تایوان: کشتی جنگی آمریکا در پی بازی های جنگی چین از تنگه تایوان عبور می کند

تایپه/پکن: کشتی جنگی آمریکا یو اس اس میلیوس تنها چند روز پس از پایان آخرین بازی های جنگی چین در اطراف جزیره، روز یکشنبه از تنگه تایوان عبور کرد، چیزی که نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه به عنوان یک ترانزیت “روتین” توصیف کرد.
چین که تایوان را قلمرو خود می داند، دوشنبه گذشته به طور رسمی به تمرینات سه روزه خود در اطراف تایوان پایان داد و در آن حملات دقیق و محاصره جزیره را تمرین کرد.
این رزمایش را برای ابراز خشم از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برگزار کرد و آن را مداخله در امور داخلی چین و حمایت ایالات متحده از هویت جدایی تایوان از چین تلقی کرد.
هفتمین نیروی دریایی ایالات متحده ناوگان گفت که ناوشکن موشک هدایت شونده کلاس آرلی بورک USS Milius “ترانزیت معمولی تنگه تایوان” را از طریق آبهایی “جایی که آزادی کشتیرانی و پرواز در دریای آزاد مطابق با قوانین بین المللی اعمال می شود” انجام داد.
ترانزیت کشتی نشان دهنده تعهد ایالات متحده به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است.
فرماندهی تئاتر شرقی ارتش چین روز دوشنبه در پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که نیروهایی را برای تعقیب و نظارت بر ناوشکن آمریکایی در طول عملیات آن سازماندهی کرده است.
وزارت دفاع تایوان گفت این کشتی در جهت شمال از طریق تنگه عبور کرد و در طول ترانزیت آن وضعیت در تنگه “عادی” بود.
نیروی دریایی ایالات متحده ماهی یک بار کشتی های جنگی را از طریق این تنگه عبور می دهد و همچنین به طور منظم ماموریت های آزادی ناوبری مشابهی را در دریای مورد مناقشه چین جنوبی انجام می دهد.
هفته گذشته ناو یو اس اس میلیوس در نزدیکی یکی از مهمترین جزایر ساخت بشر و تحت کنترل چینی در دریای چین جنوبی به نام Mischief Reef حرکت کرد. پکن آن را غیرقانونی خواند.
چین از زمان پایان مانورها به فعالیت های نظامی خود در اطراف تایوان ادامه داده است، هرچند در مقیاس کاهش یافته است.
صبح روز دوشنبه، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته 18 هواپیمای نظامی چینی و چهار کشتی نیروی دریایی را در اطراف تایوان مشاهده کرده است.
چین هرگز استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن تایوان دموکراتیک تحت کنترل خود رد نکرده است.
دولت تایوان ادعاهای ارضی چین را رد می کند و می گوید فقط مردم جزیره می توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.