بریتیش پترولیوم و شل ممکن است با مالیات بادآورده ای مواجه شوند زیرا قبوض انرژی بریتانیا افزایش می یابد

حزب اصلی اپوزیسیون کارگر این آخر هفته از نخست وزیر بوریس جانسون خواست تا مالیاتی بادآورده بر شرکت های پمپاژ نفت و گاز از دریای شمال وضع کند و گفت که پول جمع آوری شده می تواند برای کاهش 200 پوندی (272 دلار) از افزایش قبوض خانوار استفاده شود.

طبق گزارش ها، این حزب می گوید نرخ مالیات شرکتی که شرکت ها می پردازند باید 10 درصد برای یک سال افزایش یابد. این امر همچنین به دولت اجازه می دهد تا یارانه انرژی را برای فقیرترین خانوارها از 140 پوند (190 دلار) به 400 پوند (545 دلار) در سال افزایش دهد.

به گفته بانک آمریکا، پس از افزایش چشمگیر قیمت عمده فروشی انرژی که باعث از بین رفتن ده ها تامین کننده انرژی بریتانیا در ماه های اخیر شده است، مصرف کنندگان بریتانیایی امسال تقریباً 790 پوند (1075 دلار) بیشتر برای گرم کردن و روشن کردن خانه های خود پرداخت خواهند کرد.

بر اساس گزارش بانک آمریکا، قیمت گاز عمده فروشی اروپا 400 درصد نسبت به سال قبل و قیمت برق 300 درصد افزایش یافته است. این افزایش ها به دلیل هوای سرد، قطع نیروگاه هسته ای در فرانسه و کاهش جریان گاز از روسیه بوده است.

BP (BP) و پوسته (RDSA) هر دو در دریای شمال فعالیت می کنند و از افزایش قیمت گاز و نفت سود برده اند. برنارد لونی، مدیر عامل BP، در نوامبر به فایننشال تایمز گفت که افزایش قیمت کالاها، شرکت را به یک «ماشین پول نقد» تبدیل کرده است. این شرکت در سه ماهه سوم سال 2021 3.3 میلیارد دلار سود ثبت کرد و گفت که قصد دارد 1.25 میلیارد دلار اضافی را به سهامداران بازگرداند.

شل در این سه ماهه بیش از 4 میلیارد دلار به دست آورد و همچنین به سرمایه گذاران با برنامه بازخرید سهام 7 میلیارد دلاری پاداش می دهد زیرا وجه نقد حاصل از فروش دارایی های شیل خود را برمی گرداند. حوضه پرمین که از تگزاس تا نیومکزیکو امتداد دارد.

گروه صنعتی OGUK که نماینده تولیدکنندگان فراساحلی بریتانیا از جمله شل و بریتیش پترولیوم است، هفته گذشته گفت که مالیات بادآورده باعث می‌شود شرکت‌های انرژی تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری در این کشور داشته باشند و به این صنعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود که مصرف‌کنندگان را بیشتر در معرض خطر قرار دهد. کمبودهای جهانی».

خانوارهای بریتانیا در حال حاضر تحت فشار تورم بیش از 5 درصدی قرار دارند و در ماه آوریل، زمانی که سقف قیمت انرژی افزایش می‌یابد، با افزایش شدید هزینه‌ها مواجه هستند. طبق گفته بنیاد رزولوشن، 10 درصد فقیرترین خانوارها هزینه انرژی خود را از 8.5 درصد کل بودجه خود به 12 درصد افزایش خواهند داد.

این گروه در گزارشی که در اواخر دسامبر منتشر شد، گفت: «پیشگیری با چنین افزایش بزرگ و یک شبه صورت‌حساب بدون اقدامات کاهش‌دهنده، در زمانی که احتمال کاهش دستمزدهای واقعی وجود دارد، کاملا غیرقابل دفاع به نظر می‌رسد».

بیگ اویل می خواهد به حفاری در دریای شمال ادامه دهد.  واکنش ها در حال افزایش است

دولت بریتانیا تا کنون درخواست‌ها برای وضع مالیات بادآورده بر تولیدکنندگان دریای شمال را رد کرده است، حتی در شرایطی که سایر کشورهای اروپایی برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش شدید قیمت‌ها اقدام می‌کنند.

ندیم زهاوی، وزیر کابینه روز یکشنبه به رادیو ال‌بی‌سی گفت: «آنچه حزب کارگر بیرون می‌آورد، جمع نمی‌شود. مالیات بادآورده بر شرکت‌های نفت و گاز، که در حال حاضر در دریای شمال با مشکل مواجه هستند، هرگز آن را کاهش نخواهد داد.» بهترین راه برای کمک به مردم این است که مطمئن شوید شغلی برای آنها وجود دارد.»

طبق گزارش بانک آمریکا، خانوارهای اروپایی امسال 650 یورو (735 دلار) بیشتر برای انرژی پرداخت خواهند کرد که میانگین هزینه را به 1850 یورو (2095 دلار) می رساند. مصرف کنندگان در بریتانیا و ایتالیا با بزرگترین افزایش اقتصادهای بزرگ در اروپای غربی روبرو هستند.