هنگ کنگ: خبرگزاری هنگ کنگ در بحبوحه سرکوب مخالفان تعطیل می شود

هنگ کنگ – یک سایت خبری آنلاین هنگ کنگ روز یکشنبه گفت که فعالیت خود را با توجه به وخامت آزادی مطبوعات، چند روز پس از یورش پلیس و دستگیری هفت نفر به اتهام فتنه در یک رسانه خبری حامی دموکراسی، متوقف خواهد کرد.
شهروند نیوز تصمیم خود را یکشنبه در یک پست فیس بوک اعلام کرد. گفت که به روز رسانی سایت خود را در 4 ژانویه متوقف خواهد کرد و پس از آن بسته خواهد شد.
در بیانیه‌ای آمده است: «ما همیشه عاشق این سرزمین بوده‌ایم، اما در حال حاضر درمانده‌ایم، زیرا نه تنها با باد و باران، بلکه با گردبادها و امواج عظیم روبرو هستیم».
ما هرگز نیت اصلی خود را فراموش نکرده‌ایم، اما حیف است که تغییرات سریع جامعه در دو سال گذشته و بدتر شدن فضای رسانه‌ای ما را از رسیدن به آرمان‌های بدون نگرانی باز داشته است.»
Citizen News سومین رسانه خبری است که در ماه های اخیر پس از روزنامه دموکراسی خواه اپل دیلی و سایت آنلاین Stand News بسته شده است. پس از اجرای قانون امنیت ملی توسط پکن در پی اعتراضات گسترده طرفدار دموکراسی در سال 2019، مقامات به سمت مخالفت های خاموش در این شهر نیمه خودمختار حرکت کردند که زمانی به عنوان مرکز رسانه های پر جنب و جوش شناخته می شد.
بسته شدن قریب الوقوع سیتیزن نیوز چند روز پس از حمله مقامات به استند نیوز و دستگیری هفت نفر – از جمله سردبیران و اعضای سابق هیئت مدیره – به اتهام توطئه برای انتشار مطالب فتنه انگیز صورت گرفت. استند نیوز در همان روز اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.
دو تن از سردبیران سابق استند نیوز بعداً به طور رسمی به فتنه انگیزی متهم شدند.
در دسامبر، اپوزیسیون بر اساس قانون جدیدی که همه نامزدها را در معرض آزمون وفاداری قرار می‌دهد، از انتخابات محروم شد و بناهای یادبود سرکوب خونین میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 در پکن از بین رفت.
ایالات متحده و سایر دولت های غربی کاهش آزادی مطبوعات و مدنی را که پکن قول داده بود تا 50 سال پس از تحویل هنگ کنگ از بریتانیا در سال 1997 حفظ کند، محکوم کرده اند.
کری لام، رهبر هنگ کنگ، هفته گذشته از حمله به استند نیوز دفاع کرد و به خبرنگاران گفت که “تحریک افراد دیگر را نمی توان تحت عنوان گزارش خبری نادیده گرفت.”