قزاقستان: شورشیان و نیروهای امنیتی در قزاقستان کشته شدند. روسیه نیرو می فرستد

آلماتی: خشونت‌های تازه‌ای در شهر اصلی قزاقستان در روز پنج‌شنبه پس از آن که روسیه شبانه با چتربازان هجوم آورد تا قیام سراسری در یکی از نزدیک‌ترین متحدان شوروی سابق مسکو را سرکوب کند، آغاز شد. پلیس در شهر اصلی آلماتی گفت که ده ها تن از شورشیان را در طول شب کشته اند.
مقامات گفتند که حداقل 18 تن از نیروهای امنیتی کشته شده اند، از جمله دو تن که سر بریده پیدا شده اند. بیش از 2000 نفر دستگیر شده بودند. روزنامه نگاران رویترز گفتند که پس از یک شب درگیری های مداوم بین معترضان و سربازان در خیابان ها، ساختمان ریاست جمهوری در شهر و دفتر شهردار آن هر دو در آتش سوختند و خودروهای سوخته شهر را پر کرده است.
پرسنل نظامی کنترل فرودگاه اصلی را که قبلاً توسط معترضان تصرف شده بود، به دست گرفتند. عصر پنجشنبه شاهد نبردهای تازه ای در میدان اصلی آلماتی بود که به تناوب توسط سربازان و صدها معترض در بیشتر روز اشغال شده بود.
اپراتور شورون گفت که تولید نفت در میدان اصلی تنگیز قزاقستان روز پنجشنبه کاهش یافت، زیرا برخی از پیمانکاران خطوط قطار را در حمایت از اعتراضات مختل کردند. اینترنت در سراسر کشور قطع شد و اندازه گیری میزان ناآرامی ها غیرممکن شد. اما خشونت در کشوری که از زمان شوروی توسط نورسلطان نظربایف 81 ساله اداره می شد، بی سابقه بود. جانشین او، رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف، نیروهای روسیه را به عنوان بخشی از اتحاد نظامی کشورهای سابق شوروی به رهبری مسکو فراخواند. او ناآرامی ها را به تروریست های آموزش دیده خارجی متهم کرد که به گفته او ساختمان ها و سلاح ها را تصرف کرده اند.