کرملین می گوید هیچ اولتیماتومی وجود ندارد، اما روسیه به پاسخ های مشخص در مورد امنیت نیاز دارد

مسکو: کرملین روز چهارشنبه در جریان مذاکرات با ناتو در بروکسل گفت: روسیه در مذاکرات خود با غرب اولتیماتوم نمی‌دهد، اما به پاسخ‌های مشخص در مورد نگرانی‌های امنیتی خود نیاز دارد.
پس از گفتگوهای فشرده با ایالات متحده در ژنو، که در آن مواضع دو طرف در قطب های متفاوت باقی ماند، روسیه درخواست های خود برای تضمین های امنیتی در اروپا را به 30 متحد ناتو ارائه کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: ما از موضع قدرت مذاکره نمی کنیم، اینجا جایی برای اولتیماتوم وجود ندارد و نمی تواند باشد.
وضعیت به سادگی از نظر امنیت پاناروپایی و منافع ملی کشورمان به چنان نقطه حساسی رسیده است که نمی‌توانیم بیشتر از این معطل کنیم و نگرانی‌هایی که بیان کردیم نیازمند پاسخ‌های مشخص است.
دیدارهای روسیه با غرب بخشی از تلاش برای خنثی کردن بدترین تنش‌های شرق و غرب از زمان جنگ سرد است که عمدتاً با رویارویی بر سر اوکراین آغاز شد و ایالات متحده می‌گوید روسیه احتمالاً قصد دارد به آن حمله کند. مسکو چنین ادعاهایی را رد می کند.
پسکوف گفت روسیه آماده مذاکره مستقیم با اوکراین است، مشروط بر اینکه توافقات موجود محقق شود. او گفت که تمرینات شلیک مستقیم با نیروها و تانک ها که نیروهای روسی روز سه شنبه در نزدیکی مرز اوکراین برگزار کردند، به مذاکرات ناتو مرتبط نیست.
متحدان ناتو می گویند که بسیاری از خواسته های روسیه که در دو پیش نویس معاهده در ماه دسامبر مطرح شده است، غیرقابل قبول است، از جمله درخواست ها برای کاهش فعالیت های ائتلاف به سطوح دهه 1990 و قول عدم پذیرش اعضای جدید.
پسکوف در پاسخ به سوالی درباره عضویت احتمالی فنلاند در ناتو گفت که ناتو “ابزار تقابل” است و هرگونه گسترش آن برای روسیه نگران کننده است.
تقویت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین بحث ها را در فنلاند درباره پیوستن این کشور به ناتو دوباره برانگیخته است و این کشور شمال اروپا گفته است که گزینه عضویت در هر زمان را برای خود محفوظ می داند. سوئد بی طرف نیز روابط خود را با این اتحاد تقویت کرده است.