طالبان: طالبان از چین برای به رسمیت شناختن بین المللی کمک می خواهند

کابل: طالبان به دنبال کمک چین برای به رسمیت شناختن رسمی حکومت امارات اسلامی توسط جامعه جهانی است، گامی مهم که می تواند به افغانستان کمک کند تا به حدود 9 میلیارد دلار ذخایر مسدود شده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.
بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان روز دوشنبه در تماس تلفنی گفت: «همه شروط جامعه بین‌المللی که برای به رسمیت شناختن لازم است، از قبل برآورده شده است». امارات اسلامی از چین می‌خواهد که رهبری را برای کمک به دولت فعلی در دستیابی به رسمیت بین‌المللی به عهده بگیرد.»
ایالات متحده، متحدانش و حتی روسیه و چین هنوز دولت طالبان را به دلیل نگرانی از ادامه ارتباط با تروریسم و ​​همچنین نقض حقوق بشر و ممنوعیت تحصیل دختران به رسمیت نشناسند. برخی از اعضای کابینه طالبان تحت تحریم های آمریکا و سازمان ملل در لیست سیاه قرار دارند.
از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه اوت، طالبان اصرار داشته اند که با تعهداتی که به زنان اجازه تحصیل و کار می دهند، پیشرفت کرده اند و از استفاده از کشور برای فعالیت های تروریستی و تشکیل یک دولت فراگیر جلوگیری می کنند. تحقق این شرایط می‌توانست به گروه کمک کند تا به رسمیت بین‌المللی نزدیک‌تر شود، اگرچه در واقعیت دستیابی به آن دشوار بوده است.
نادیده گرفتن تلاش‌های طالبان برای تضمین به رسمیت شناختن بین‌المللی، دسترسی دولت افغانستان به ذخایر را دشوار کرده است، که می‌توانست به کاهش بحران پول نقد در افغانستان کمک کند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از نیمی از جمعیت این کشور با گرسنگی شدید مواجه هستند و تقریباً همه افغان‌ها ممکن است تا اواسط سال 2022 در فقر زندگی کنند.
سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان در آخر هفته با وانگ یو سفیر چین دیدار کرد و از چین برای به رسمیت شناختن رسمی درخواست حمایت کرد. هر دو مقام انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده برای ممانعت از دسترسی طالبان به ذخایر ذخیره شده در بانک های آمریکایی و اروپایی نشانه رفتند.
بر اساس مجموعه ای از توئیت های منتشر شده توسط انام الله سمنگانی معاون سخنگوی طالبان، وانگ به حقانی گفت: “ایالات متحده نباید از طریق تحریم های اقتصادی از افغان ها انتقام بگیرد.” وانگ افزود که ایالات متحده “نباید از مسائل دولت فراگیر، حقوق بشر و آزادی بیان به عنوان ابزار یا بهانه” برای فشار بر طالبان استفاده کند.
حقانی، که همچنان در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار دارد، از چین به خاطر کمک‌های مستقیم و مستمر بشردوستانه به دولت طالبان تشکر کرد و از پکن خواست تا «برای شناسایی آن با افغانستان همکاری کند». وانگ پس از این دیدار در توییتی گفت که چین به طالبان احترام می‌گذارد که دولت خود را بر اساس ارزش‌های فرهنگی و مذهبی، بدون تعهد، دنبال می‌کند.
ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که طالبان را دور می زند و راه هایی را که گروه های کمک های بشردوستانه می توانند به کاهش بحران غذایی که به سرعت در حال تشدید شدن است، گسترش دهد. طرح این بود که مستقیماً پول نقد به اقتصاد افغانستان تزریق شود و در عین حال وزارتخانه های دولتی تحت کنترل طالبان را دور بزند.
این اقدام پیش از آن صورت گرفت که سازمان ملل متحد آخرین درخواست مالی خود را مبنی بر کمک بی سابقه 5 میلیارد دلاری که به بیش از نیمی از جمعیت 40 میلیونی افغانستان برای رسیدگی به سطوح فوری و فاجعه بار نیاز خواهد رسید، انجام داد. ایالات متحده نیز برنامه ریزی کرده بود که 308 میلیون دلار به این کشور کمک کند.