مذاکره‌کنندگان درباره بحران بدهی آمریکا به توافق نزدیک‌تر هستند، اما هیچ توافقی در چشم نیست

واشنگتن: کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه گفت که مذاکره‌کنندگان جمهوری‌خواه «به توافقی نزدیک‌تر» هستند که بحران بدهی‌های قریب‌الوقوع را حل کند، اما با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به توافق نرسیده‌اند.
او گفت که هیچ جدول زمانی مشخصی برای مصالحه نهایی وجود ندارد که بتواند سقف استقراض کشور را افزایش دهد و از نکول فاجعه‌بار جلوگیری کند و در عین حال کاهش هزینه‌ها را که جمهوری‌خواهان مجلس خواستار آن هستند نیز انجام دهد. مذاکره کنندگان مجلس بعد از ساعت 2 صبح ساختمان کنگره را ترک کردند و ساعاتی بعد بازگشتند.
“وقتی درست شد آن را دریافت می کنیم” مک کارتی وقتی به کاپیتول هیل رسید گفت. اظهارات مک کارتی منعکس کننده آخرین ارزیابی بایدن بود که عصر جمعه گفت که معامله گران “بسیار نزدیک” هستند.
خوش بینی آنها به عنوان وزیر خزانه داری بود جانت یلن به کنگره گفت که اگر قانونگذاران به موقع برای افزایش سقف بدهی فدرال اقدام نکنند، ایالات متحده می تواند تا 5 ژوئن – چهار روز دیرتر از برآورد قبلی – تعهدات بدهی خود را نپذیرد. تمدید “X-Date” به دو طرف کمی وقت اضافه می دهد زیرا آنها برای یک معامله تلاش می کنند.
هر دو طرف پیشنهاد کرده‌اند که یکی از موانع اصلی تلاش جمهوری‌خواهان برای گسترش الزامات کاری موجود برای دریافت‌کنندگان کوپن‌های غذا و سایر برنامه‌های کمک‌های فدرال است، یک هدف دیرینه جمهوری‌خواهان که دموکرات‌ها به شدت با آن مخالفت کرده‌اند. کاخ سفید گفت پیشنهادات جمهوری خواهان “بی رحمانه و بی معنی” بود.
مک کارتی از توضیح بیشتر در مورد آن بحث ها خودداری کرد. یکی از مذاکره کنندگان وی، نماینده لوئیزیانا، گرت گریوز، گفت که “شانسی” وجود ندارد که جمهوری خواهان در مورد این موضوع تسلیم شوند. با این حال، بایدن هنگام عزیمت به کمپ دیوید در عصر روز جمعه خوشحال بود و گفت: “خیلی نزدیک است و من خوشبین هستم.”
آمریکایی ها و جهان با ناراحتی نظاره گر پیچ و خم مذاکره بودند که می تواند اقتصاد آمریکا را به هرج و مرج بکشاند و اعتماد جهانی را به رهبری کشور کاهش دهد.
عدم برداشتن سقف وام، که اکنون 31 تریلیون دلار است، برای پرداخت صورتحساب های متحمل شده کشور، موجی از شوک به اقتصاد ایالات متحده و جهان وارد می کند. یلن وی گفت: عدم اقدام در تاریخ جدید “مشکل شدیدی را برای خانواده‌های آمریکایی ایجاد می‌کند، به موقعیت رهبری جهانی ما آسیب می‌رساند و در مورد توانایی ما برای دفاع از منافع امنیت ملی ما سوال ایجاد می‌کند.” بازنشستگان مضطرب و دیگران از قبل برنامه‌های اضطراری برای چک‌های از دست‌رفته انجام می‌دادند و پرداخت‌های بعدی تأمین اجتماعی در هفته آینده انجام می‌شد.
به نظر می رسد بایدن و مک کارتی در حال محدود کردن توافق دو ساله کاهش بودجه هستند که همچنین محدودیت بدهی را تا سال 2025 پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی افزایش می دهد. خطوط این قرارداد برای کاهش هزینه ها برای سال 2024 و اعمال سقف 1 درصدی بر رشد هزینه ها برای سال 2025 شکل گرفته است.
انتظار نمی رود که قانونگذاران از تعطیلات آخر هفته روز یادبود قبل از سه شنبه به سر کار بازگردند و مک کارتی به قانونگذاران قول داده است که از این قانون تبعیت می کند تا هر لایحه ای را 72 ساعت قبل از رای گیری ارسال کند. سنای تحت کنترل دموکرات ها از مذاکرات خارج شده و مذاکرات را به بایدن و مک کارتی واگذار کرده است. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از نیویورک، متعهد شده است که به سرعت برای ارسال یک بسته مصالحه به میز بایدن اقدام کند.