تایوان 400 موشک ضد کشتی آمریکایی با هدف دفع حمله چین خریداری می کند

تایپه: تایوان 400 دستگاه خواهد خرید موشک های هارپون پرتاب شده از زمین به گفته رهبر یک گروه تجاری و افراد آشنا با این موضوع، قصد داشت یک حمله احتمالی چین را دفع کند و توافقی را که کنگره در سال 2020 تصویب کرد، تکمیل کرد.
تایوان قبلاً نسخه‌های پرتابی از هارپون را خریداری کرده است که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده است. طبق گفته‌ها، اکنون، قراردادی با بوئینگ که از طرف تایوان توسط فرماندهی سیستم‌های هوایی نیروی دریایی ایالات متحده صادر شده است، برای اولین بار برای نسخه سیار و پرتاب زمینی به شمار می‌رود. روپرت هاموند چمبرز، رئیس شورای تجاری ایالات متحده و تایوان. سه نفر دیگر که با این معامله آشنا هستند، از جمله یک مقام صنعت، تایید کردند که قرارداد برای تایوان است.
پنتاگون در 7 آوریل قرارداد 1.7 میلیارد دلاری با بوئینگ را اعلام کرد اما هیچ اشاره ای به تایوان به عنوان خریدار نکرد. این توافق در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌های آمریکا و چین به‌ویژه بر سر تایوان، جزیره خودگردانی که چین ادعا می‌کند بخشی از خاک خود است، بالا است. چین پس از دیدار رئیس جمهور این کشور در کالیفرنیا در ماه جاری با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مانورهای نظامی در اطراف تایوان برگزار کرد.
سرهنگ دوم ارتش، مارتین ماینرز، سخنگوی وزارت دفاع، از گفتن اینکه آیا تایوان دریافت کننده این ارز خواهد بود یا نه خودداری کرد. موشک های هارپون اما گفت: «ما به همکاری با صنعت برای ارائه به موقع تجهیزات دفاعی تایوان ادامه خواهیم داد.
ماینرز گفت: «ارائه اقلام دفاعی ایالات متحده به تایوان، که شامل حفظ توانایی های موجود از طریق فروش نظامی خارجی و فروش مستقیم تجاری است، برای امنیت تایوان ضروری است».
پکن روز سه‌شنبه از این توافق انتقاد کرد و وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست مطبوعاتی منظم گفت که این توافق «حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می‌کند».
او گفت که ایالات متحده باید «به دنبال تغییر وضعیت موجود» در تنگه دست بردارد. وانگ افزود که چین برای دفاع از خود “اقدامات قوی و قاطعانه” اتخاذ خواهد کرد، بدون اینکه جزئیاتی را بیان کند.
سان لی فانگ، سخنگوی وزارت دفاع تایوان در یک نشست خبری در تایپه گفت که درباره جزئیات این فروش اظهار نظری نخواهد کرد. او گفت که تایوان مطمئن بود که می تواند طبق برنامه تکمیل شود.
قرارداد هارپون توسط اعضای کنگره از جمله نماینده مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به عنوان بخشی از 19 میلیارد دلار فروش عقب افتاده آمریکا به تایوان ذکر شده است که به گفته آنها باید تسریع شود. علاوه بر هارپون، این فهرست شامل جنگنده F-16 Block 70، اژدر MK-48، هویتزر خودکششی M109A6 Paladin و استینگر موشک
احتمال می رود که این عقب ماندگی و فروش هارپون روز سه شنبه در جلسه استماع کمیته خدمات مسلح مجلس با تمرکز بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام مورد بحث قرار گیرد.
موشک های زمین پرتاب هارپون که برای دفاع ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند، نقش برجسته ای در یک سری بازی های جنگی رومیزی تهاجم احتمالی چین به تایوان داشتند که سال گذشته توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی انجام شد.
مارک کانسیان، تحلیلگر که این تمرینات را مدیریت می کرد، گفت: «این موشک ها به دلیل تحرک و توانایی در برد کل تنگه، در برابر نیروهای متجاوز چینی بسیار مؤثر بودند. آنها همچنین نیاز به استقرار نیروهای آمریکایی در جزیره را کاهش دادند. با این حال، 400 تقریبا کافی نیست. تایوانی‌ها به تعداد بیشتری نیاز دارند.»
قبل از قرارداد 1.7 میلیارد دلاری تسلیحات در مارس 2022، قراردادی به ارزش 498 میلیون دلار با بوئینگ به طور خاص برای تایوان بسته شد که به تجهیزات پرتاب “سیستم دفاع ساحلی” هارپون مانند حمل و نقل متحرک، رادار و تجهیزات آموزشی سفارش داد.