لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا در جریان سفر به تایوان نسبت به تهدیدات چین هشدار داد

تایپه، تایوان: نخست وزیر سابق بریتانیا لیز تراس در دیدار روز چهارشنبه از تایوان، رقیب دموکراتیک پکن، نسبت به تهدیدات اقتصادی و سیاسی غرب توسط چین هشدار داد.
تراس اولین نخست‌وزیر سابق بریتانیا پس از مارگارت تاچر در دهه 1990 است که از جمهوری جزیره‌ای خودگردان که چین ادعا می‌کند سرزمین خود است، بازدید کرد تا در صورت لزوم با زور فتح شود.
تراس که هنوز عضوی از مجلس عوام است، فهرست رو به رشدی از نمایندگان منتخب و مقامات سابق ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپا و جاهای دیگر را دنبال می کند که برای نشان دادن سرپیچی خود از تایوان بازدید کرده اند. تهدیدات چین و تلاش می کند جزیره و اقتصاد پیشرفته آن را با جامعه بین المللی قطع کند.
«کسانی هستند که می گویند جنگ سرد دیگری نمی خواهند. اما این انتخابی نیست که ما در موقعیتی قرار دهیم. تراس در سخنانی به بنیاد پراسپکت در هتلی در تایپه، پایتخت تایوان، گفت: از آنجا که چین قبلاً یک حرکت خوداتکایی را آغاز کرده است، چه بخواهیم از اقتصاد آنها جدا شویم یا نه.
او گفت: «چین در حال رشد نیروی دریایی خود با سرعت نگران کننده ای است و بزرگترین تقویت نظامی در تاریخ زمان صلح را انجام می دهد.
آنها قبلاً با کشورهای دیگری که می‌خواهند جهان آزاد را در حال افول ببینند، اتحاد تشکیل داده‌اند. آنها قبلاً در مورد استراتژی خود انتخاب کرده‌اند. تنها انتخابی که ما داریم این است که آیا مماشات کنیم و سازش دهیم – یا برای جلوگیری از درگیری اقدام کنیم.» تراس گفت.
در جای دیگر، تراس از جانشین خود، ریشی سوناک، به دلیل توصیف چین به عنوان “بزرگترین تهدید درازمدت برای بریتانیا” در نظرات تابستان گذشته و برای اصرار به تعطیلی مراکز فرهنگی دولتی چین موسوم به موسسات کنفوسیوس، که مورد انتقاد قرار گرفته اند، تمجید کرد. رسانه های تبلیغاتی حزب کمونیست. در عوض می‌توان چنین خدماتی را توسط افرادی از تایوان و هنگ کنگ که بدون حمایت دولت به بریتانیا می‌آیند، ارائه کرد.
روابط چین با بریتانیا و سایر دموکراسی‌های غربی در سال‌های اخیر به شدت در نتیجه اختلافات بر سر حقوق بشر، فناوری تجاری و حرکت‌های تهاجمی چین به سمت تایوان و دریای چین جنوبی بوده است.
روابط پکن با لندن به ویژه به دلیل سرکوب گسترده چین بر آزادی بیان، دموکراسی و دیگر آزادی های مدنی در هنگ کنگ، مستعمره سابق بریتانیا که وعده داده شده بود آزادی های خود را پس از تحویل به حاکمیت چین در سال 1997 حفظ کند، تلخ بوده است.
چین گفته است که توافق دوجانبه کلیدی قبلی در مورد هنگ کنگ دیگر اعمال نمی شود و ابراز نگرانی بریتانیا را به عنوان مداخله در امور سیاسی داخلی چین رد کرده است. چین همچنین از توافق مشترک استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا موسوم به AUKUS خشمگین شده است که زیردریایی های هسته ای را در اختیار استرالیا قرار می دهد تا بخشی برای مقابله با تهدید فزاینده چین باشد.
تراس که سال گذشته هفت هفته به عنوان نخست‌وزیر ناگوار بود، همچنین گفت که نمی‌توان به چین برای انجام تعهدات خود در زمینه‌هایی از تجارت گرفته تا حفاظت از محیط زیست اعتماد کرد.
و او تایوان را به عنوان “سرزنش پایدار برای توتالیتاریسم” که سرنوشت آن “منفعت اصلی” اروپا بود ستایش کرد.
«محاصره یا حمله به تایوان آزادی و دموکراسی در اروپا را تضعیف خواهد کرد. همانطور که پیروزی روسیه در اوکراین آزادی و دموکراسی را در اقیانوس آرام تضعیف می کند.
او گفت: “ما در بریتانیا و جهان آزاد باید تمام تلاش خود را برای حمایت از شما انجام دهیم.”
اظهارات تراس همچنین کاملاً در تضاد با اظهارات منتشر شده از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه گذشته بود که شک و تردیدهایی را در مورد همسویی نظرات ماکرون با سایر کشورهای اروپایی در این زمینه برانگیخت. وضعیت تایوان.
«سوالی که ما به عنوان اروپایی‌ها باید به آن پاسخ دهیم این است: آیا به نفع ما است که (بحران) در تایوان را تسریع کنیم؟ نه، ماکرون در این مصاحبه گفت. بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید پیرو این موضوع شویم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.»
اندکی پس از آن، مکرون هرگونه تغییر در دیدگاه فرانسه در قبال تایوان را رد کرد و گفت: ما طرفدار وضعیت موجود هستیم و این سیاست ثابت است.