فیلیپین و چین خطوط ارتباطی بیشتری برای حل مسائل دریایی ایجاد می کنند

مانیل: رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور و وزیر امور خارجه وی روز شنبه با وزیر امور خارجه چین، چین گانگ، با مانیل و پکن ملاقات کردند و متعهد شدند که برای حل اختلافات دریایی خود با یکدیگر همکاری کنند. دریای چین جنوبی.
گفت‌وگوهای میان مقامات کلیدی این کشورها در مانیل، جدیدترین دیدار فیلیپین با رهبران ایالات متحده و چین است، زیرا این دو ابرقدرت برای برتری استراتژیک در اقیانوس هند و اقیانوس آرام می‌جنگند.
مارکوس در بیانیه‌ای گفت: «در مورد درگیری‌ها، ما توافق کردیم که خطوط ارتباطی بیشتری ایجاد کنیم تا هر رویدادی که در دریای فیلیپین غربی رخ می‌دهد که شامل چین و فیلیپین می‌شود، فوراً حل شود». مانیل به بخشی از دریای چین جنوبی گفته می‌شود که آن را دریای فیلیپین غربی می‌داند.
مارکوس گفت که دیدار کین برای گفتگو و ادامه کار بر روی رشد روابط بین دو همسایه مفید بود.
کین و همتای خود، وزیر امور خارجه فیلیپین، انریکه مانالو، در جریان گفتگوهای دوجانبه که اوایل روز شنبه آغاز شد، دیدگاه ها در مورد مسائل استراتژیک و منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در آغاز مذاکرات، کین گفت که دو کشور باید برای ادامه سنت دوستی، تعمیق همکاری و حل و فصل مناسب اختلافات با یکدیگر همکاری کنند. وی افزود: همکاری با یکدیگر به ارتقای صلح و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد.
مانالو بر پایبندی فیلیپین به سیاست چین واحد تاکید کرد و در عین حال از تشدید تنش ها در سراسر تنگه تایوان ابراز نگرانی کرد.
سفیر چین در فیلیپین هفته گذشته وقتی این کشور جنوب شرق آسیا را متهم کرد که با ارائه دسترسی گسترده به پایگاه نظامی به ایالات متحده، که به مداخله در آن “آتش” تنش های منطقه ای را دامن می زند، سر و صدای زیادی به پا کرد.
فیلیپین در این ماه مکان چهار پایگاه نظامی دیگر ایالات متحده را اعلام کرد که سه تای آن‌ها در جهت شمال به سمت تایوان هستند که چین آن را متعلق به خود می‌داند.
وزیر امور خارجه مانیل گفت روابط با پکن چیزی بیش از اختلافات آنها بر سر دریای چین جنوبی است که سالانه شاهد عبور حدود 3 تریلیون دلار کالا از طریق کشتی است و گمان می رود سرشار از معادن و ذخایر نفت و گاز باشد.
مانالو گفت: «این تفاوت‌ها نباید ما را از جستجوی راه‌هایی برای مدیریت مؤثر آن‌ها، به‌ویژه با توجه به برخورداری از حقوق فیلیپینی‌ها، به‌ویژه ماهیگیران، باز دارد.» وی افزود که معیشت آنها در اثر حوادث و اقدامات در آبراه تضعیف می‌شود.
از زمان روی کار آمدن مارکوس در ژوئن، فیلیپین ده‌ها اعتراض دیپلماتیک به حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی و آنچه «اقدامات تهاجمی» چین در آبراه استراتژیک می‌خواند، ارائه کرده است.
مارکوس قرار است در ماه مه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند، چند روز پس از آن که بیش از 17000 سرباز فیلیپینی و آمریکایی بزرگترین مانور نظامی مشترک خود را در این کشور آسیای جنوب شرقی انجام دادند که انتقاد پکن را برانگیخت.