تورم: چرا قیمت ها در سال 2022 همچنان افزایش می یابد؟

قیمت ها آنقدر بالا رفته اند که مدتی طول می کشد تا به زمین بازگردند. به عبارت دیگر، اعداد تورم ناخوشایند سال 2021 احتمالاً در سال جدید میلادی نیز با ما خواهند ماند.

شاخص اخیر همان چیزی است که فدرال رزرو در ارزیابی تورم کشور بیشترین توجه را به آن می کند.

جایی برای خوش‌بینی وجود دارد: بانک مرکزی که وظیفه دارد قیمت‌ها را ثابت نگه دارد، در حال عقب‌نشینی از محرک‌های همه‌گیر خود است و انتظار می‌رود نرخ‌های بهره را در سال آینده افزایش دهد تا تورم را مهار کند و از گرم شدن بیش از حد اقتصاد جلوگیری کند.
و داده های ماه گذشته در واقع نشان داد که قیمت ها در ماه نوامبر با سرعت کمتری نسبت به اکتبر برای هر دو شاخص CPI و PCE افزایش یافت. این خبر خوبی است، حتی اگر کاهش سرعت اندک و تنها 0.1 درصد بود.

اما نکته اینجاست: اقتصاددانان ترجیح می دهند به تغییرات قیمت در یک دوره زمانی، معمولاً 12 ماهه نگاه کنند. بنابراین یک افت سرعت کوچک مانند نوامبر هنوز سوزن را تکان نمی دهد.

در واقع، ممکن است ماه ها طول بکشد تا این کندی های افزایشی در داده ها نشان داده شوند. پس از یک سال افزایش قیمت‌ها به دلیل تقاضای بالا و هرج و مرج زنجیره تامین، اعداد زیادی در مجموعه داده‌های 12 ماهه نشان داده می‌شوند. حتی اگر تورم به طور ناگهانی از صخره سقوط کند، بازتاب آن توسط شاخص‌های اصلی زمان می‌برد. این همان چیزی است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مورد «اثرات پایه» صحبت می کند.

چرا تورم همچنان بالا خواهد ماند؟

عوامل متعددی قیمت ها را بالا نگه می دارد.

یکی از آنها هرج و مرج زنجیره تامین است که تابستان گذشته به اوج خود رسید. اگرچه برخی از تنگناها کاهش یافته است، اما مشکلات به طور کامل حل نشده است. و تا زمانی که جابجایی کالا در سراسر جهان گران‌تر باشد – و زمان بیشتری را صرف کند، هزینه‌های حمل و نقل بالاتر احتمالاً به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

یکی دیگر از عوامل مهم هزینه بالای قیمت کالاها است که منجر به افزایش هزینه های انرژی و مواد غذایی می شود. قیمت‌ها در هر دو بخش در سال جاری افزایش یافته و بخش خوبی به تورمی که قبلاً دیده‌ایم افزوده است. در مورد مواد غذایی، قیمت های بالا برخی از مصرف کنندگان را مجبور به خرید کمتر یا تغییر فروشگاه کرده است.
اقتصاددانان انتظار ندارند که این وضعیت در سال آینده بهتر شود. جدای از تقاضای بالا و هزینه های حمل و نقل، افزایش قیمت کود و ادامه آب و هوای بد می تواند قیمت مواد غذایی را بالا نگه دارد، حتی اگر سایر بیماری های همه گیر باعث کاهش فشارهای تورمی شوند.

افزایش اجاره بها نیز همچنان یک نگرانی است. این مهم است زیرا مسکن درصد زیادی از آنچه مردم پول خرج می کنند را نشان می دهد. اگر اجاره‌ها بخش بزرگ‌تری از پای را بخورند، مصرف‌کنندگان ممکن است هزینه کمتری را خرج کنند، که خبر بدی برای بهبود خواهد بود.

به گفته اقتصاددانان بانک آمریکا، در ماه نوامبر، اجاره بها برای سومین ماه متوالی 0.4 درصد افزایش یافت و این نشان دهنده تورم بالاتر و پایدارتر در آینده است.

پیتر بی مک‌کروری، اقتصاددان جی‌پی مورگان، گفت: «گسترش اخیر فشار تورمی همزمان با افزایش قابل‌توجه تورم اجاره‌بها بوده است، که در گزارش CPI سپتامبر به بالاترین نرخ ماهانه خود در 20 سال اخیر رسید و از آن زمان تاکنون ثابت مانده است. ”

و سپس Omicron وجود دارد.
چندین کشور، از جمله ایالات متحده، به دلیل شیوع سریع نوع کووید-19، در هفته‌های اخیر شاهد موارد بالای ابتلا به کووید-19 بوده‌اند. اگر این منجر به دور جدیدی از قرنطینه شود، می تواند یک بار دیگر نحوه خرج کردن مصرف کنندگان را تغییر دهد و تقاضا برای کالاهای در خانه را افزایش دهد.
شاید مهمتر از آن، Omicron می تواند بر قیمت انرژی تأثیر بگذارد: اگر محدودیت ها بازگردد و مردم کمتر سفر کنند، کاهش تقاضای انرژی به معنای کاهش قیمت ها خواهد بود و این به کاهش تورم کمک می کند.