خاشقجی: مظنون قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در فرانسه دستگیر شد

پاریس: به گفته یک مقام قضایی فرانسه، مظنون قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸، سه‌شنبه در فرانسه دستگیر شد.
این مقام گفت که مظنون بر اساس حکم بازداشت ترکیه بازداشت شده است. او خواست نامش را مطابق با رویه های مرسوم سیستم قضایی فرانسه اعلام نکند.
رادیو RTL فرانسه اعلام کرد که خالد عده العتیبی، شهروند سعودی، در فرودگاه روسی در نزدیکی پاریس در حالی که قصد داشت سوار یک پرواز به ریاض شود، دستگیر شد.
العتیبی یکی از دوازده مقام سعودی بود که توسط خزانه داری آمریکا در سال 2018 به دلیل قتل و تکه تکه کردن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 تحریم شد.
وی همچنین در گزارش از طبقه بندی اطلاعاتی آمریکا که گفته بود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی عملیات کشته شدن خاشقجی را “تأیید” کرده بود، اشاره شد. در این گزارش از یک ترجمه انگلیسی جایگزین نام خانوادگی او استفاده شده است.
سفارت عربستان سعودی در پاریس گفت که فرد دستگیر شده «هیچ ربطی به پرونده مورد بحث ندارد» و گفت سفارت انتظار آزادی فوری وی را دارد. این بیانیه خاطرنشان کرد که عربستان سعودی قبلاً دادگاهی را درباره این قتل برگزار کرده بود، اگرچه این دادگاه پشت درهای بسته بود و این احکام توسط گروه‌های حقوق بشر و دیگران به دلیل عدم پاسخگویی یا مقصر دانستن افراد مسئول در سازمان‌دهی، دستور یا نظارت بر عملیات قتل خاشقجی مورد انتقاد قرار گرفت. .
مقامات فرانسوی عصر سه شنبه در حال بررسی هویت مظنون بودند.
کریستف دلور، مدیر سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) از این خبر استقبال کرد.
او به آسوشیتدپرس گفت: “گاهی اوقات دولت ها چشمان خود را بر روی افرادی که توسط عدالت در کشور دیگری تعقیب می شوند، می بندند. من با رضایت خاطر نشان می کنم که دستگیری صورت گرفت و پلیس این بار چشمان خود را نبست.”
دلویر گفت: العتیبی “کسی است که ما مدت زیادی است که دنبالش می کنیم.” RSF چندین دولت را لابی کرده است تا به دنبال عدالت برای قتل خاشقجی باشند و در آلمان به دلیل جنایت علیه بشریت در این پرونده شکایت کرده است.
هیچ اظهارنظر فوری از سوی ترکیه در مورد این دستگیری منتشر نشده است.
رسانه های فرانسوی گزارش می دهند که مظنون قرار است روز چهارشنبه در مورد حکم بازداشت توسط دادستان مطلع شود. او می تواند انتقال به ترکیه را بپذیرد یا رد کند. اگر او امتناع کند، قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا او در بازداشت باقی می ماند تا بررسی پرونده و روند احتمالی استرداد، که ممکن است ماه ها طول بکشد.
این دستگیری در حالی صورت می‌گیرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اولین سفر منطقه‌ای خود به خلیج فارس پس از قتل را ادامه می‌دهد. او روز سه شنبه از عمان به امارات متحده عربی سفر کرد.
شاهزاده روز شنبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در عربستان سعودی دیدار کرد. مکرون گفت که آنها به ویژه در مورد مسائل حقوق بشر گفتگو کرده اند.
حتیج چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، در بیانیه ای گفت که دستگیری مظنون در صورت تایید، «اولین گام بسیار مهمی برای عدالت برای جمال است… باید اجازه داد که عدالت مسیر درست خود را طی کند… مهمتر از همه، کسانی که این نقشه را اجرا کردند، نباید برای محافظت از کسانی که بسیار بالاتر از آنها دستور کشتن وحشیانه جمال را صادر کردند، از جمله خود ولیعهد، استفاده شوند. آنها نیز باید دستگیر و محاکمه شوند.»
عبدالله علاوض، مدیر مسائل خلیج فارس در DAWN، یک سازمان مستقر در ایالات متحده، گفت: «اگر همه اینها درست است، این اولین قدمی است که باید ادامه یابد تا عدالت اجرا شود و تا زمانی که دستور دهنده قتل نیز با عدالت روبرو شود.» خاشقجی قبل از قتلش برای حمایت از دموکراسی و حاکمیت قانون در جهان عرب. پدر خود علاوض، محقق مشهور اسلامی، سلمان آلوده، از جمله افرادی است که از سال 2017 در زمان ولیعهد در پادشاهی بازداشت شده است. او اندکی پس از انتشار توییتی که در آن زمان از تحریم عربستان سعودی علیه همسایه قطر حمایت نمی‌کرد، دستگیر شد – اختلافی که از آن زمان به پایان رسیده است.
این دستگیری در حالی صورت می‌گیرد که ولیعهد تلاش می‌کند تا از لکه‌ای بر شهرت خود در سطح بین‌المللی دور شود و سرمایه‌گذاران و افراد مشهور غربی را جذب کند.
فعالان حقوق بشر از سلبریتی ها و ستارگان ورزشی خواسته اند تا رویدادهای عربستان سعودی را تحریم کنند و استدلال می کنند که این رویدادها به منظور منحرف کردن تمرکز از سرکوب منتقدان این کشور است و چنین رویدادهایی تنها با تایید ولیعهد اتفاق می افتد. تنها در این هفته، پادشاهی پادشاهی میزبان اولین مسابقه فرمول یک خود با حضور جاستین بیبر، ستاره پاپ، علی رغم درخواست نامزد خاشقجی برای عدم شرکت در اعتراض بود. در همین حال، ستارگانی مانند هیلاری سوانک و کاترین دونو در فرش قرمز روز دوشنبه برای افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ پادشاهی در جده عکس گرفتند.
سال گذشته، ترکیه پس از امتناع عربستان از استرداد آنها و پس از رد محاکمه برخی از مظنونان که پشت درهای بسته در ریاض انجام شد، ترکیه غیابی 26 شهروند سعودی را به دلیل قتل خاشقجی محاکمه کرد.
با این حال، در آخرین جلسه در ماه نوامبر، دادگاه استانبول از وزارت دادگستری درخواست کرد که با مقامات عربستان سعودی تماس بگیرد تا مشخص شود که آیا آنها در آنجا محکوم شده اند تا از محاکمه آنها به خاطر همان جرم جلوگیری کنند.
این بازداشت در پاریس در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه تلاش می‌کند روابط ضعیف خود با پادشاهی و سایر کشورهای عربی را در زمانی که اقتصادش در حال تزلزل است، بهبود بخشد.
خاشقجی در 2 اکتبر 2018 پس از ورود به کنسولگری برای دریافت اسنادی که به او اجازه می دهد با نامزد ترک خود که بیرون منتظر بود، ازدواج کند، کشته شد. مقامات ترکیه مدعی هستند خاشقجی که در روزنامه واشنگتن پست انتقادی درباره ولیعهد عربستان سعودی نوشته بود، توسط تیمی از عوامل سعودی کشته شد و سپس با اره استخوانی قطعه قطعه شد.
دولت سعودی تحت فشار شدید بین المللی به قتل اعتراف کرد.
روند دادگاه عربستان سعودی که برای منتخب دیپلمات‌های غربی برای تحصن در آن باز بود، برای نظارت رسانه‌های مستقل باز نبود.
خانواده خاشقجی متعاقبا اعلام کردند که قاتلان او را بخشیده اند.