قزاقستان می گوید وضعیت تثبیت شده است، رئیس جمهور پس از ناآرامی ها به طور قاطع مسئول است

آلماتی: مقامات قزاقستان روز یکشنبه گفتند که پس از مرگبارترین شیوع خشونت در 30 سال استقلال، وضعیت را در سراسر کشور تثبیت کرده‌اند و نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری روسیه از “امکانات استراتژیک” محافظت می‌کنند.
مقامات امنیتی و اطلاعاتی به رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف اطلاع دادند که به اقدامات “پاکسازی” در آنچه که او آن را عملیات بزرگ ضد تروریستی در سراسر جمهوری تولید کننده نفت شوروی سابق که هم مرز با روسیه و چین است، ادامه می دهند.
طی هفته گذشته ده‌ها نفر کشته، هزاران نفر بازداشت شده‌اند و ساختمان‌های عمومی به آتش کشیده شده‌اند، که توکایف را بر آن داشته تا دستور تیراندازی به کشتن را صادر کند تا به ناآرامی‌هایی که راهزنان و تروریست‌ها را مقصر می‌داند پایان دهد.
به دعوت توکایف، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) نیروهای خود را برای بازگرداندن نظم اعزام کرد، مداخله ای که در زمان تنش شدید در روابط روسیه و ایالات متحده پیش از مذاکرات این هفته در مورد بحران اوکراین صورت می گیرد.
دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای که جزئیات نشست امنیتی به ریاست توکایف را تشریح کرد، گفت: «تعدادی از تأسیسات راهبردی تحت حفاظت نیروهای متحد حافظ صلح کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی منتقل شده است».
امکانات را مشخص نکرد. هفته گذشته آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که امنیت در اطراف کیهان بایکونور قزاقستان که روسیه برای پرتاب های فضایی از آن استفاده می کند، تقویت شده است. این اعتراضات تولید در میدان نفتی تنگیز تحت مدیریت شورون را مختل کرد.
این بیانیه با بیان اینکه “وضعیت در تمام مناطق کشور تثبیت شده است”، افزود: آژانس‌های مجری قانون کنترل ساختمان‌های اداری را پس گرفته‌اند و خدمات حیاتی در حال بازسازی هستند.
آنچه که یک هفته پیش با تظاهرات علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد، به اعتراض گسترده‌تری علیه دولت توکایف و فردی که او به عنوان رئیس جمهور غنی از منابع شوروی سابق، نورسلطان نظربایف، جایگزین کرد، منفجر شد.
خشونت ضربه ای به وجهه قزاقستان به عنوان کشوری تحت کنترل و باثبات وارد کرده است که از آن برای جذب صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری غربی در صنایع نفت و معدنی خود استفاده کرده است.
این امر شکافی را در نخبگان حاکم ایجاد کرده است و توکایف پس از برکناری مقامات کلیدی و برکناری نظربایف از نقش قدرتمندی به عنوان رئیس شورای امنیت، برای تحکیم اقتدار خود مبارزه می کند.
کریم ماسیموف، رئیس سابق اطلاعات و دو بار نخست وزیر، که نزدیک به نظربایف دیده می شود، به ظن خیانت دستگیر شده است، اما مقامات هیچ جزئیاتی از اتهامات علیه وی را فاش نکرده اند.
تلویزیون دولتی این اقدام غیرعادی را در بالای بولتن خبری ساعتی خود انجام داد و تأکید کرد که توکایف “بالاترین مقام دولتی، رئیس شورای امنیت است. در این مقام او به طور مستقل تصمیم می گیرد.”
دولت گفت 5800 نفر در ارتباط با ناآرامی ها دستگیر شده اند.
تلویزیون دولتی گفت که دو سرباز در میان کشته شدگان هستند و 163 نفر زخمی شده اند. با ادامه عملیات امنیتی، این سازمان اعلام کرد حدود 400 نفر در شهر شیمکنت در نزدیکی مرز با ازبکستان دستگیر شده اند.
در آلماتی، بزرگ‌ترین شهری که بیشتر خشونت‌ها در آن متمرکز بود، به نظر می‌رسد زندگی عادی روز یکشنبه در حال بازگشت است، هرچند با خودروهای کمتر از حد معمول.
نیروهای امنیتی ایست های بازرسی در اطراف شهر ایجاد کرده اند. در مرکز، شیشه‌های شکسته، ماشین‌های پول نقد و ساختمان‌های سوخته شاهد تخریب بود.
میدان اصلی جمهوری که دفتر شهردار سوخته در آن واقع شده است به روی عموم مسدود شد. یک جاده منتهی به آن توسط پلیس محاصره شد. یکی دیگر توسط اتوبوس سوخته مسدود شد.
خبرنگار رویترز دو خودروی نظامی با مسلسل‌های سوار شده را دید که به سمت میدان حرکت می‌کردند. بیشتر ده‌ها خودروی غیرنظامی و پلیس که در جریان ناآرامی‌ها به آتش کشیده شده بودند، تا روز یکشنبه خارج شدند.
اینترنت به شدت محدود بود و دسترسی فقط به وب سایت ریاست جمهوری و تعداد انگشت شماری از وب سایت های خبری محلی دیگر در دسترس بود.
سخنگوی Magnum، بزرگترین سوپرمارکت زنجیره ای، گفت که از 68 فروشگاه در آلماتی، 15 فروشگاه به طور کامل غارت شده است.
کارکنان یک مرکز خرید به رویترز گفتند که دوربین‌های فیلمبرداری غارت‌کنندگان را نشان می‌دهد که به یک دستگاه خودپرداز حمله می‌کنند، لباس‌ها و کفش‌های دزدیده‌شده را در فروشگاه‌ها عوض می‌کنند و با دو یا سه کت بیرون می‌روند.
یرکین ژومابیکوف، یکی از مدیران این مرکز خرید، گفت: “آنها شبانه با خودروهای بدون پلاک وارد شدند، همه چیز را نابود کردند. آنها هر چه می توانستند، کفش، لباس، لوازم آرایشی را بردند.”