رهبر کره شمالی قول توسعه هسته ای «تهاجمی» داد

سئول: رهبر کره شمالی کیم جونگ اون رسانه‌های دولتی روز سه‌شنبه گفتند که در دیدار با مقامات ارشد نظامی برای بحث در مورد آمادگی‌های جنگی کشور در مواجهه با رزمایش‌های نظامی «دیوانه‌وار» رقبا، قول داد زرادخانه هسته‌ای خود را به روش‌های «عملی و تهاجمی‌تر» تقویت کند.
نشست کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم کارگری در روز دوشنبه در حالی برگزار شد که تنش‌ها افزایش یافته و سرعت هر دو سلاح های کره شمالی تظاهرات و مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در هفته‌های اخیر در چرخه‌ای تشدید شده است.
خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی گفت اعضای این کمیسیون درباره موضوعات نامشخصی در رابطه با تقویت ظرفیت های دفاعی و تکمیل آمادگی های جنگی برای مقابله با تهدید ناشی از رزمایش های متحدان که کره شمالی آن را تمرینات تهاجم به تصویر می کشد، گفتگو کردند.
KCNA گفت که کیم طرح های حمله خط مقدم کشور و اسناد مختلف رزمی را بررسی کرد و بر نیاز به تقویت بازدارندگی هسته ای خود با “افزایش سرعت به شیوه ای عملی تر و تهاجمی تر” تاکید کرد.
این گزارش مسیرهایی را که شمال قصد دارد در پیش بگیرد، مشخص نکرده است. KCNA همچنین عکس هایی از کیم در حال صحبت با مقامات منتشر کرد و در حالی که به نقاط خاصی روی نقشه تار اشاره می کرد که به نظر می رسید مربوط به کره جنوبی باشد.
KCNA گفت که کیم و اعضای کمیسیون نظامی وضعیت امنیتی در شبه جزیره کره را تحلیل کردند که “در آن امپریالیست های ایالات متحده و خائنان دست نشانده کره (جنوبی) در تحرکات خود برای جنگ تجاوزکارانه بیش از پیش پنهان می شوند” و در مورد آمادگی برای ارتش پیشنهادی صحبت کردند. اقداماتی که دشمن آنها راهی برای مقابله با آنها ندارد.
ارتش آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته بزرگترین رزمایش های میدانی خود را در سال های اخیر انجام دادند و به طور جداگانه رزمایش های مشترک نیروی دریایی و هوایی را با حضور یک گروه حمله ناو هواپیمابر آمریکایی و بمب افکن های آمریکایی با قابلیت حمل اتمی برگزار کردند.
KCNA مدعی شد که این رزمایش‌ها یک جنگ همه جانبه علیه کره شمالی را شبیه‌سازی کرده و تهدیدهایی مبنی بر اشغال پیونگ‌یانگ و بریدن سر رهبران این کشور را بیان کرده است.
ایالات متحده و کره جنوبی رزمایش های خود را ماهیت دفاعی توصیف کرده و گفته اند که گسترش این رزمایش ها برای مقابله با تهدیدات در حال تحول کره شمالی ضروری است.
با ادامه رزمایش های متحدان و کره شمالی از آنها به عنوان بهانه ای برای پیشبرد توسعه تسلیحات و تشدید آموزش نظامی شامل موشک های دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای، تنش ها احتمالاً طولانی خواهد شد.
گزارش کره شمالی در حالی منتشر شد که مقامات کره جنوبی گفتند که کره شمالی برای پنجمین روز متوالی به تماس های کره جنوبی که از طریق خطوط ارتباطی بین کره ای و خطوط گرم نظامی ارسال شده بود، پاسخ نداد.
مقامات کره جنوبی می گویند کره شمالی پس از آنکه هفته گذشته کره جنوبی از کره شمالی خواست استفاده بدون مجوز از دارایی های کره جنوبی را که در پارک کارخانه مشترک بسته شده در شهر مرزی کائسونگ کره شمالی باقی مانده است، قطع کند.
خطوط مستقیم نظامی متوقف شده به ویژه در زمان تشدید تنش ها نگران کننده است زیرا هدف آنها جلوگیری از درگیری های تصادفی در امتداد مرزهای دریایی رقبا است. جئون ها گیو، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، روز سه‌شنبه گفت که ارتش کره جنوبی بلافاصله پس از توقف خطوط تماس، فعالیت‌های غیرعادی ارتش کره شمالی را شناسایی نکرده است.
وزیر اتحاد کره جنوبی کوون یانگسه، نماینده سئول در مورد شمال، در یک کنفرانس خبری «تأسف شدید» را از «نگرش یکجانبه و غیرمسئولانه کره شمالی» در مورد خطوط ارتباطی ابراز کرد و همچنین نسبت به اقدام قانونی نامشخص در مورد استفاده از دارایی های کائسونگ هشدار داد.
وقتی از کوون در مورد اظهارات کیم در جریان نشست نظامی سوال شد، گفت به احتمال زیاد کره شمالی در حال حاضر افزایش تنش ها را به نفع منافع خود می بیند و سئول از نزدیک قصد کره شمالی را تحلیل می کند.
کره جنوبی شرکت های خود را در سال 2016 به دنبال آزمایش هسته ای کره شمالی از کائسونگ خارج کرد و آخرین نماد اصلی همکاری بین رقبا را حذف کرد. رسانه‌های دولتی کره شمالی اخیراً اتوبوس‌های مسافربری کره جنوبی را در خیابان‌های کائسونگ و پیونگ یانگ نشان دادند.
کره شمالی در سال 2023 تاکنون حدود 30 موشک را در 11 رویداد پرتاب مختلف شلیک کرده است، از جمله موشک های بالستیک قاره پیما که برد بالقوه برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده را نشان می دهند و چندین سلاح کوتاه برد طراحی شده برای حمله هسته ای به اهداف کره جنوبی.
کره شمالی پس از پرتاب نزدیک به 70 موشک در سال 2022، رکورد یک سال آزمایش تسلیحاتی را به ثبت رساند.
کارشناسان می گویند که اقدام تحریک آمیز کیم در نمایش تسلیحات با هدف وادار کردن ایالات متحده به پذیرش ایده شمال به عنوان یک قدرت هسته ای و مذاکره درباره امتیازات اقتصادی از موضع قدرت است.
مذاکرات هسته ای میان واشنگتن و پیونگ یانگ از سال 2019 به دلیل اختلاف نظر در مبادله تحریم های فلج کننده به رهبری ایالات متحده علیه کره شمالی و اقدامات کره شمالی برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته ای خود متوقف شده است.
مقامات کره جنوبی می گویند که کره شمالی ممکن است به زودی با نمایش های تحریک آمیزتر از قدرت نظامی خود، از جمله اولین آزمایش هسته ای خود از سال 2017، پیش قدم شود.
کره شمالی ماه گذشته از کلاهک هسته ای جدیدی رونمایی کرد که به نظر می رسید برای نصب در سیستم های حمل و نقل مختلف طراحی شده باشد، زیرا کیم از دانشمندان هسته ای خود خواست تا تولید مواد با درجه تسلیحات را افزایش دهند تا بمب هایی را برای قرار دادن طیف رو به رشد تسلیحات او بسازند.
کره شمالی همچنین تهدیدهای پنهانی مبنی بر شلیک یک ICBM در یک مسیر معمولی بالستیک به سمت اقیانوس آرام صادر کرده است که به عنوان یک تحریک بزرگ تلقی می شود زیرا آزمایش های دوربرد قبلی این کشور در زوایای بالا برای اجتناب از قلمرو همسایگان انجام شده است.
کره شمالی همچنین قبلاً گفته بود که قصد دارد تا ماه آوریل آماده‌سازی برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی نظامی به فضا را به پایان برساند، رویدادی که رقبای آن تقریباً به طور قطع آن را آزمایشی از فناوری ICBM می‌دانند که توسط تحریم‌های بین‌المللی ممنوع شده است.