سازمان ملل: حدود 200 کشته و 1800 زخمی در نبردهای سودان

خارطوم: درگیری بین ارتش و شبه نظامیان در سودان حدود 200 کشته و 1800 زخمی برجای گذاشت، بیمارستان ها آسیب دیدند و کمک رسانی پس از سه روز جنگ شهری با مشکل مواجه شد.
رئیس ارتش سودان: جنگ قدرت چند هفته ای به خشونت مرگبار روز شنبه بین نیروهای دو ژنرال که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند منفجر شد. عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی شبه نظامی را بر عهده دارد نیروهای پشتیبانی سریع (RSF).
تحلیلگران می گویند که جنگ در پایتخت این کشور بی ثبات مزمن بی سابقه است و علیرغم درخواست های منطقه ای و جهانی برای آتش بس با بسیج دیپلمات ها، می تواند طولانی شود.
وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی پلک روز سه شنبه گفت که با دو ژنرال صحبت کرده و “بر نیاز فوری به آتش بس تاکید کرده است”.
بلینکن در توییتی نوشت: «تعداد زیادی از غیرنظامیان جان خود را از دست داده اند» و افزود که «بر اهمیت تضمین امنیت پرسنل دیپلماتیک و امدادگران تأکید کرده است».
جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که سفیر اتحادیه اروپا در سودان روز دوشنبه در خانه خود در خارطوم مورد حمله قرار گرفت. یک سخنگوی به خبرگزاری فرانسه گفت که این دیپلمات کهنه کار پس از این حمله خوب است.
نبردها در سرتاسر کشور پهناور رخ داده است و ترس از سرریز منطقه وجود دارد.
ساکنان وحشت زده پایتخت آخرین و مقدس ترین روزهای ماه رمضان را با تماشای از پنجره های خود سپری می کنند که تانک ها در خیابان ها می چرخند، ساختمان ها می لرزند و دود آتش های ناشی از درگیری در هوا آویزان است.
این درگیری شاهد حملات هوایی، توپخانه و تیراندازی شدید بوده است.
آنهایی که مجبور به بیرون آمدن هستند با صف های نان و بنزین در فروشگاه هایی که بسته نیستند مواجه می شوند. اهالی نیز با قطعی برق دست و پنجه نرم می کنند.
فولکر پرتس، رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان، در جلسه ای غیرعلنی به شورای امنیت گفت که حداقل 185 نفر کشته و 1800 نفر دیگر زخمی شده اند.
پرتس پس از این نشست به خبرنگاران گفت: “این یک وضعیت بسیار روان است، بنابراین بسیار دشوار است که بگوییم تعادل به کجا تغییر می کند.”
اوایل روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بار دیگر از طرف های درگیر در سودان خواست “فوراً خصومت ها را متوقف کنند”. او هشدار داد که تشدید بیشتر تنش “می تواند برای کشور و منطقه ویرانگر باشد”.
پزشکان در سودان پیش از این تعداد کشته‌شدگان را نزدیک به 100 غیرنظامی و “ده‌ها” جنگجو از هر دو طرف اعلام کرده بودند، اما تصور می‌شود که تعداد تلفات بسیار بیشتر باشد و بسیاری از مجروحان نتوانستند به بیمارستان‌ها برسند.
اتحادیه رسمی پزشکان هشدار داد که جنگ به چندین بیمارستان در خارطوم و دیگر شهرها “خسارات شدید” وارد کرده است که برخی از آنها کاملاً “خارج شده اند”.
سازمان بهداشت جهانی پیش از این هشدار داده بود که چندین بیمارستان خارطوم که به غیرنظامیان مجروح رسیدگی می‌کنند «خون، تجهیزات انتقال خون، مایعات داخل وریدی و سایر لوازم حیاتی را تمام کرده‌اند».
در منطقه غربی دارفور، سازمان بین المللی کمک های پزشکی پزشکان بدون مرز (MSF) گزارش داد که 136 بیمار مجروح را در تنها بیمارستان الفاشر که هنوز در ایالت دارفور شمالی فعال است، دریافت کرده است.
سیروس پای از پزشکان بدون مرز گفت: «اکثر مجروحان غیرنظامیانی هستند که در تیراندازی متقاطع گرفتار شده اند — در میان آنها تعداد زیادی کودک نیز دیده می شوند.
به دلیل ظرفیت محدود جراحی، “11 نفر بر اثر جراحات وارده در 48 ساعت اول درگیری جان باختند”.
به گفته Save the Children و MSF، سه کارمند برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز در میان کسانی بودند که روز شنبه در دارفور کشته شدند، جایی که مأموریت های بشردوستانه در آنجا تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات غارت شده اند.
تعدادی از سازمان ها به طور موقت فعالیت های خود را در این کشور که یک سوم جمعیت آن به کمک نیاز دارند، متوقف کرده اند.
مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل، گفت: «این جنگ مجدد تنها وضعیتی را که قبلاً یک وضعیت شکننده بود، تشدید می کند و آژانس های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه ما را مجبور می کند تا به طور موقت بسیاری از بیش از 250 برنامه ما در سراسر سودان را تعطیل کنند.»
به نظر می رسید که مانورهای دیپلماتیک روز دوشنبه افزایش یافته است، زیرا درگیری ها نشانه ای از کاهش نشان ندادند.
مصر، همسایه شمالی با نفوذ، اعلام کرد که با عربستان سعودی، سودان جنوبی و جیبوتی – همگی متحدان نزدیک سودان – در مورد “نیاز به انجام هر تلاشی برای حفظ ثبات و امنیت” گفتگو کرده است.
رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی از دو طرف متخاصم خواست تا “به میز مذاکره بازگردند” و گفت که او در حال کار بر روی بازگشت “آموزش دهندگان” نظامی مصری است که روز شنبه در یک پایگاه هوایی توسط نیروهای RSF دستگیر شده بودند.
دیگر هیچ پرواز غیرنظامی به خارطوم نمی رسد، جایی که جنگ به هواپیماها آسیب رسانده است.
داگلو در توییتر از جامعه بین‌المللی خواست تا علیه برهان مداخله کند و او را “اسلام‌گرای افراطی که غیرنظامیان را از هوا بمباران می‌کند” نامید.
داگلو، که RSF و سلف آن جنجاوید در دارفور قبلاً به جنایات و جنایات جنگی متهم شده بودند، گفت: «ما به تعقیب البرهان و محاکمه او ادامه خواهیم داد.
بیانیه‌های ارتش، RSF را “یک شبه نظامی شورشی” می‌خواند که قصد دارد “در نزدیکی مناطق پرجمعیت درگیر شود”.
درگیری ها پس از اختلافات شدید بین برهان و داگلو بر سر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی آغاز شد – شرط کلیدی برای یک توافق نهایی با هدف پایان دادن به بحران از زمان کودتای 2021، که گذار به دموکراسی را از مسیر خارج کرد.
هر دو ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های کلیدی، از جمله فرودگاه و کاخ ریاست‌جمهوری را در دست دارند – که هیچ کدام به طور مستقل قابل تأیید نیستند.
روز دوشنبه، ارتش پخش تلویزیونی دولتی را از سر گرفت.
در حالی که سودان از زمان استقلال ده‌ها سال جنگ‌های داخلی، کودتا و شورش‌های تلخ را تحمل کرده است، خلود خیر، تحلیلگر سودانی گفت که سطح درگیری‌ها در پایتخت “بی سابقه” است.