هزاران نفر با نزدیک شدن طوفان موکا به میانمار، بنگلادش، فرار می کنند

SITTWE، میانمار: هزاران نفر از سواحل غربی میانمار گریختند و مقامات در همسایگی بنگلادش برای تخلیه کوشیدند. روهینگیا پناهجویان روز شنبه به عنوان قدرتمندترین طوفان در منطقه برای بیش از یک دهه در سراسر خلیج بنگال سرازیر شدند.
طوفان موکا بر اساس گزارش اداره هواشناسی هند، بادهایی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت (136 مایل در ساعت) که معادل یک طوفان رده چهار است.
انتظار می‌رود که قبل از رسیدن به خشکی در صبح روز یکشنبه بین کوکس بازار، جایی که نزدیک به یک میلیون پناهنده روهینگیا در اردوگاه‌هایی که عمدتاً از پناهگاه‌های ضعیف تشکیل شده‌اند، و سیتوه در ساحل غربی راخین میانمار، ضعیف شود.
به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، ساکنان سیتوه در روز شنبه اموال و حیوانات خانگی را در ماشین ها، کامیون ها و توک توک ها انباشته کردند و به سمت مناطق مرتفع حرکت کردند.
خینه مین از کامیونی مملو از بستگانش در جاده ای خارج از مرکز ایالت به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما مادربزرگ خود را در خانواده خود داریم و باید از او مراقبت کنیم.”
فقط یک مرد در سیتوی باقی مانده است که از خانه های ما مراقبت کند.»
مغازه ها و بازارها در شهر حدود 150000 نفر بسته شدند و بسیاری از مردم محلی در صومعه ها پناه گرفتند.
کیاو تین، 40 ساله، گفت که او نمی تواند منطقه را ترک کند، زیرا پسرش در بیمارستان محلی است.
او گفت: “امیدوارم این طوفان به کشور ما نیاید. اما اگر این سرنوشت اتفاق بیفتد، نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.”
او با اشاره به طوفان سال 2008 که بیش از 130000 نفر را در جنوب میانمار کشته بود، افزود: «نگرانم که این طوفان بر ایالت ما نیز تأثیر بگذارد، درست مانند نرگس».
رسانه های دولتی میانمار روز جمعه گزارش دادند که مقامات حکومت نظامی میانمار بر تخلیه روستاها در امتداد ساحل راخین نظارت می کنند.
شرکت بین‌المللی میانمار ایرویز اعلام کرد تمامی پروازهای این شرکت به ایالت راخین تا روز دوشنبه به حالت تعلیق درآمده است.
در همسایه بنگلادش، مقامات برای تخلیه پناهندگان روهینگیا از “مناطق پرخطر” به مراکز اجتماعی حرکت کردند، در حالی که صدها نفر از یک جزیره تفریحی بزرگ فرار کردند.
عزیزرحمن، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: طوفان موکا قوی ترین طوفان پس از طوفان سیدر است.
آن طوفان در نوامبر 2007 سواحل جنوبی بنگلادش را درنوردید و بیش از 3000 نفر را کشت و میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.
مقامات بنگلادشی ساخت خانه‌های بتنی دائمی روهینگیاها را ممنوع کرده‌اند، زیرا از ترس آن‌ها می‌ترسند که به جای بازگشت به میانمار، که پنج سال پیش از آن فرار کردند، آنها را برای اقامت دائم تشویق کند.
انام احمد پناهنده که در اردوگاه نایاپارا در نزدیکی شهر مرزی تکناف زندگی می کند، گفت: «ما در خانه هایی زندگی می کنیم که از برزنت و بامبو ساخته شده اند.
ما می ترسیم. نمی دانیم کجا پناه می گیریم. ما در وحشت هستیم.
پیش‌بینی‌ها انتظار دارند که این طوفان سیل بارانی را به همراه داشته باشد که می‌تواند باعث رانش زمین شود. بیشتر کمپ ها بر روی دامنه کوه ها ساخته شده اند و لغزش زمین یک پدیده عادی در منطقه است.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که موکا طوفانی به ارتفاع چهار متر (13 فوت) ایجاد کند که می‌تواند روستاهای کم ارتفاع ساحلی و رودخانه‌ای را غرق در آب کند.
مقامات گفتند که هزاران داوطلب در حال تخلیه هستند روهینگیاها از “مناطق پرخطر” گرفته تا ساختارهای محکم تر مانند مدارس.
اما شمسود دوزا، معاون کمیساریای پناهندگان بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه روهینگیاها در کمپ‌ها در معرض خطر هستند».
وحشت همچنین حدود 8000 نفر را در جنوبی ترین جزیره بنگلادش فرا گرفته است سنت مارتین‘s، با رخنمون کوچک مرجانی – یکی از برترین مناطق تفریحی کشور – درست در مسیر طوفان.
ساکن دیلارا بیگم به تکناف سفر کرد تا منتظر طوفان باشد.
او گفت: «بسیاری هم رفته اند. جزیره ای است در وسط دریا، ما در این چند روز در ترس زندگی می کنیم.
مقامات گفتند که حدود 1000 نفر از ساکنان جزیره سنت مارتین همین کار را کرده اند.
عملیات در بزرگترین بندر دریایی بنگلادش، چیتاگونگ، با قایق و ماهیگیری نیز متوقف شد.