مذاکرات دولت و اپوزیسیون پاکستان برای پایان دادن به بن بست انتخاباتی شکست خورده است

اسلام آباد: مذاکرات بین دولت ائتلافی پاکستان و اپوزیسیون به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان تحریک انصاف پاکستان (PTI) در مورد سرنوشت انتخابات در این کشور بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسیده است و هر دو طرف معتقدند که برای رسیدگی به بحران سیاسی و قانون اساسی به کار بیشتری نیاز است.
گفت‌وگوها در 27 آوریل در بحبوحه فضای سیاسی باطل آغاز شده بود، پس از آن که احزاب ائتلاف حاکم از طریق پارلمان، تمامی اقدامات منتهی به اجرای حکم دادگاه عالی در مورد برگزاری انتخابات در پرجمعیت‌ترین استان پنجاب کشور در 14 مه را مسدود کردند.
حزب تحریک انصاف در ژانویه امسال دولت خود در پنجاب را در تلاشی آشکار برای وادار کردن دولت فدرال به انحلال مجلس ملی (NA) و دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام منحل کرد. چند روز بعد، حزب همچنین حکومت استانی خود را در خیبر پختونخوا در شمال غربی منحل کرد.
با این حال، در حالی که به سختی 10 روز تا پایان مهلت باقی مانده است، بعید به نظر می رسد که رای گیری در پنجاب در 14 مه برگزار شود. شورای امنیت به دولت دستور می دهد بودجه را به کمیسیون انتخابات برای انجام رای گیری و تامین امنیت در روز رای گیری اختصاص دهد. قبلاً توسط مجلس مخالفت شده است.
اسحاق دار، وزیر دارایی و رهبر مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) که رهبری هیئت دولتی را برعهده داشت، نیمه شب پس از سومین و آخرین دور مذاکرات با خبرنگاران گفت: هر دو طرف موافق برگزاری انتخابات ملی و استانی در مورد تنها یک تاریخ تحت نظارت تنظیمات سرپرست، اما تاریخ هنوز تعیین نشده بود.
در جریان گفتگوها، دولت اصرار داشت که همه انتخابات پس از اتمام دوره پنج ساله فعلی NA در ماه اوت برگزار شود، در حالی که اپوزیسیون خواستار انحلال دولت های فدرال و استانی سند و بلوچستان قبل از 14 ماه مه بود و ظاهراً به دنبال برگزاری انتخابات سراسری در اواسط اوت بود. .
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه سابق، که تیم تحریک انصاف را رهبری می کرد، ابراز تاسف کرد که هیچ تصمیمی در مورد “پیشنهادهای عملی” ارائه شده توسط حزب وی نمی تواند اتخاذ شود. او گفت: «تعیین تاریخ انتخابات یک روند پیچیده است.
وی گفت که حزب تحریک انصاف آماده است تا در صورتی که دولت تصمیم به انحلال مجلس شورای ملی و مجلس سند و بلوچستان تا قبل از 14 ماه مه بگیرد، برای پوشش قانون اساسی انتخابات به تاخیر افتاده به مجلس ملی برود.
همانطور که در اظهارات اخیر اعضای کابینه فدرال منعکس شده است، به نظر می رسد ائتلاف حاکم تمایلی به برگزاری انتخابات قبل از اکتبر ندارد. خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و پیکارجوی PML-N، گفتگو با حزب تحریک انصاف را “تمرینی بیهوده” اعلام کرد. جاوید لطیف، یکی دیگر از وزیران PML-N، در اشاره به حزب عمران، گفت که صحبت با یک گروه “تروریستی” فایده ای ندارد.
در حالی که مذاکرات در جریان بود، پلیس به خانه پرویز الهی، رئیس حزب تحریک انصاف و وزیر سابق پنجاب در لاهور و همچنین 33 عضو حزب یورش برد. PTI یورش ها و دستگیری های پلیس را تلاشی برای خرابکاری در مذاکرات نامید، اما تصمیم گرفت روی میز بماند.