چرا پیدا کردن چیزهای نایک، آدیداس و رالف لورن سخت تر می شود

احتمالاً این روزها شانس بیشتری دارید که آنها را از فروشگاه‌های خودشان یا در وب‌سایت‌هایشان بیرون بیاورید تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌تر.

این برندهای اصلی و دیگر برچسب‌های برتر کفش و لباس، همگی تعداد خرده‌فروش‌های خارجی را که کالاهایشان را حمل می‌کنند کاهش می‌دهند و تلاش خود را بر ترغیب مشتریان به خرید مستقیم از کانال‌های خودشان و همچنین گروه محدودی از شرکای عمده‌فروشی متمرکز می‌کنند.

به گفته کارشناسان خرده‌فروشی، این تغییر به این معنی است که خریداران مکان‌های کمتری برای خرید برندهای پیشرو پیدا می‌کنند و همچنین بر خرده‌فروشانی که دیگر نمی‌توانند کفش‌ها و لباس‌های پرطرفدار را در قفسه‌های خود ذخیره کنند، فشار می‌آورد.

فروش مستقیم به مشتریان به برندها این امکان را می دهد که پول بیشتری به دست آورند، قیمت های خود را کنترل کنند و محصولات را دقیقاً همانطور که می خواهند در نمایشگاه های فروشگاه خود به نمایش بگذارند. آنها همچنین می توانند از تخفیف بیش از حد برچسب های خود جلوگیری کنند که می تواند تصویر برند و قدرت قیمت گذاری آنها را تضعیف کند.

ما کمتر به بازیکنان کوچک و غیرمتمایز علاقه‌مندیم که سطح خدمات یا استانداردهای درون فروشگاهی خوبی ندارند.» کروکس (CROX) مدیر عامل شرکت اندرو ریس در یک تماس تحلیلگر در ماه آوریل گفت.

با ارائه کالاهای کمتر به صورت عمده، مارک‌ها می‌توانند به نقطه خوبی برای کسب‌وکار خود دست یابند – تقاضای بالا و عرضه کم.

البته، استراتژی‌ها برای کناره‌گیری از سایر خرده‌فروش‌ها خیلی قبل از همه‌گیری کووید-19 شروع شده‌اند، اما در دو سال گذشته سرعت گرفته‌اند.

«حتی اگر برندها به شدت روی مستقیم تمرکز نمی کردند [sales] سوزان اندرسون، تحلیلگر B. Riley Securities، گفت: قبل از کووید، اکنون آنها هستند.

در واقع، برندها از همه‌گیری برای تسریع برنامه‌های رشد مستقیم از طریق کانال‌های خودشان، به‌ویژه آنلاین، استفاده کرده‌اند. برای مثال، در آغاز همه‌گیری، فروشگاه‌ها بسته بودند و چاره‌ای جز فشار دادن مشتریان به خرید آنلاین نبود.
زمانی که فروشگاه‌ها بازگشایی شدند و مشتریان لباس‌ها، کفش‌ها و کمد لباس‌های نو را خریدند، ناهماهنگی زیادی بین عرضه و تقاضا وجود داشت. برندها کالاهای اضافی کمی برای ارسال به خرده فروشان داشتند، و آنها موجودی را به فروشگاه ها و وب سایت های خود در اولویت قرار دادند.
زیر زره (UA)، رالف لورن (RL) و دیگران، برای مثال، از ارسال کالا به فروشگاه‌های تخفیف‌دار مانند TJ Maxx عقب‌نشینی کردند – که قبلاً گزینه‌های آخرین راه‌حل آن‌ها زمانی بود که موجودی اضافی داشتند.

بسیاری از این برندها علاوه بر تقویت شرکای عمده‌فروشی خود و رشد آنلاین، در حال افتتاح فروشگاه‌های جدید هستند.

برخی از آنها مانند Under Armour، Adidas و Crocs به آمازون می فروشند، اما Canada Goose و Ralph Lauren از غول آنلاین دور مانده اند. برخی از برندها به دلیل نگرانی از عدم کنترل بر تجربه مشتری برای فروش در آمازون مردد هستند.

نایک در سال 2019 اعلام کرد که فروش خود را در آمازون متوقف می کند.

نایک DSW و Zappos را ترک می کند

در میان برندهای ورزشی بزرگ، نایک یکی از اولین کسانی بود که نشان داد از خرده فروشان سنتی که به آنها می فروشد کاهش می دهد و بر رشد تجارت مستقیم خود به مصرف کننده تمرکز می کند.

در سال 2017، نایک اعلام کرد که منابع، بازاریابی و محصولات برتر خود را تنها بر روی 40 شریک خرده‌فروشی متمرکز خواهد کرد. قفسه پا (FL) و کالاهای ورزشی دیک (DKS). در آن زمان، نایک به حدود 30000 خرده فروش فروخت.
نایک از آن زمان با بسیاری از فروشگاه‌های کفش مستقل و زنجیره‌های کوچک و همچنین نام‌های بزرگ‌تری مانند تجهیزات شهری (URBN)، دیلارد (DDS) و Zappos، بر اساس گزارش ها.
رقبا دوست دارند آدیداس (ADDDF) و Under Armour با کوتاه کردن شبکه‌های عمده‌فروشی خود از نایک پیروی کردند.

نایک یک قرعه‌کشی برتر است و اگر فروشگاه‌ها آن را حمل نکنند، مشتریان وفادار به نایک از جای دیگری خرید می‌کنند. (این شرکت همچنین مالک برندهای جردن و کانورس است.)

نایک همچنین بزرگترین تامین کننده کالاهای ورزشی DSW است که حدود 7 درصد از فروش این شرکت در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. برندهای طراح (DBI)، والدین DSW، گفت که نایک آخرین محصولات خود را به این شرکت ارسال کرده است. هنگامی که DSW آنها را در فروشگاه ها و آنلاین بفروشد، نایک برای همیشه از قفسه های خود حذف خواهد شد.

راجر رالینز، مدیرعامل شرکت DSW معتقد است که می تواند با افزایش فروش سایر برندهای ورزشی جایگزین نایک شود. او گفت: “ما واقعاً در کل مجموعه ورزشی خود نتایج قوی کسب می کنیم.”