پوتین: رئیس جمهور روسیه، پوتین، غرب را مقصر تنش‌ها می‌داند و خواستار تضمین‌های امنیتی است

مسکو: رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه بار دیگر خواستار تضمین‌هایی از سوی آمریکا و متحدانش مبنی بر عدم گسترش ناتو به سمت شرق شد و غرب را به دلیل «تنش‌هایی که در اروپا ایجاد می‌شود» مقصر دانست.
سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با مقامات ارشد نظامی روسیه تنها چند روز پس از ارائه پیش‌نویس اسناد امنیتی توسط مسکو انجام شد که در آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کند و استقرار نظامی این ائتلاف در اروپای مرکزی و شرقی را متوقف کند.
این خواسته ها – که در یک معاهده امنیتی پیشنهادی روسیه و ایالات متحده و توافقنامه امنیتی بین مسکو و ناتو وجود دارد – در بحبوحه تنش های فزاینده بر سر تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین که ترس از تهاجم احتمالی را برانگیخته است، تهیه شده است. روسیه برنامه‌هایی برای حمله به همسایه‌اش را رد کرده است، اما به دنبال تضمین‌های قانونی است که گسترش ناتو و استقرار تسلیحات در آنجا را رد می‌کند.
پوتین روز سه شنبه متهم کرد که اگر سامانه های موشکی آمریکا و ناتو در اوکراین ظاهر شوند، تنها چند دقیقه طول می کشد تا آن موشک ها به مسکو برسند.
او گفت: «برای ما، این جدی‌ترین چالش است – چالشی برای امنیت ما. و قول هایی که مسکو نمی تواند به آنها اعتماد کند.
پوتین خاطرنشان کرد که ناتو از اواخر دهه 1990 به سمت شرق گسترش یافته است و در عین حال اطمینان می دهد که نگرانی های روسیه بی اساس است.
رهبر روسیه گفت: «آنچه اکنون اتفاق می افتد، تنش هایی که در اروپا در حال ایجاد است، تقصیر آنها (ایالات متحده و ناتو) در هر مرحله است. روسیه در هر مرحله مجبور به پاسخگویی شده است. اوضاع مدام بدتر و بدتر می شد، وخیم تر و بدتر می شد. و امروز اینجا هستیم، در شرایطی که مجبوریم به نحوی آن را حل کنیم.»
روابط روسیه با ایالات متحده پس از ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه از اوکراین در سال 2014 و حمایت از شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین که همچنان کنترل مناطقی در آنجا را در اختیار دارد، به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد سقوط کرد. تنش ها در هفته های اخیر پس از آن که مسکو ده ها هزار سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرد، دوباره شعله ور شد.
پوتین غرب را برای تضمین عدم گسترش ناتو به اوکراین یا استقرار نیروهای خود در آنجا تحت فشار قرار داده است و این موضوع را دو هفته پیش طی یک تماس ویدیویی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مطرح کرد.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیش از 120 کارمند شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی در حال حاضر در دو روستا در شرق اوکراین در حال عملیات هستند و به سربازان اوکراینی آموزش می‌دهند و در ساختمان‌های مسکونی و تأسیسات مختلف مواضع تیراندازی ایجاد می‌کنند.
پوتین گفت که ایالات متحده باید بفهمد که ما جایی برای عقب نشینی نداریم.
او گفت: «آنچه اکنون در حال تلاش برای انجام و برنامه ریزی برای انجام آن در خاک اوکراین است، هزاران کیلومتر دورتر نیست، درست در آستانه خانه ما اتفاق می افتد.
پوتین افزود که مسکو امیدوار است “مذاکرات سازنده و معنادار با نتیجه نهایی قابل مشاهده – و در یک چارچوب زمانی مشخص – که امنیت برابر را برای همه تضمین کند.”
درگیری های مسلحانه، خونریزی، انتخاب ما نیست و ما خواهان چنین تحولاتی نیستیم. پوتین گفت: ما می خواهیم مسائل را با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل کنیم.
کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، دیپلمات ارشد آمریکا در امور اروپا، روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که واشنگتن “آماده است تا در مورد پیشنهاداتی که روسیه روی میز گذاشته است، بحث کند.”
دانفرید پس از بازدید از کیف، مسکو و بروکسل به خبرنگاران گفت: “چند چیزهایی وجود دارد که ما آماده کار روی آنها هستیم، و معتقدیم که بحث و گفتگو ارزش دارد.”
او بدون اشاره به اینکه کدام یک از آنها می‌داند، موارد دیگری نیز در این اسناد وجود دارد که روس‌ها می‌دانند که غیرقابل قبول است.
دونفرید گفت که نشست‌های دوجانبه آمریکا و روسیه احتمالاً در ژانویه برگزار می‌شود و مذاکرات در شورای ناتو-روسیه و همچنین سازمان امنیت و همکاری در اروپا احتمالاً در ژانویه نیز شاهد حرکت‌هایی خواهد بود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفت که قصد دارد نشست جدیدی شورای ناتو-روسیه را در اسرع وقت در سال جدید برگزار کند.
هر گونه گفتگو با روسیه باید بر اساس اصول اصلی امنیت اروپا باشد و به نگرانی های ناتو در مورد اقدامات روسیه رسیدگی شود. استولتنبرگ گفت: این امر باید با مشورت شرکای اروپایی ناتو از جمله اوکراین انجام شود.