پیش بازار: خروج دیدی از فهرست می تواند پایانی برای سهام چینی در وال استریت باشد

«بازگشت دیدی به [Hong Kong] براک سیلورز، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Kaiyuan Capital در هنگ کنگ، به من گفت: “پکن اساساً دیدی را مجبور کرد.”

اندکی پس از عرضه اولیه 4.4 میلیارد دلاری آن در ایالات متحده در اواخر ژوئن، رگولاتورهای چینی Didi را از فروشگاه های اپلیکیشن در چین منع کردند و گفتند که قوانین حفظ حریم خصوصی داده ها را زیر پا می گذارد و خطرات امنیت سایبری را به همراه دارد. قیمت سهام آن سقوط کرد.

تصمیم برای هدف قرار دادن دیدی به طور گسترده به عنوان مجازاتی برای تصمیم آن برای عرضه عمومی در خارج از کشور تلقی شد و این شرکت به نمونه بارز تلاش های چین برای محدود کردن قدرت شرکت های بزرگ فناوری تبدیل شد.

وضعیت دیدی قرار است جرقه‌ای برای ارزیابی مجدد گسترده‌تری از شرکت‌های چینی که سهام در خارج از کشور را فهرست کرده‌اند – از جمله Alibaba، Pinduoduo، Baidu، JD.com، ایجاد کند. نیو (NIO) و موسیقی تنسنت (TME). آیا آنها نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد؟

سیلورز گفت: «به نظر می رسد بازگشت دیدی به وطن آغاز یک روند باشد و بازار باید انتظار داشته باشد که دیگران نیز از آن پیروی کنند. سرمایه گذاران سهام ممکن است منتظر سقوط کفش دیگر نباشند.

پیندودو (PDD) سهام در معاملات قبل از بازار 4 درصد کاهش یافت، در حالی که بایدو (شروع کنید) بیش از 1 درصد کاهش یافته است. علی بابا (بابا) سهام فهرست شده در نیویورک که در سال جاری 48 درصد سقوط کرده اند، اندکی پایین تر هستند. سهام دیدی که 44 درصد کمتر از قیمت عرضه اولیه سهام خود سقوط کرده است، 3 درصد پیش از بازار کاهش یافته است.

سرمایه گذاران در چنین سهامی ماه هاست که در خطر بوده اند. شاخص S&P/BNY Mellon China Select ADR که برترین شرکت های چینی فهرست شده در ایالات متحده را دنبال می کند، امسال 40 درصد سقوط کرده است.

دو تحول در این هفته بیشتر بر این واقعیت تأکید می کند که روابط مالی بین ایالات متحده و چین در حال فروپاشی است.

روز پنجشنبه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قوانینی را نهایی کرد که به آن اجازه می دهد شرکت های خارجی را که از باز کردن دفاتر خود برای تنظیم کننده های کشور خودداری می کنند، از فهرست خارج کند. چین سال‌ها است که ممیزی شرکت‌های آمریکایی را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی رد کرده است.

و بلومبرگ گزارش داد که پکن قرار است خللی را که به شرکت‌هایی مانند علی‌بابا و دیدی اجازه می‌داد تا در نیویورک در فهرست اولیه قرار گیرند را ممنوع کند.

بنیانگذاران چینی قبلاً به این موضوع توجه داشتند [New York] به دلایل متعددی، از جمله استانداردهای فهرست بندی ضعیف تر، اغلب مضرب های بالاتر و اقامتگاهی فراتر از وضعیت مالی پکن [and] سیلورز گفت: “این محاسبات به سرعت تغییر کرده است، و شرکت های امروزی – به ویژه رهبران تثبیت شده بازار یا آنهایی که در بخش های فناوری خاص هستند – احتمالاً با فشار فزاینده ای برای لیست کردن در بورس های تحت کنترل چین مواجه خواهند شد.”

نگرانی Omicron در گزارش شغلی نوامبر وجود دارد

به نظر می رسد با ادامه بهبود اقتصاد ایالات متحده پس از بیماری همه گیر، نوامبر یک ماه دیگر از افزایش شغل ایجاد کرده است.

آخرین: اقتصاددانانی که در نظرسنجی Refinitiv شرکت کردند انتظار دارند روز جمعه بدانند که 550000 شغل در ماه گذشته اضافه شده است. این بزرگترین افزایش از ماه جولای است.

آمریکا به افزایش مشاغل ادامه می دهد، اما ما هنوز به حالت عادی برنگشته ایم

چنین خوانشی می تواند عزم فدرال رزرو برای تسریع سرعت پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه دوران بحران خود را تقویت کند. رئیس جروم پاول در اوایل این هفته گفت که فدرال رزرو در نظر دارد سریعتر آن را تعطیل کند تا تورم را مهار کند.

جیم اوسالیوان، استراتژیست ارشد کلان ایالات متحده در TD Securities، می گوید: «نسخه قوی حقوق و دستمزد می تواند چرخش جنگ طلبانه اخیر فدرال رزرو را بیشتر تقویت کند.

اما استراتژیست ها برای ارزیابی وضعیت بازار کار، بیش از شماره عنوان را بررسی خواهند کرد.

نرخ مشارکت نیروی کار، که تعداد افراد در سن کار را که به طور فعال به دنبال کار هستند، ردیابی می کند، به دقت بررسی می شود زیرا اقتصاددانان کمبودهای مداوم کارگران را پیگیری می کنند، در حالی که داده های مربوط به رشد دستمزد می تواند نشان دهنده فشار بیشتر بر قیمت ها باشد.

ورود نوع Omicron از ویروس کرونا نیز در این گزارش ظاهر خواهد شد، اگرچه اثرات اولیه آن در انتشار نشان داده نخواهد شد.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس، به من گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم این تاثیر چقدر شدید خواهد بود.

او گفت: «امواج آتی ویروس مطمئناً به رشد شغل آسیب می‌زند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چقدر به اندازه و شدت موج بستگی دارد.» «احساس من این است که آسیب اقتصادی ناشی از هر موج جدید ویروس کمتر از موج قبلی خواهد بود، زیرا واکسن‌ها و سایر واکنش‌های مراقبت‌های بهداشتی مؤثرتر می‌شوند و اقتصادها در عبور از امواج ماهرتر می‌شوند. البته ساختن سناریوهای تاریک تر سخت نیست.”

در میان عدم قطعیت ویروس، آنچه کاهش می یابد می تواند دوباره افزایش یابد

دانشمندان در حال رقابت برای تعیین اینکه آیا نوع Omicron قابل انتقال تر است و آیا می تواند از واکسن فرار کند یا خیر. در این بین، وال استریت نمی داند چه فکری کند.

آخرین مورد: S&P 500 در روز دوشنبه افزایش یافت و سپس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فروخته شد و در روز پنجشنبه دوباره جهش کرد.

این ریزش به ویژه در بخش سفر مشهود بود. سهام دلتا ایر لاین، بزرگترین شرکت هواپیمایی ایالات متحده، روز چهارشنبه بیش از 7 درصد سقوط کرد و در روز پنجشنبه 9 درصد جهش کرد. ماریوت در روز چهارشنبه 3 درصد سقوط کرد و سپس در جلسه دیروز 6 درصد افزایش یافت.

VIX که نوسانات S&P 500 را اندازه گیری می کند، از ابتدای نوامبر این هفته تا 91 درصد جهش کرد و سپس اندکی کاهش یافت، در حالی که شاخص ترس و طمع کسب و کار CNN در محدوده “ترس شدید” قرار دارد.

بعدش چی؟ مشاوران سرمایه‌گذاری می‌گویند که فعلاً باید سردرگم‌ها غلبه کنند، اما بازارها در برابر هرگونه تیتر خبری در مورد تأثیر این نوع بر سلامت عمومی یا اقتصاد آسیب‌پذیر هستند.

مارک هفله، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت ثروت جهانی UBS، در اوایل این هفته به مشتریان گفت: «در این زمینه نامطمئن، ما به سرمایه گذاران توصیه می کنیم از عقب نشینی عجولانه از دارایی های ریسک، که می تواند بازده بلندمدت را تضعیف کند، اجتناب کنند.

تا بعدی

پست های مشاغل ایالات متحده در ساعت 8:30 صبح به وقت شرقی گزارش می شود.

همچنین امروز: شاخص غیر تولیدی ISM برای ماه نوامبر سلامت بخش خدمات ایالات متحده را روشن خواهد کرد. ساعت 10 صبح به وقت شرقی می رسد.

هفته آینده: آیا قیمت های مصرف کننده در آمریکا با سریع ترین نرخ در سه دهه اخیر افزایش خواهد یافت؟