رئیس‌جمهور به معترضان قزاق هشدار شلیک به قتل را صادر کرد

آلماتی: به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی روز جمعه پس از روزها خشونت، خیابان‌های شهر اصلی قزاقستان را پس گرفته‌اند و رئیس‌جمهور مورد حمایت روسیه گفت که به سربازانش دستور داده است که برای سرکوب قیام سراسری تیراندازی کنند تا بکشند. یک روز پس از اعزام چتربازان مسکو برای سرکوب شورش، پلیس در حال گشت زنی در خیابان های پر از آوار آلماتی بود، اگرچه صدای تیراندازی هنوز شنیده می شد. ده ها نفر کشته و ساختمان های عمومی در سراسر قزاقستان در بدترین خشونتی که جمهوری شوروی سابق در 30 سال استقلال تجربه کرده است غارت و به آتش کشیده شده است. مسکو گفت که بیش از 70 هواپیما در حال انتقال نیروهای روسی به قزاقستان هستند و این هواپیماها اکنون به کنترل فرودگاه اصلی آلماتی کمک می کنند که روز پنجشنبه از تظاهرکنندگان پس گرفته شد.
این قیام باعث مداخله نظامی مسکو در زمان تنش شدید در روابط شرق و غرب شده است، زیرا روسیه و ایالات متحده برای گفتگوهای هفته آینده در مورد بحران اوکراین آماده می شوند. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، بدون ارائه مدرک، تروریست های آموزش دیده خارجی را مسئول این ناآرامی ها دانست. توکایف 68 ساله در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: “ستیزه جویان سلاح های خود را زمین نگذاشته اند، آنها به ارتکاب جنایات ادامه می دهند یا برای آنها آماده می شوند.” هر کس تسلیم نشود نابود می شود. من بدون اخطار به نیروهای انتظامی و ارتش دستور تیراندازی برای کشتن داده ام.
تظاهرات در واکنش به افزایش قیمت سوخت آغاز شد اما به جنبشی گسترده علیه دولت و رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف تبدیل شد. نظربایف، 81 ساله، طولانی ترین فرمانروای دیگر کشورهای شوروی سابق بود تا اینکه در سال 2019 ریاست جمهوری را به توکایف سپرد. به طور گسترده اعتقاد بر این است که خانواده او در نورسلطان، پایتخت هدفمندی که نام او را دارد، نفوذ خود را حفظ کرده اند. .
کرملین روز جمعه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در چندین تماس تلفنی با توکایف در جریان این بحران، در مورد وضعیت گفتگو کرده است. وزارت کشور گفت که 26 “جنایتکار مسلح” “نحله” شده اند، در حالی که 18 نیروی پلیس و گارد ملی کشته شده اند. به نظر می رسد این ارقام از روز پنجشنبه به روز نشده اند. تلویزیون دولتی بیش از 3800 بازداشت را گزارش کرد. صدای تیراندازی تازه روز جمعه در نزدیکی میدان اصلی آلماتی، جایی که نیروهای نظامی روز پنجشنبه با معترضان درگیر شده بودند شنیده شد. نفربرهای زرهی و نیروها میدان را اشغال کردند.
استقرار سریع مسکو آمادگی پوتین را برای استفاده از زور برای حفظ نفوذ در اتحاد جماهیر شوروی سابق نشان داد، در زمانی که او با جمع آوری نیروها در نزدیکی اوکراین، که روسیه شبه جزیره کریمه آن را در سال 2014 تصرف کرد، غرب را نیز نگران کرده است. سازمان پیمان امنیت جمعی، متشکل از روسیه و پنج متحد سابق شوروی. مسکو اعلام کرد تعداد نیروهایش حدود 2500 نفر خواهد بود. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن نیروهای روسیه را برای هرگونه “اقدامی که ممکن است زمینه ساز تصرف نهادهای قزاقستان باشد” زیر نظر دارد. دولت توکایف گفت که روس ها درگیر جنگ یا “از بین بردن شبه نظامیان” نبوده اند.
مختار ابلیازوف، یک بانکدار سابق تبعیدی و وزیر کابینه که به مخالف دولت تبدیل شده است، به رویترز گفت که غرب باید با اقدامات روسیه مقابله کند یا ببیند پوتین “برنامه خود را – بازسازی ساختاری مانند اتحاد جماهیر شوروی” به روشی تحمیل می کند. رویترز