نپال از راهنمایان و کوهنوردان شرپا به مناسبت هفتادمین سالگرد فتح قله اورست تجلیل می کند.

نپال از راهنمایان و کوهنوردان شرپا به مناسبت هفتادمین سالگرد فتح قله اورست تجلیل می کند.

کاتماندو: دولت نپال روز دوشنبه در جشن اولین صعود به قله اورست در 70 سال پیش، از کوهنوردان رکورددار تجلیل کرد.
این جشن ها در بحبوحه نگرانی فزاینده در مورد افزایش دما، ذوب شدن یخچال ها و برف ها و خشن و غیرقابل پیش بینی بودن آب و هوا در بلندترین کوه جهان برگزار می شود.
صدها نفر از جامعه کوهنوردی، راهنمای شرپا و مقامات در تجمعی در کاتماندو به مناسبت این سالگرد شرکت کردند. شرکت‌کنندگان بنرهای جشن را تکان دادند و در مرکز کاتماندو قدم زدند تا آهنگ‌هایی که توسط گروه‌های موسیقی نواخته می‌شدند.
در میان کسانی که مورد تقدیر قرار گرفتند، راهنمای شرپا، کامی ریتا، که در این فصل دو بار به اورست صعود کرد و در مجموع 28 بار به اورست صعود کرد، و سانو شرپا، که تمامی 14 قله مرتفع جهان را دو بار صعود کرده است.
هاری بودا ماگار که اولین فرد قطع عضو بالای زانو بود که به اورست صعود کرد، توسط وزیر گردشگری کشور سوشیلا سیرپالی تاکوری نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
سانو شرپا گفت: 29 می روزی است که همه ما همیشه زمانی را به یاد می آوریم و به آن افتخار می کنیم که ادموند هیلاری و تنزینگ (نورگای) شرپا به قله اورست رسیدند و این روزی است که شرپاها شناخته شدند.
هیلاری و تنزینگ نورگی در 29 مه 1953 به قله رسیدند. نپال پس از مرگ هیلاری در سال 2008 جشن سالگرد را به عنوان روز اورست آغاز کرد.
از زمان صعود، هزاران نفر به قله 8849 متری (29032 فوت) صعود کرده‌اند و صدها نفر نیز در دامنه‌های غیرقابل پیش‌بینی جان خود را از دست داده‌اند.
در طول فصل صعود در سال 2023، صدها کوهنورد و راهنمایان آنها به قله صعود کردند و 17 نفر یا مردند یا مفقود شدند.
فصل محبوب کوه نوردی هیمالیا در ماه مارس آغاز می شود و در ماه می به پایان می رسد و پس از آن بادهای موسمی و دمای ذوب کوه ها را برای صعود بسیار خطرناک می کند.
وخامت شرایط در اورست نگرانی‌هایی را برای کوهنوردان و سایرینی که معیشتشان به جریان بازدیدکنندگانی که هر ساله برای صعود از کوه می‌آیند بستگی دارد، افزایش داده است. شرایط گرمتر به این معنی است که کوهنوردانی که از برف و یخ عبور کرده اند اکنون از صخره های برهنه عبور می کنند.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که یخچال های طبیعی اورست تنها در 30 سال گذشته 2000 سال یخ از دست داده اند.