دیک پاوند عضو کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید: «نتیجه متفق القول» که ستاره تنیس «خوب است»

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که از چین می‌خواهد «شواهد قابل تأیید» مبنی بر امن بودن پنگ را منتشر کند و تحقیقات کامل و شفافی را در مورد اتهامات تجاوز جنسی او علیه ژانگ گائولی، معاون سابق نخست‌وزیر انجام دهد.

یکی از شناخته شده ترین ستاره های ورزش چین، پنگ علناً ژانگ را متهم کرد که او را مجبور به رابطه جنسی در خانه اش کرده است، بر اساس اسکرین شات هایی از یک پست رسانه اجتماعی که از تاریخ 2 نوامبر حذف شده است.

پس از این اتهام، پنگ از انظار عمومی ناپدید شد و باعث شد چندین تنیس باز با استفاده از هشتگ #WhereIsPengShuai در رسانه های اجتماعی ابراز نگرانی کنند.

در 21 نوامبر، IOC در بیانیه‌ای اعلام کرد که توماس باخ، رئیس آن، یک مکالمه ویدیویی 30 دقیقه‌ای با پنگ المپیکی سه‌بار داشته است و یک مقام ورزشی چینی و یک مقام IOC به آن ملحق شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که در طی تماس، به نظر می‌رسد که پنگ “خوب کار می‌کند” و “آرام” است و گفته است “مایل است به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.” IOC توضیحی نداده است که چگونه تماس ویدیویی با پنگ سازماندهی شده است و ویدیو را در دسترس عموم قرار نداده است.

اتحادیه اروپا اظهار داشته است که “ظهور مجدد پنگ در انظار عمومی نگرانی ها در مورد امنیت و آزادی او را کاهش نمی دهد.”

ژانگ گائولی، معاون سابق نخست‌وزیر چین، در حال شرکت در یک میزگرد در پکن در نوامبر 2012 تصویری را به تصویر کشید.

وقتی از پاوند که فیلمی از این تماس را ندیده است، وقتی از او پرسیده شد که چگونه می‌تواند مطمئن باشد که حضور پنگ شوایی روی صحنه نمی‌رود، به ارین برنت از CNN گفت: “بسیاری از کشورها هستند که نمی‌توان به راحتی کشور را ترک کرد. من. فکر کنید بسیاری از اینها حدس و گمان است.”

او در مورد کسانی که در تماس بودند، گفت: “آنچه ما داریم شواهد محکمی است که می توانیم داشته باشیم و احساس کنیم. اینها افرادی هستند که با ورزشکاران برخورد کرده اند و با فشارها برخورد کرده اند.

پنگ شویی: WTA همچنان

“آنها می توانند تشخیص دهند که آیا کسی تحت فشار رفتار می کند یا نه.

او گفت: “نتیجه متفق القول آنها این بود که حال او خوب است. و او فقط خواست که فعلا به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.”

پاوند قبلاً به کریستین امانپور، خبرنگار CNN گفته بود که از واکنش به تماس ویدیویی بین پنگ و باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، “متحیر” شده است.

او گفت که ارزیابی IOC از شوایی “بهترین مدرکی است که در حال حاضر داریم.”

پاوند گفت: «من بر قضاوت ترکیبی همکاران تکیه می‌کنم.» او افزود که این «مکالمه‌ای بین چهار المپیکی» بود و اگر این گفتگو «آرام نمی‌شد» همکارانش متوجه می‌شدند.

سوفی ریچاردسون، مدیر دیده بان حقوق بشر چین، نقش کمیته بین المللی المپیک در همکاری با مقامات چینی برای ظهور مجدد پنگ را محکوم کرد، در حالی که استیو سیمون، رئیس انجمن تنیس زنان (WTA)، گفت که مداخله IOC برای رفع نگرانی ها در مورد ایمنی پنگ کافی نیست.

پرونده پنگ همچنین سوالات دیپلماتیک دشواری را برای چین که میزبان بازی های المپیک زمستانی 2022 بین 4 تا 20 فوریه خواهد بود، ایجاد کرده است.

اواخر ماه گذشته، وزارت امور خارجه چین گفت که دولت امیدوار است «گمان‌زنی‌های بدخواهانه» در مورد رفاه و محل اقامت پنگ متوقف شود و افزود که پرونده او نباید سیاسی شود.

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ را تایید نکرده‌اند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است و هیچ اطلاعات عمومی مربوط به مکان فعلی او وجود ندارد.

ژانگ قبل از بازنشستگی به عنوان معاون نخست وزیر، رئیس گروه کاری دولت چین برای بازی های پکن بود. او در این نقش، مکان ها را بازرسی کرد، از ورزشکاران بازدید کرد، از نشان های رسمی رونمایی کرد و جلساتی را برای هماهنگی کار آماده سازی برگزار کرد.

ژانگ پیش از این حداقل در یک مورد با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ملاقات کرده بود و در سال 2016 در پایتخت چین از این دو عکس گرفته شد.