دادگاه کانادا: ایران باید به خانواده‌ها برای سرنگونی هواپیما پرداخت کند

دبی، امارات متحده عربی: دادگاهی در کانادا حکم داده است که ایران باید حدود 84 میلیون دلار غرامت جزایی به خانواده های 6 نفری با تابعیت یا مقیم کانادا که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط ارتش ایران در سال 2020 کشته شدند، پرداخت کند. مطبوعات گزارش دادند.
سرنگونی پرواز PS752 خطوط هوایی بین المللی اوکراین توسط ارتش با دو موشک زمین به هوا باعث کشته شدن 176 سرنشین هواپیما شد. بیش از 100 نفر از قربانیان ایرانی دارای تابعیت یا اقامت کانادا بودند که باعث شد برخی از خانواده های قربانیان از ایران در دادگاه مدنی کانادا شکایت کنند.
سال گذشته، دادگاه عالی انتاریو رای داد که سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط ارتش ایران یک «اقدام تروریستی» است که به خانواده‌ها اجازه می‌دهد مصونیت قانونی ایران را دور بزنند و به دنبال جبران خسارات خود باشند. کشورهای خارجی معمولاً از شکایت در دادگاه های کانادا مصون هستند.
در تصمیمی که روز دوشنبه علنی شد، قاضی ادوارد بلوبابا مجموعاً 107 میلیون دلار کانادا – 7 میلیون دلار کانادا به عنوان خسارت غرامتی علاوه بر 100 میلیون دلار کانادا به عنوان غرامت تنبیهی، به اضافه بهره، به خانواده هایی که شکایت را در انتاریو ارائه کردند، پرداخت کرد. روزنامه کانادایی گزارش داد.
بلوبابا در حکم مورخ 31 دسامبر گفت: «این دادگاه به خوبی می‌داند که احکام خسارت جایگزین ضعیفی برای جان‌هایی است که از دست رفته‌اند».
هنوز مشخص نیست که خانواده ها واقعاً چگونه خسارات را از ایران دریافت می کنند. اما این حکم برای خانواده هایی که از عدم شفافیت و پاسخگویی در تحقیقات ایران از ارتش خود و ناتوانی آنها در عدالت خواهی در ایران شکایت کرده اند، دارای اهمیت نمادین است.
Canadian Press به بیانیه ای از وکلای خانواده ها اشاره کرد که تصمیم دادگاه را “بی سابقه در قوانین کانادا” خوانده است.
این سانحه در اوایل ژانویه 2020 زمانی رخ داد که واشنگتن و تهران در پرتگاه جنگ فرود آمدند. تنها ساعاتی قبل از سرنگونی، ایران به تلافی حمله پهپاد آمریکایی که منجر به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی در بغداد شد، موشک‌های بالستیک به سمت پایگاه‌های آمریکایی در عراق شلیک کرده بود.
پس از روزها انکار، سپاه پاسداران شبه‌نظامی ایران علناً بابت سرنگونی آن عذرخواهی کرد و یکی از اپراتورهای پدافند هوایی را که به گفته مقامات، بوئینگ 737-800 را با یک موشک کروز آمریکایی اشتباه گرفته بود، مقصر دانست.