متقی از طالبان افغانستان از اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان خواست تا گفتگو کنند

اسلام آباد: افغان وزیر خارجه موقت طالبان، امیرخان متقیوی روز دوشنبه ادعای استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت های تروریستی علیه پاکستان را رد کرد و از اسلام آباد و کشورهای غیرقانونی خواست. تحریک طالبان پاکستان (TTP) تا اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.
متقی در پاسخ به سؤالی در مورد دخالت اطلاعاتی هند در تأمین مالی ترور تحریک طالبان پاکستان، این اتهام را صرفاً تبلیغی رد کرد. وزیر افغانستان پس از سخنرانی در مراسمی که توسط موسسه مطالعات استراتژیک (ISS) یک اندیشکده مستقر در اسلام آباد برگزار شده بود، در یک مطبوعاتی گفت: “خاک افغانستان هرگز علیه هیچ کشوری استفاده نشده است.”
وزیر امور خارجه موقت افغانستان در حال حاضر برای شرکت در گفتگوهای دوجانبه و سه جانبه (پاکستان، چین و افغانستان) در سفری چهار روزه به پاکستان به سر می برد.
وزیر امور خارجه موقت گفت که طالبان افغانستان در گذشته به آغاز مذاکرات بین اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان کمک کرده است.
او گفت: “ما نمی خواهیم از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود، زیرا این به نفع افغانستان نیست.”
روابط پاکستان و افغانستان در گذشته با فراز و نشیب همراه بوده است. اسلام آباد چندین دور از مذاکرات با میانجیگری طالبان افغانستان با تحریک طالبان پاکستان برگزار کرده بود، اما مذاکرات سال گذشته بر سر مجموعه ای از خواسته های این گروه شبه نظامی شکست خورد.
طی گفتگوها، تحریک طالبان پاکستان موفق شد بر مقامات پاکستانی تأثیر بگذارد تا ده ها تن از رهبران و جنگجویان خود را که در مراکز بازداشت در سرتاسر پاکستان به سر می بردند، آزاد کنند.
اسلام آباد نسبت به شکست دولت طالبان در سلطنت تحریک طالبان پاکستان که مسئول تجدید حملات تروریستی در استان خیبر پختونخوا در شمال غرب پاکستان و بلوچستان در جنوب غربی است، خشمگین تر شده بود. در آوریل امسال، تحریک طالبان پاکستان بیانیه‌ای صادر کرده بود که در آن 48 حمله به نیروهای امنیتی در سراسر پاکستان انجام داده است.
متقی در مورد ممنوعیت تحصیل دختران توسط دولت موقت افغانستان گفت که طالبان هرگز نگفته اند که تحصیل زنان “غیر اسلامی” یا “ممنوع” است. وی افزود که کابل فقط فعالیت های آموزشی دختران را تا دستور بعدی به حالت تعلیق درآورده است.