بنگلادش صدها آواره روهینگیا دیگر را به جزیره می فرستد

داکا: بنگلادش با وجود نگرانی‌های مداوم از سوی گروه‌های حقوق بشر در مورد شرایط این جزیره آسیب‌پذیر و اینکه هیچ پناهنده‌ای نباید به اجبار فرستاده شود، انتقال صدها پناهجوی روهینگیا را به جزیره‌ای در خلیج بنگال آغاز کرد.
روهینگیا یک گروه قومی مسلمان است که بیش از 700000 نفر از آنها در آگوست 2017 از آزار و اذیت و خشونت در میانمار همسایه گریختند. بنگلادش به 1.1 میلیون پناهنده در اردوگاه های شلوغ نزدیک ساحل خود پناه داده است.
تحقیقات تحت حمایت سازمان ملل در سال 2018 پیگرد فرماندهان ارشد نظامی میانمار را به اتهام نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به دلیل خشونت علیه روهینگیا توصیه کرد.
محمد شمسود دوزا، یک مقام ارشد بنگلادشی که بر این جابجایی نظارت می کند، گفت که یک کشتی نیروی دریایی 379 پناهجو را از شهر چاتوگرام به جزیره باشان چار که در سواحل جنوب شرقی کشور قرار دارد می برد.
او به آسوشیتدپرس گفت: “آنها داوطلبانه به آنجا می روند. همه 379 پناهنده برای زندگی بهتر و امن آنجا را انتخاب کرده اند.”
او افزود: “مقامات از همه چیز – از غذا گرفته تا دارو” مراقبت خواهند کرد.
دولت یازده ماه پیش شروع به فرستادن پناهجویان روهینگیا به این جزیره کرد و می گوید که اکنون می تواند تا 100000 نفر را در خود جای دهد.
دوزا گفت که در مجموع 1500 پناهجو طی چند هفته آینده به صورت مرحله ای به جزیره منتقل خواهند شد. پیش از این، حدود 19000 پناهجو از بازار کاکس به این جزیره نقل مکان کردند، جایی که بیش از 1 میلیون پناهجوی روهینگیا از میانمار در کمپ های شلوغ زندگی می کنند.
مشخص نیست که دسته بعدی کی به جزیره سفر می کنند.
دولت می گوید این جابجایی یک ترتیب موقت است و در نهایت آنها باید به کشور خود در میانمار بازگردند، اگرچه شیخ حسینه نخست وزیر نیز گفته است که پناهندگان را مجبور به بازگشت نخواهد کرد.
در ماه اکتبر، سازمان ملل متحد با دولت بنگلادش توافقنامه ای را برای تسهیل ارسال پناهجویان به جزیره امضا کرد. سازمان ملل و سایر گروه‌ها پیشتر از این جابه‌جایی انتقاد کرده بودند و گفتند این جزیره که مرتباً توسط باران‌های موسمی زیر آب می‌رود، برای سکونت مناسب نیست. دولت بیش از 112 میلیون دلار برای توسعه، افزودن دیوارهای دریایی، بیمارستان ها، مدارس و مساجد هزینه کرده است.
توافقنامه سازمان ملل اجازه همکاری نزدیک بین نهاد بین المللی و دولت را برای ارائه خدمات و کمک به ساکنان جزیره می دهد.
با این حال، گروه های حقوق بشر به ابراز نگرانی در مورد این طرح ها ادامه داده اند. این هفته، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری برای محافظت از پناهندگان در برابر طوفان‌ها و همه‌گیری کووید-19 در جزیره باشان چار شد. در این بیانیه آمده است که هلال احمر بنگلادش مستقیماً با پناهندگان کار می کند تا اقدامات نجات جان قبل از طوفان بزرگ بعدی انجام شود، زیرا طوفان های بزرگ به طور منظم خلیج بنگال را از سپتامبر تا دسامبر تهدید می کند.
این سازمان گفت واکسیناسیون برای افراد بالای 55 سال در جزیره در حال انجام است و دوزهای بیشتری برای بزرگسالان باقی مانده در نظر گرفته شده است.
روهینگیاها در میانمار با اکثریت بودایی به عنوان شهروند به رسمیت شناخته نمی شوند و این امر باعث بی تابعیتی آنها می شود و با اشکال دیگر تبعیض و خشونت مورد تایید دولت روبرو هستند.