کشورهای بالتیک سلاح های مورد تایید واشنگتن را به اوکراین ارسال می کنند

هلسینکی: کشورهای بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال خواهند کرد، اقدامی که واشنگتن می‌گوید در بحبوحه تشدید تنش‌های کیف با روسیه کاملاً از آن حمایت می‌کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتی که روز شنبه منتشر شد، گفت که واشنگتن به سه کشور ناتو و جمهوری‌های شوروی سابق «به دلیل حمایت دیرینه‌شان از اوکراین» درود می‌فرستد.
بلینکن در توئیتی دیگر گفت: «من تسریع کردم و اجازه دادم و ما کاملاً از انتقال تجهیزات دفاعی (در) متحدان ناتو به استونی لتونی، لیتوانی در حال ارائه به اوکراین برای تقویت توانایی این کشور برای دفاع از خود در برابر تهاجم غیرمسئولانه و غیرمسئولانه روسیه هستیم.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اوایل این هفته، ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت که آنها «هیچ کاری برای کاهش تنش‌ها انجام نمی‌دهند».
مسکو ده ها هزار سرباز را در مرز با اوکراین جمع آوری کرده است که به ترس از تهاجم منجر شده است. غرب خواسته‌های اصلی مسکو را رد کرده است، وعده‌های ناتو مبنی بر اینکه اوکراین هرگز به عضویت خود در نخواهد آمد، هیچ تسلیحاتی در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر نخواهد شد و نیروهای خود را از اروپای مرکزی و شرقی عقب خواهد کشید.
دیدار روز جمعه بین بلینکن و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بدون موفقیت به پایان رسید.
در بیانیه مشترکی که اواخر روز جمعه منتشر شد، وزرای دفاع سه کشور بالتیک گفتند که “در تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر تجاوزات روسیه ادامه می‌دهند.”
آنها گفتند استونی تسلیحات ضد تانک Javelin را در اختیار اوکراین قرار می دهد در حالی که لتونی و لیتوانی موشک های ضد هوایی استینگر و سایر تجهیزات مرتبط را برای تقویت قابلیت های نظامی دفاعی کیف ارسال می کنند.
“امروز اوکراین در خط مقدم جدا کردن اروپا از درگیری نظامی با روسیه است. بیایید با آن روبرو شویم – جنگ در اوکراین ادامه دارد و مهم است که از اوکراین به هر نحو ممکن حمایت کنیم تا آنها بتوانند در برابر متجاوز مقاومت کنند.” وزیر دفاع استونی Kalle Laanet گفت.
زمان ارسال تسلیحات و تجهیزات به اوکراین مشخص نیست.
در تحولی جداگانه، استونی به دنبال موافقت آلمان برای ارسال هویتزرهای ساخت شوروی، که زمانی متعلق به آلمان شرقی بود، به اوکراین است. استونی هویتزرها را از فنلاند غیرعضو ناتو خریداری کرد که به نوبه خود آنها را از منابع نظامی مازاد آلمان در دهه 1990 خریداری کرده بود.
دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که در حال بررسی درخواست استونی برای ارسال هویتزرها به اوکراین است اما هیچ جدول زمانی برای تصمیم گیری ارائه نکرد. برلین گفت که قصد دارد این موضوع را با فنلاند هماهنگ کند که درخواست تایید مشابهی از استونی دریافت کرده است.
برخی گزارش‌های اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که کابینه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، انتقال تسلیحات استونی به کیف را مسدود کرده است و به تنش‌ها در واکنش غرب به بحران اوکراین اشاره می‌کند.