سهام قبل از بازار: تورم به اندازه کافی بد است. یک کشور اوضاع را بدتر می کند

شما می توانید در مورد زمان بندی یا اندازه افزایش نرخ بهره بحث کنید، اما تقریباً هر اقتصاددانی موافق است که وقتی قیمت ها به سرعت افزایش می یابد، هزینه های استقراض بالاتر می تواند به کاهش تقاضا و تورم کمک کند.

اما نه در ترکیه، جایی که رئیس جمهور رجب طیب اردوغان بارها بانک مرکزی نه چندان مستقل این کشور را تحت فشار قرار داده است تا با وجود افزایش تورم، نرخ بهره را کاهش دهد. و بانک دقیقاً این کار را انجام می دهد، با عواقب بالقوه فاجعه بار.

در نظر بگیرید: قیمت مصرف کننده در ترکیه در سال منتهی به نوامبر 21.3 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان فکر می‌کنند که تورم می‌تواند حتی بیشتر شود و نرخ تورم تا 30 درصد در شش تا نه ماه آینده ممکن است.

در همین حال، لیر ترکیه در حال سقوط است. این ارز در سال جاری تاکنون بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است و در مسیر بدترین عملکرد خود از سال 1995 قرار گرفته است. توقف این کاهش به سختی انجام می شود زیرا بانک مرکزی ذخایر ارزی قابل توجهی ندارد.

و زندگی را برای خودش سخت تر می کند. بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه نرخ بهره را برای چهارمین ماه متوالی از 15 درصد به 14 درصد کاهش داد.

رئیس جمهور اردوغان به دیکته کردن به شدت پاکسازی شده ادامه داده است [central bank] برای آزمایش دیدگاه غیرمتعارف خود مبنی بر اینکه برای کاهش تورم به نرخ‌های بهره پایین‌تر نیاز است.» جیسون تووی از کپیتال اکونومیکس گفت.

اردوغان در تلاش برای تسکین برخی از کارگران رنج‌دیده، که بسیاری از آنها تلاش کرده‌اند لیر را برای ارزهای خارجی کنار بگذارند، روز پنجشنبه افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی حداقل دستمزد کشور را اعلام کرد.

رئیس جمهور در نشست خبری گفت: با این افزایش معتقدم ما عزم خود را نشان دادیم که اجازه ندهیم کارگران زیر بار افزایش قیمت ها له شوند.

این اقدام ممکن است به اردوغان رونق سیاسی بدهد. اما دستمزدهای بالاتر عامل شناخته شده ای برای تورم هستند و می توانند وضعیت وخیم تر را بدتر کنند.

کشورهای دیگر همچنان از رویکرد ارتدکس تر پیروی می کنند. روسیه روز جمعه به منظور مقابله با افزایش قیمت ها، نرخ بهره را یک درصد افزایش داد.

بارها و رستوران های لندن در حال تعطیل شدن هستند

در حالی که نوع Omicron در بریتانیا در حال گسترش است و عفونت‌های روزانه کروناویروس را به بالاترین سطح خود می‌رساند، کسب‌وکارهای بریتانیایی دوباره درهای خود را می‌بندند – اما نه به دلیل دستورالعمل‌های دولت.

جولیا هوروویتز گزارش می‌دهد که رستوران‌ها و سایر مکان‌ها در عوض تصمیم گرفته‌اند به دلیل سیل رزروهای لغو شده و نگرانی‌ها در مورد سلامت کارکنان، چاره‌ای جز تعطیل کردن زودهنگام برای کریسمس ندارند.

فرهات دیریک، یکی از مالکان رستوران Mangal 2 در شرق لندن، گفت که تصمیم گرفت یک هفته زودتر از زمان برنامه ریزی شده تعطیل کند، زیرا رزروهای از دست رفته و “ابهام عمومی در هوا” وجود دارد.

دیریک به CNN Business گفت: «این روی روحیه کارکنان تأثیر می‌گذارد، و بر ما تأثیر می‌گذارد که درآمد معقولی را که می‌تواند این را توجیه کند، پیش‌بینی کنیم».

تعطیلی ها تهدید جدیدی برای اقتصاد و سردردی برای دولت است، تقریباً دو سال پس از همه گیری. آن‌ها نشان می‌دهند که وقتی موارد به اندازه کافی بالا باشد، با وجود خستگی گسترده همه‌گیر، مردم همچنان مایلند از بیرون رفتن خودداری کنند.

بریتانیا روز پنجشنبه بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را به 88376 گزارش داد، زیرا مقامات بهداشت عمومی هشدار می‌دهند که موارد نوع دلتا «تعداد نسبتاً ثابتی دارند» در حالی که Omicron «به سرعت در حال افزایش است». در لندن، این در حال حاضر سویه غالب است.

این صحنه ای است که به زودی می تواند در شهرهای بزرگ سراسر جهان پخش شود.

بازار مسکن

آیا بالاخره بازار مسکن از بین می رود؟
غول خرده فروشی خانه سازی لاو (کم) اوایل این هفته چشم انداز فروش ناامیدکننده ای را منتشر کرد. و خانه ساز لنار (LEN) نتایجی را گزارش کرد که پیش بینی های خود را از دست داد. این شرکت به مشکلات زنجیره تامین و هزینه های بالاتر چوب اشاره کرد.

اما قبل از اینکه از پشت بام خانه‌ای که احتمالاً گران‌قیمت‌تر در آن زندگی می‌کنید فریاد بزنید که حباب مسکن در حال ترکیدن است، این را در نظر بگیرید: دولت صبح پنجشنبه گزارش داد که شروع مسکن و مجوزهای ساخت در نوامبر هر دو بیش از حد انتظار از سطح اکتبر افزایش یافته است.

به گفته پل آر. لامونیکا، همکار تجاری من در CNN، این نشان می دهد که مصرف کنندگان همچنان می خواهند خانه های جدید بخرند و رویای ضرب المثل حومه شهر آمریکا را زندگی کنند، به خصوص که کووید-19 هنوز یک نگرانی اصلی است.

واضح است که تقاضا مشکلی نیست، همانطور که افزایش اخیر در فروش نشان می دهد. [mortgage] اقتصاددانان جفریز می‌گویند: «امیکرون باید تقاضای مسکن را تقویت کند و نشان دهد که همه‌گیری هنوز به پایان رسیده است».

تا بعدی

رستوران های داردن (DRI) و Winnebago (WGO) نتایج را قبل از باز شدن بازارهای ایالات متحده گزارش دهید.
هفته آینده: درآمد از نایک (از)، کمک مناسک (RAD)، میکرون (MICR) و جنرال میلز (GIS). بازارهای سهام آمریکا روز جمعه تعطیل است.