ولادیمیر پوتین: وزیر چین از پوتین به خاطر “ترویج صلح جهانی” تمجید کرد

پکن: وزیر دفاع چین به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به خاطر «توسعه صلح جهانی» تبریک گفت و بر روابط گرم بین دو کشور بیش از یک سال پس از حمله مسکو به اوکراین که جرقه‌ای برای بزرگ‌ترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را به وجود آورد، تأکید کرد.
به نظر می رسد یک کلیپ منتشر شده در پلتفرم ویدیوی کوتاه شرکت چینی NetEase Inc نشان می دهد لی شانگفو خواندن اظهارات آماده شده در دیدار با پوتین و همتای روسی لی در روز یکشنبه.
لی که پوتین را “یک رهبر دولتی فوق العاده” خواند، به “کمک های مهم او در ترویج صلح و توسعه جهانی” اشاره کرد.
این اظهارات بر تضاد بین رویکرد پکن در قبال رهبر کرملین – که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی تحت تعقیب است – و رویکرد ایالات متحده و متحدانش که روسیه را با تحریم‌های گسترده و به دنبال منزوی کردن پوتین به خاطر جنگی که به دنبال دارد، برجسته می‌شود. ده ها هزار نفر را کشت و میلیون ها نفر را آواره کرد.
دیپلمات‌های ارشد گروه هفت کشورهای صنعتی پیشرو روز سه‌شنبه «تجاوز روسیه» را محکوم کردند و قول دادند که «تا زمانی که طول بکشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد».
معلوم نبود منبع ویدیوی لی چیست. این اظهارات در گزارش رسانه های دولتی چین در مورد ملاقات این سه مرد یا در قرائت رسمی کرملین از این رویداد گنجانده نشد. وزارت دفاع چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در روز سه شنبه پاسخ نداد.
سفر لی به روسیه اولین سفر وزیر دفاع چین از زمان آغاز جنگ است. از زمانی که پوتین دستور تهاجم فوریه 2022 به روسیه را صادر کرد، پکن بزرگترین حامی روسیه بوده است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه مارس از مسکو بازدید کرد و طی سال گذشته چندین بار با پوتین تلفنی صحبت کرده است. شی در جریان سفر خود گفت: چین برای روابط با روسیه ارزش زیادی قائل است.
چین سعی کرده خود را به عنوان یک صلح‌ساز در جنگ معرفی کند و در ماه فوریه از طرح صلح 12 ماده‌ای مبهم رونمایی کرد. درخواست آن برای آتش‌بسی که نیروهای روسیه را در اوکراین متوقف کند، برای کیف، ایالات متحده و دیگر حامیان اوکراین شروع کننده نیست.
شی از زمان آغاز درگیری‌ها با ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین صحبت نکرده است، هرچند در زمان سفر شی به مسکو گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی تماس تلفنی وجود داشت.
به گزارش سرویس خبری اینترفکس، پوتین در دیدار روز یکشنبه با لی بر تبادل اطلاعات و مانورهای مشترک در شرق دور و اروپا تاکید کرد.
بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین، لی گفت که چین مایل است “ارتباطات استراتژیک بین دو ارتش را بیشتر تقویت کند”.