کره شمالی ادعا می کند که در حال آزمایش تسلیحات مافوق صوت است. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید

اگر ادعاهای مطرح شده در رسانه های دولتی کره شمالی صحت داشته باشد و در مقطعی این کشور قادر به استقرار یک سلاح مافوق صوت باشد، می تواند پیامدهای عمیقی بر وضعیت امنیتی در آسیا داشته باشد.

درو تامپسون، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع ایالات متحده و محقق ارشد مدعو در مدرسه عمومی لی کوان یو می‌گوید: «موشکی مافوق صوت که می‌تواند سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته را شکست دهد، اگر کلاهک هسته‌ای با آن جفت شود، بازی را تغییر می‌دهد. سیاست در دانشگاه ملی سنگاپور، پس از آزمون سپتامبر گفت. اما او هشدار داد، “این اگر بزرگ است. داشتن آن و خواستن آن یک چیز نیست.”

و پس از آزمایش روز چهارشنبه، چئونگ سونگ چانگ، مدیر مرکز مطالعات کره شمالی در مؤسسه سجونگ، یک اندیشکده خصوصی کره جنوبی، گفت قبل از اینکه پیونگ یانگ بتواند یک سلاح مافوق صوت تولید کند، به زمان و اصلاحات بیشتری نیاز است.

وی گفت: «کره شمالی برای تکمیل موشک مافوق صوت خود به حداقل دو یا سه پرتاب آزمایشی دیگر در آینده نیاز خواهد داشت.

عکسی که به نظر می رسد کره شمالی را در حال آزمایش آخرین موشک خود در 5 ژانویه نشان می دهد که توسط روزنامه دولتی کره شمالی Rodong Sinmun منتشر شد.

موشک مافوق صوت چیست؟

هنگامی که به موشک های مافوق صوت اشاره می کنیم، آنچه در واقع در مورد آن صحبت می کنیم، محموله آن یا آنچه بر بالای موشک سوار می شود است. در این مورد محموله چیزی است که وسیله نقلیه سرخوردن مافوق صوت (HGV) نامیده می شود.

به گفته کارشناسان، HGV ها از نظر تئوری می توانند با سرعت 20 برابر سرعت صوت پرواز کنند و در هنگام پرواز بسیار قابل مانور هستند و به گفته کارشناسان، ساقط کردن آنها تقریبا غیرممکن است.

مانند موشک‌های بالستیک، سلاح‌های مافوق صوت توسط موشک‌ها به سمت بالا پرتاب می‌شوند. اما در حالی که یک کلاهک موشک بالستیک به محض شروع فرود به سمت هدف خود از ارتفاع 1000 کیلومتری (621 مایلی) تا حد زیادی از نیروی گرانش نیرو می گیرد، مافوق صوت قبل از اینکه مسیر پرواز خود را مسطح کند، زودتر به زمین بازمی گردد – فقط ده ها کیلومتر بالاتر از آن پرواز می کند. بر اساس گزارش مافوق صوت از اتحادیه دانشمندان نگران.

در این گزارش آمده است که این سلاح سپس از دستگاه‌های ناوبری داخلی برای اصلاح مسیر استفاده می‌کند و در حالی که 12 برابر سرعت صوت حرکت می‌کند، آن را روی هدف نگه می‌دارد.

چه کسی سلاح های مافوق صوت دارد؟

تنها دو کشور، روسیه و چین، دارای موشک های مافوق صوت قابل استقرار هستند.

در دسامبر 2019، روسیه اعلام کرد که سیستم موشکی مافوق صوت آن – معروف به آوانگارد – وارد خدمت شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی در پارلمان روسیه در سال 2018، سامانه آوانگارد را در مقابل پدافند هوایی غرب «عملاً آسیب ناپذیر» خواند.

در ژانویه 2020، پوتین بر آزمایش دومین سیستم مافوق صوت به نام Kinzhal در نزدیکی کریمه نظارت کرد.

و در ماه نوامبر، روسیه اعلام کرد که موشک مافوق صوت زیرکون خود را با موفقیت آزمایش کرده است.
به گفته ارتش آمریکا، چین در ماه اوت موشکی را آزمایش کرد که یک HGV را پرتاب کرد.

ژنرال جان هایتن، معاون وقت رئیس ستاد مشترک ارتش، به سی بی اس گفت: «آنها یک موشک دوربرد پرتاب کردند. او به سراسر جهان رفت، یک وسیله نقلیه مافوق صوت را رها کرد که تمام راه را به سمت چین حرکت کرد و به هدفی در چین برخورد کرد.

چین این اتهامات را رد کرد و گفت آنچه که ایالات متحده آزمایش تسلیحات مافوق صوت نامید، یک “آزمایش روتین فضاپیما” بود.

در رژه نظامی 2019، چین موشک DF-17 خود را به نمایش گذاشت که می تواند از آن برای استقرار یک وسیله نقلیه مافوق صوت استفاده کند. گزارشی از پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به نقل از مقامات دفاعی ایالات متحده می‌گوید که DF-17 می‌تواند یک کلاهک جنگی را در فاصله چند متری هدف مورد نظر خود در بردی تا 2500 کیلومتر (1553 مایل) برساند.

طبق گزارش سال گذشته انجمن کنترل تسلیحات (ACA) در واشنگتن دی سی، ایالات متحده در حال کار بر روی هشت نوع سلاح مافوق صوت است. و آژانس پروژه تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ارتش اعلام کرد که در پاییز یک سلاح مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده است.

آیا می توانیم به ادعاهای کره شمالی اعتماد کنیم؟

رژیم کیم قطعا روز چهارشنبه یک موشک آزمایش کرد و روز پنجشنبه تصویری از این آزمایش را منتشر کرد.

کارشناسان موشکی که به عکس نگاه کرده اند نمی توانند از آنچه نشان داده شده است مطمئن باشند.

جاشوا پولاک گفت: “این موشک حامل یک وسیله نقلیه بازگشتی مانور دهنده یا MaRV است. کره شمالی آن را مافوق صوت عنوان می کند، که اشتباه نیست، اما واضح است که به این معنی نیست که یک نوع سلاح جدید است.” ، دانشیار ارشد پژوهشی در موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در کالفورنیا در رسانه های اجتماعی گفت.

جوزف دمپسی، دستیار پژوهشی برای تحلیل دفاعی و نظامی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت: «این که آیا ما این را به عنوان HGV (همانطور که نشان داده شد) یا MaRV طبقه‌بندی می‌کنیم، تأیید نشده است.

MaRV اساساً یک کلاهک موشکی است که پس از جدا شدن از موشکی که آن را پرتاب کرده است، مسیر پرواز خود را پس از ورود مجدد به جو تغییر می دهد. به گفته پولاک، این فناوری است که ارتش ایالات متحده برای چندین دهه از آن استفاده کرده است و کره جنوبی قبلاً آن را نشان داده است.

چیزی که MaRV را از HGV متمایز می کند، توانایی دومی برای صاف کردن مسیر پرواز خود و سپس بلند شدن و شیرجه رفتن روی یک هدف است.

کره شمالی مدعی شد که آزمایش روز چهارشنبه «عملکرد تکنیک جدید حرکت جانبی را ارزیابی کرد».

رسانه های دولتی می گویند: «موشک پس از پرتاب جدا شد، 120 کیلومتر حرکت جانبی را در فاصله پروازی کلاهک مافوق صوت از آزیموت پرتاب اولیه تا آزیموت هدف انجام داد و دقیقاً به هدف تعیین شده در فاصله 700 کیلومتری اصابت کرد».

کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، این را به زبان عامیانه بیان می کند و می گوید که کره شمالی کلاهکی را آزمایش کرده است که می تواند چندین بار بالا و پایین حرکت کند مانند یک گلایدر که از کوه پایین می آید. برای مسافت قابل توجهی به چپ و راست پرواز کنید، اما همچنان با دقت به هدف برسید.”

چرا مردم نگران هستند؟

دمپسی، تحلیلگر IISS در رسانه های اجتماعی گفت: «ادعاهای کره شمالی در مورد مانورپذیری همچنان قابل توجه است و می تواند چالش های دفاع موشکی بیشتری ایجاد کند».

رودریک لی، مدیر تحقیقات مؤسسه مطالعات هوافضای چین دانشگاه هوایی آمریکا، پس از آزمایش کره شمالی در ماه سپتامبر، گفت که مسیرهای پروازی مافوق صوت در ارتفاع پایین به این معنی است که آنها برای مدت طولانی تری زیر رادار باقی می مانند و این به معنای زمان کمتری برای سیستم های دفاع موشکی است. برای قفل کردن و درگیر کردن آنها

لی اضافه کرد: “این کار را برای مدافع بسیار پیچیده می کند.”

برخی استدلال ها وجود دارد که این امر مافوق صوت را به یک سلاح ضربه اول بی ثبات کننده تبدیل می کند.

“هر یک از طرفین ممکن است باور داشته باشد که باید ابتدا ضربه بزند، و برای دستیابی به اهداف خود سریع ضربه بزند. این پویایی – اغلب به عنوان بی ثباتی بحران شناخته می شود – می تواند شروع یک درگیری را تحریک کند، حتی اگر هیچ یک از طرف های بحران در ابتدا قصد حمله نداشته باشند. اول، تحلیلگران کلی سایلر و امی وولف در گزارشی در نوامبر برای سرویس تحقیقات کنگره آمریکا نوشتند.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

کره شمالی نشان می‌دهد که این ادعاها را که قربانی قدرت‌های غربی است، کم نخواهد کرد و باید در برابر اقدامات تهاجمی احتمالی دشمنانی مانند آمریکا و کره جنوبی، بازدارنده‌های نظامی ایجاد کند.

لیف-اریک ایزلی، دانشیار بین‌الملل گفت: «کره شمالی به جای ابراز تمایل برای گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای یا علاقه به اعلام پایان جنگ، سیگنال می‌دهد که نه نوع Omicron و نه کمبود مواد غذایی داخلی، توسعه موشکی تهاجمی آن را متوقف نمی‌کند.» تحصیل در دانشگاه Ewha Womans در سئول.

چئونگ، مدیر اندیشکده کره جنوبی، گفت این واقعیت که کیم جونگ اون، رهبر کیم جونگ اون آزمایش روز چهارشنبه را مستقیماً مشاهده نکرد، نشان می دهد که پیونگ یانگ می خواهد آن را به عنوان بخشی از روند عادی توسعه دفاع نظامی به تصویر بکشد، به این معنی که ما می توانیم انتظار بیشتری داشته باشیم.

پارک وون گون، استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه اوها وومنز، گفت: «پرتاب موشک آزمایشی بود که مطابق با برنامه توسعه دفاعی پنج ساله تصمیم‌گیری شده در کنگره هشتم حزب انجام شد.

این درخواست کره شمالی از (جامعه بین‌المللی) است که استانداردهای دوگانه در مورد توسعه تسلیحات خود را کنار بگذارد و بگوید که این آزمایش‌ها هیچ تفاوتی با توسعه موشکی کره جنوبی ندارد.