلار) برای بنزین و 512 فورینت (1.61 دلار) برای گازوئیل در هر لیتر رسید، دولت مجارستان سقف 480 فورینت (1.50 دلار) را در پمپ بنزین ها اعلام کرد.
بالاسی گفت که در حالی که کمی تسکین می دهد، انتخابات آتی مجارستان، که در آن حزب حاکم دست راستی با جدی ترین چالش از زمان انتخابش در سال 2010 مواجه است، احتمالاً یک عامل بوده است.
او گفت: «این بدیهی است که یک تصمیم سیاسی است که ضررهای اقتصادی زیادی دارد، اما احتمالاً باعث خوشحالی خانواده ها می شود.
ماهیت سیاسی برخی تصمیمات اقتصادی به مجارستان محدود نمی شود.
بانک مرکزی لهستان نیز که با تضعیف ارز مواجه است، توسط منتقدان متهم شده است که برای تشویق رشد اقتصادی و تقویت حمایت از حزب حاکم اجازه داده است تورم برای مدت طولانی بالا برود.
این بانک با زمان و اندازه دو افزایش نرخ بهره در ماه های اکتبر و نوامبر در تلاش برای کاهش قیمت ها، بازارها را شگفت زده کرد، در حالی که بانک مرکزی مجارستان در سال جاری شش بار نرخ بهره را با افزایش کمتری افزایش داده است.
کارمن راینهارت، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، گفت: با این حال، اگر بانک‌های مرکزی خیلی زود برای کنترل تورم خیلی تهاجمی عمل کنند، می‌تواند بهبود اقتصادی را کوتاه کند.
او نگران قیمت های بالاتر مواد غذایی است که در درجه اول به فقرا در کشورهای در حال توسعه آسیب می زند، جایی که سهم نامتناسبی از بودجه خانواده صرف نگه داشتن غذا روی میز می شود.
راینهارت گفت: «قیمت مواد غذایی یک فشارسنج برای ناآرامی اجتماعی است» و اشاره کرد که خیزش‌های بهار عربی که در سال 2010 آغاز شد تا حدودی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی بود.
آنا آندرژیچاک، 41 ساله ای که برای یک بنیاد محیط زیست در لهستان کار می کند، زمانی که کمونیسم در سال 1989 به پایان رسید، هنوز کودک بود و تنها خاطره مبهمی از تورم فوق العاده و دیگر “غوغا” اقتصادی دارد که با گذار به لهستان به وجود آمد. اقتصاد بازار.
اما او احساس می‌کند که قیمت‌ها «هر بار که باکم را پر می‌کنم» بالا می‌رود، و هزینه سوخت در سال گذشته حدود 35 درصد افزایش یافته است.
آندریچک گفت: «ما در سال‌های گذشته دوره‌ای از ثبات داشته‌ایم، بنابراین این تورم اکنون یک شوک بزرگ است. افزایش قیمت‌هایی که در آن زمان داشتیم را نداریم، اما فکر می‌کنم این باعث ایجاد استرس شدید خواهد شد.»