بیروت: موزه نمادین بیروت 3 سال پس از آسیب انفجار بندر بازگشایی شد

بیروت: سه سال پس از انفجاری مرگبار در بندر بیروت – که توسط هزاران مواد شیمیایی به‌طور نامناسب ذخیره شده بود – موزه Sursock لبنان به روی عموم بازگشایی شد. بازگشایی جمعه شب به ساکنان بیروت نقطه روشنی نادری را در کشوری که از یک بحران فلج کننده اقتصادی که حدود سه چهارم جمعیت 6 میلیونی لبنان را دچار فقر کرده است، ارائه کرد.
این اقامتگاه مجلل که در ابتدا به عنوان یک ویلا خصوصی در سال 1912 بر روی یک تپه مشرف به محله اخرافیه شهر ساخته شد، سبک ونیزی و عثمانی را ادغام کرد. صاحب آن، مجموعه‌دار مشهور لبنانی، نیکلاس ابراهیم سورسوک، خانه محبوب خود را به مردمش وصیت کرد تا پس از مرگش در سال 1952 در موزه هنرهای معاصر تنظیم شود.
این موزه دارای آثار هنری لبنانی است که قدمت آن به اواخر دهه 1800 بازمی‌گردد، از جمله آثار نقاش برجسته ژرژ کورم و کتابخانه فواد دباس متشکل از 30000 عکس – یکی از بزرگترین مجموعه‌های عکس خصوصی.
این عکس ها از سراسر شام، منطقه ای است که کشورهایی در امتداد شرق مدیترانه، از ترکیه تا مصر، از سال 1830 تا 1960 را در بر می گیرد.
در سال 2008، یک پروژه هفت ساله موزه را بازسازی و گسترش داد و در سال 2015 دوباره راه اندازی شد.
اما انفجار 4 اوت 2020 در بندر بیروت – تنها در 800 متری (875 یارد) – به طور کامل به جلوی موزه برخورد کرد. شیشه های رنگی آن شکسته شد، درها منفجر شدند و تقریبا نیمی از آثار هنری نمایش داده شده آسیب دیدند.
این انفجار بخش زیادی از بیروت را درنورد و بیش از 200 کشته و بیش از 6000 زخمی برجای گذاشت.
کارینا ال هلو، مدیر موزه، گفت که تخریب بی سابقه بود، سطحی که حتی در طول جنگ داخلی لبنان 1975-1990 دیده نشده بود.
او گفت که 70 درصد ساختمان و همچنین 66 اثر هنری از 132 اثر هنری به نمایش گذاشته شده آسیب زیادی دیده است. پرتره کیس فون دونگن هنرمند هلندی از نیکلاس سورسوک، خرده‌های شیشه را پاره کرد.
دو ماه پس از انفجار، مدیر وقت موزه زینا آریدا کمپین جمع آوری کمک مالی را راه اندازی کرد و خسارات وارده را در آن زمان حدود 3 میلیون دلار تخمین زد.
موزه در نهایت بیش از 2 میلیون دلار برای بازسازی ساختمان و آثار هنری با حمایت ایتالیا، فرانسه، یونسکو و سازمان های خصوصی مختلف جمع آوری کرد.
مرمت کار طولانی و پر دردسر بود. پرتره Sursock به همراه دو اثر هنری دیگر به پاریس برده شد و در آنجا بازسازی شد.
کارشناسان از لبنان و خارج از کشور به موزه هجوم آوردند تا مجسمه های سفالی آسیب دیده را کنار هم بچینند و پارگی ها و خراش هایی را که نقاشی ها را مخدوش کرده بود، برطرف کنند.
گرد و غبار و زباله های ناشی از انفجار با دقت حذف شدند تا شکوه و جلال بسیاری از اقلام را بازگردانند.
ال هلو گفت: «پودر سفید ناشی از انفجاری که در همه جای بیروت دیدیم، حتی به انبار ما در چهار طبقه زیر زمین رسید.
او امیدوار است که این بازگشایی روحیه بسیاری از لبنانی ها را در بحبوحه بحران اقتصادی کشور تقویت کند – و “فضای امن” را برای بیان آزاد ارائه دهد.
او افزود که هنر اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. او گفت: «در مواجهه با تاریکی، (هنرمندان) از طریق هنر و فرهنگ مبارزه کردند.
ده‌ها نفر عصر روز جمعه در حیاط بزرگ و پردرخت سورسوک گرد هم آمدند و یک گروه کر و یک گروه موسیقی در حال اجرا در پله‌های ورودی برای بازگشایی بودند.
موزه که تقریباً شبیه قبل از انفجار بود، آه های قدردانی را برانگیخت.
دیگران به یاد آوردند که بیروت از آن زمان تا کنون چقدر پژمرده شده است و چگونه تعداد زیادی از هنرمندان کشور را ترک کرده اند.
تارک میتری، رئیس موزه، هنگام خوشامدگویی به میهمانان به آسوشیتدپرس گفت: «اکنون امیدوارم همه دوستان سورسوک که ممکن است در سال‌های اخیر لبنان را ترک کرده‌اند، حداقل به دیدار ما برگردند.
موزه Sursock تنها فضای هنری نبود که در انفجار بندر آسیب دید و در سال‌های پس از آن بازسازی شد.
Marfa Projects، گالری نزدیک به یکی از ورودی های بندر، در نهایت بازسازی و بازگشایی شد. برخی دیگر، مانند باغ شهری سیفی، یک خوابگاه خانوادگی که در طول سال‌ها به یک مرکز فرهنگی پرجنب‌وجوش با استودیوهای هنری و فضای نمایشگاهی تبدیل شده است، برای همیشه ویران و بسته شدند.
بدون حمایت مالی، بسیاری از ساختمان‌های میراثی، از جمله خانه‌های دوران عثمانی که در قرن نوزدهم ساخته شده و در انفجار آسیب دیده‌اند، در نهایت می‌توانند به توسعه‌دهندگان فروخته شوند.
دولت لبنان که با کمبود نقدینگی مواجه است قادر به تامین مالی پروژه های بازسازی بزرگ نیست.
مونا فواز، استاد مطالعات و برنامه ریزی شهری در دانشگاه آمریکایی بیروت، گفت که توانایی موزه سورسوک در جمع آوری سرمایه از طریق شبکه ها و مدیریت خود، درس ارزشمندی برای دیگران است.
فواز گفت: “من فکر می کنم خوب است که آن را به عنوان یکی از داستان های نادر موفقیت ما در نظر بگیریم.”
در بازگشایی روز جمعه، بازدیدکنندگان می توانند پنج نمایشگاه جدید هنر کلاسیک و مدرن را مشاهده کنند – گواهی بر تاریخ هنری و فرهنگی لبنان و استقامت مردم آن علیرغم گذشته پر دردسر این کشور.
یکی از نمایشگاه‌ها، با عنوان “Ejecta” در اتاقی تاریک قرار دارد که در آن یک ویدئو و یک ضبط صوتی در انفجار بندر منعکس می‌شود. زاد ملتکههنرمند پشت این چیدمان، گفت که امیدوار است این کار الهام بخش مردم باشد تا افکار تاریک خود را در مورد آن روز به امید به آینده تبدیل کنند.
او گفت: «در طول روزهای جنگ داخلی، ما همیشه راهی برای قیام یافتیم.
مولتاکا افزود: “اما احساس اولیه من پس از انفجار شک بود. به این فکر می کردم که آیا ما می توانیم پس از آن اتفاقی که رخ داد استقامت کنیم.” امروز مهم است که این خشونت را پذیرفته و آن را به چیزی مثبت تبدیل کنیم.»