پاکستان اولین سیاست امنیت ملی خود را اجرا می کند

اسلام آباد: کابینه نخست وزیر عمران خان روز سه شنبه طرح امنیتی را تصویب کرد که توسط دولت به عنوان اولین سیاست امنیت ملی پاکستان (NSP) با هدف هدایت سیاست های اقتصادی خارجی و دفاعی این کشور توصیف شده است.
«این یک دستاورد واقعاً تاریخی است. معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان (NSA) در یک سری توییت گفت: یک سیاست امنیت ملی جامع شهروند محور با محوریت امنیت اقتصادی اکنون به طور جدی دنبال خواهد شد.
این سیاست یک روز قبل در نشست کمیته امنیت ملی (NSC)، نهاد عالی مشورتی و تصمیم گیری دولت برای هماهنگی مسائل مربوط به امنیت ملی، تصویب شد.
سند خط مشی پنج ساله 2022-26 توسط دولت به عنوان اولین سند راهبردی در نوع خود به نمایش گذاشته می شود که چشم انداز امنیت ملی دولت و دستورالعمل ها را برای دستیابی به این اهداف تعیین می کند. با این حال، این سیاست هنوز به صورت عمومی به اشتراک گذاشته نشده است.
سرلشکر بابر افتخار، سخنگوی ارتش، گفت که این سیاست نقطه عطف مهمی در تقویت امنیت ملی پاکستان است. وی گفت: “نیروهای مسلح پاکستان نقش خود را در دستیابی به چشم انداز تعیین شده در این سیاست ایفا خواهند کرد.”
طبق گزارشات، این سیاست چالش‌های امنیتی سنتی و غیرسنتی را شامل می‌شود، از جمله اقتصاد، غذا، آب، امنیت نظامی، تروریسم، رشد جمعیت و تعامل با جهان خارج، به‌ویژه قدرت‌های بزرگ.
این سند تاکید ویژه ای بر دیپلماسی اقتصادی به عنوان محور سیاست خارجی پاکستان با هدف جلوگیری از انحراف به سیاست بلوک در نظم جهانی در حال گذار دارد. توسط ریاست امنیت ملی تهیه شده است. با بیش از 600 آکادمیک، تحلیلگر، اعضای جامعه مدنی و دانشجو در سراسر پاکستان برای فراگیر کردن روند سیاستگذاری مشورت شده است.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک