پزشکان سودانی: دست کم 100 نفر در درگیری های دارفور کشته شدند

قاهره: طبق گزارش سودان، درگیری‌هایی که ماه گذشته بین جنگجویان مسلح در شهری در منطقه ناآرام دارفور سودان رخ داد دست‌کم 100 کشته برجای گذاشت. سندیکای پزشکان.
بیمارستان ها هنوز در شهر دارفور از کار افتاده بودند ژن اتحادیه پزشکان در بیانیه ای که اواخر روز یکشنبه در صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرد، اضافه کرد که شمارش دقیق مجروحان هنوز دشوار است.
درگیری در ژننا که چند روز پس از آن که دو ژنرال رقیب سودان در خارطوم پایتخت خارطوم علیه یکدیگر اسلحه گرفتند، آغاز شد، به این احتمال اشاره می‌کند که درگیری می‌تواند بخش‌های دیگر این کشور آفریقای شرقی را نیز در بر بگیرد.
تعداد کشته شدگان این سندیکا در حالی اعلام می شود که مذاکرات بین طرف های درگیر در شهر جده عربستان سعودی ادامه دارد. در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر شد، آمده است که مذاکرات بین هیئت‌های ارتش این کشور از یک سو و از سوی دیگر شبه‌نظامی قدرتمند، نیروهای پشتیبانی سریع، قرار است چند روز دیگر ادامه یابد.
گفت‌وگوها که بر ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای امکان جابجایی کمک‌ها و غیرنظامیان متمرکز است، بخشی از یک ابتکار دیپلماتیک گسترده‌تر پیشنهادی عربستان سعودی و ایالات متحده برای توقف جنگ است.
اتحادیه پزشکان دو طرف درگیری در ژننا را مشخص نکرد، شهری با حدود نیم میلیون نفر که در نزدیکی مرز چاد قرار دارد و از همان روزهای اولیه جنگ، نقطه اشتعال بوده است.
اواخر ماه گذشته، ساکنان توضیح دادند که چگونه جنگجویان مسلح، که بسیاری از آنها یونیفورم شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع را به تن داشتند، در شهر غارت کردند، مغازه ها و خانه ها را غارت کردند و با نیروهای رقیب جنگیدند. آنها گفتند که جنگ در میان شبه‌نظامیان قبیله‌ای کشیده می‌شود و به نفرت‌های دیرینه بین دو جامعه اصلی منطقه – یکی که عرب‌ها و دیگری آفریقای شرقی یا مرکزی معرفی می‌شود- می‌کشد.
در اوایل دهه 2000، قبایل آفریقایی در دارفور که مدت‌ها از تبعیض شکایت می‌کردند، علیه دولت خارطوم شورش کردند، دولت خارطوم با یک کمپین نظامی پاسخ داد که بعداً دادگاه کیفری بین‌المللی آن را نسل‌کشی خواند. شبه نظامیان عرب تحت حمایت دولت موسوم به جنجاوید به قتل های گسترده، تجاوز جنسی و سایر جنایات متهم شدند. جنجاوید بعدها به گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع، معروف به RSF تبدیل شد.
بر اساس بیانیه همین پزشکان، حداقل 481 غیرنظامی در درگیری های خارطوم که در اواسط آوریل بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو رخ داد، کشته شدند. تعداد مجروحان در میان غیرنظامیان به بیش از 2560 نفر رسیده است.
روز جمعه، فرماندار دارفور غربی، جایی که Genena در آن قرار دارد، نیروهای RSF را به آسیب رساندن به ادارات دولتی، آتش زدن بیش از 10 پناهگاه محل اقامت جوامع آواره، و غارت خانه ها و فروشگاه ها متهم کرد.
«امروز، دارفور غربی یک استان محکوم به فنا است. ژنرال خمیس عبدالله ابکار در ویدئویی که روز جمعه در یک سایت خبری محلی منتشر شد، گفت: آنچه از جمعیت دارفور باقی مانده است، در شرایط بسیار سخت زندگی می کند.
جامعه جهانی نباید در برابر چالش در این استان ساکت بماند. باید فورا وارد عمل شود. مردم به سرپناه، غذا و دارو نیاز دارند.»
این شبه‌نظامی بارها این ادعا را رد کرده است که نیروهایش غیرنظامیان را به وحشت انداخته‌اند یا از تاکتیک‌های وحشیانه استفاده کرده‌اند.