قیمت نفت: اوپک و روسیه به برنامه هایی برای افزایش تولید نفت در ژانویه پایبند هستند

قیمت آتی نفت برنت، معیار جهانی، از ابتدای سال حدود 70 درصد افزایش یافته بود، اما در ماه نوامبر زمانی که ایالات متحده و سایر کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت توافق کردند میلیون ها بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزاد کنند تا بنزین را خنک کنند، شروع به کاهش کرد. قیمت ها و جلوگیری از افزایش بیشتر تورم.

با افزایش موارد کووید-19 در اروپا و بروز نوع Omicron به عنوان یک تهدید بالقوه جدید برای فعالیت های اقتصادی، خسارات تسریع شد.

اوپک پلاس در بیانیه خود اعلام کرد که به بررسی وضعیت همه گیر ادامه خواهد داد، بازار نفت را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت و آماده است تا «در صورت لزوم تعدیل های فوری» را انجام دهد. جلسه بعدی خود را برای 4 ژانویه برنامه ریزی کرده است.

تحلیلگران انتظار داشتند که اوپک پلاس افزایش تولید 400 هزار بشکه ای در روز را که برای ژانویه برنامه ریزی شده بود، متوقف کند، با توجه به کاهش اخیر قیمت و عدم اطمینان در مورد مسیر همه گیر و تأثیر آن بر تقاضای نفت. قراردادهای آتی نفت برنت و نفت آمریکا که اوایل پنجشنبه با افزایش روبرو بودند، پس از اعلام منفی شدند و قبل از بهبودی، حدود 1 درصد بالاتر به ترتیب در حدود 69 دلار و 66 دلار در هر بشکه معامله شدند.

این خبر برای رانندگان آمریکایی که خودروهای خود را با بنزین پر می کنند، تسکین فوری به همراه نخواهد داشت. طبق گزارش AAA، با وجود کاهش قیمت نفت خام، میانگین قیمت‌های سرب بدون سرب معمولی در ماه گذشته تنها با 2 سنت کاهش به 3.38 دلار در هر گالن رسیده است.
قدرت اوپک رو به کاهش بود.  به زودی ممکن است تأثیر بیشتری از همیشه داشته باشد

اگرچه قیمت‌های ضعیف‌تر نفت خام ممکن است فعلاً اوپک و روسیه را پشت سر بگذارند، اما با افزایش سهم آنها از تولید جهانی، تأثیر آنها بر بازار نفت در بلندمدت افزایش می‌یابد.

طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک و روسیه می‌توانند تا سال 2050 58 درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص دهند که در مقایسه با 46.5 درصد در سال گذشته افزایش یافته است، زیرا سایر کشورها – از جمله ایالات متحده – سرمایه‌گذاری کمتری در اکتشاف و تولید دارند زیرا سهامداران تقاضای بیشتر دارند. انضباط مالی فشار سرمایه گذاران برای کاهش انتشار کربن و مقابله با بحران آب و هوا نیز در حال افزایش است.

— جولیا هوروویتز و کریس لیاکوس در این مقاله مشارکت داشتند.