پارلمان: آتش سوزی پارلمان آفریقای جنوبی تحت کنترل است، مظنون متهم شد

کیپ تاون: آتش‌سوزی که بخشی از پارلمان آفریقای جنوبی را درنوردید، مجلس ملی را فرا گرفت و گنجینه‌های ملی را تهدید کرد، در حالی که پلیس مظنون را به آتش‌سوزی متهم کرد، آتش‌نشانان روز دوشنبه گفتند که تحت کنترل قرار گرفته است.
شعله های آتش در اوایل روز یکشنبه در قدیمی ترین بال مجموعه کیپ تاون شعله ور شد و آتش دوزخی را به راه انداخت که خدمه در طول روز درگیر آن بودند.
جرمین کارلسه، سخنگوی آتش‌سوزی در طول شب، گفت: «آتش‌سوزی در طول شب کنترل شد.» وی افزود که تیم‌ها همچنان در حال خاموش کردن شعله‌های آتش در بخش تاریخی با پوشش چوبی ساختمان هستند.
کارلسه گفت: «بیشترین آسیب در ساختمان مجلس ملی است. “این برای ماه ها استفاده نخواهد شد.”
پیش از این، مولوتو موتاپو، سخنگوی پارلمان گفته بود که سقف مجلس فروریخته است و آتش سوزی در آن قسمت از ساختمان “بقدری شدید” بود که آتش نشانان مجبور به عقب نشینی شدند.
او گفت: «کل اتاقی که اعضا در آن نشسته اند… سوخته است.
تلفات جانی گزارش نشده است.
رئیس جمهور سیریل رامافوزا روز یکشنبه به خبرنگاران در محل حادثه گفت که یک مرد بازداشت شده است و ظاهراً سیستم های آبپاش ساختمان از کار افتاده است.
پلیس روز دوشنبه گفت که یک مرد 49 ساله را که یک روز قبل در داخل پارلمان بازداشت کرده بود، متهم کرده است.
واحد پلیس نخبگان هاوکس گفت که این مرد که قرار است روز سه شنبه در دادگاه حاضر شود، به “خانه شکنی، آتش زدن” و آسیب رساندن به اموال دولتی متهم شده است.
افسران ریاست پارلمان قرار بود روز دوشنبه با وزیر فواید عمومی پاتریشیا دی لیل دیدار کنند تا وضعیت ویرانی ها را بررسی کنند.
ژان پیر اسمیت، عضو کمیته ایمنی و امنیت شهرداری کیپ تاون، به خبرنگاران گفت که کل مجموعه دچار آب و آتش سوزی گسترده شده است.
او گفت: «هیچ چیز» از بخشی از بخش تاریخی این بنا که در سال 1884 تکمیل شد، باقی نمانده است.
این جایی است که پارلمان گنجینه هایی از جمله حدود 4000 اثر هنری و میراثی را نگهداری می کند که قدمت برخی از آنها به قرن هفدهم بازمی گردد.
این مجموعه شامل کتاب‌های کمیاب و نسخه اصلی سرود ملی سابق آفریقایی “Die Stem van Suid-Afrika” (“صدای آفریقای جنوبی”) است که قبلاً آسیب دیده بود.
همچنین دارای یک ملیله Keiskamma به طول 120 متر است که نام آن از رودخانه ای در جنوب شرقی کشور گرفته شده است که تاریخ آفریقای جنوبی را از اولین مردمان بومی، سان، تا انتخابات تاریخی دموکراتیک نشان می دهد. 1994.
پس از ویران کردن بال قدیمی ساختمان، شعله های آتش به قسمت های جدیدتر مجموعه سرایت کرد.
حدود 70 آتش نشان روز یکشنبه مستقر شدند و برخی از آنها از جرثقیل برای پاشیدن آب بر روی آتش استفاده کردند. حدود 20 نفر روز دوشنبه برای خاموش کردن شعله های آتش باقی مانده در صحنه حضور داشتند.
تصاویری که قبلا از تلویزیون پخش شده بود، شعله های آتش غول پیکر را نشان می داد که از پشت بام می پریدند.
منطقه اطراف شعله به سرعت محاصره شد و حلقه تا میدانی امتداد یافت که در آن گل‌ها هنوز در مقابل کلیسای جامع سنت جورج در نزدیکی، جایی که مراسم تشییع جنازه اسقف اعظم دزموند توتو، نماد ضد آپارتاید در روز شنبه برگزار شد، به نمایش گذاشته شد.
کیپ تاون از سال 1910 محل استقرار مجالس پارلمان آفریقای جنوبی بوده است، زمانی که دولت های جداگانه اتحادیه ای را تحت سلطه بریتانیا تشکیل دادند و به سلف جمهوری مدرن آفریقای جنوبی تبدیل شدند.
این سایت شامل مجلس ملی و شورای ملی استان های مجلس علیا است، در حالی که دولت در پرتوریا مستقر است.
در پارلمان بود که آخرین رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید، FW de Klerk، در سال 1990 اعلام کرد که قصد دارد حکومت اقلیت سفیدپوست را از بین ببرد.
مجالس پارلمان از سه بخش تشکیل شده است که الحاقات جدیدتر در دهه های 1920 و 1980 ساخته شده است.
در ماه مارس آتش سوزی دیگری نیز در جناح های قدیمی پارلمان رخ داد، اما به سرعت مهار شد.
کیپ تاون در ماه آوریل دچار آتش سوزی بزرگ دیگری شد، زمانی که آتش سوزی در کوه مشهور تیبل که مشرف به شهر بود گسترش یافت و بخشی از کتابخانه دانشگاه کیپ تاون را که مجموعه ای منحصر به فرد از آرشیوهای آفریقایی در خود نگهداری می کرد، ویران کرد.