کیم کره شمالی متعهد شد که ارتش را تقویت کند و مهار ویروس را حفظ کند

سئول: رسانه های دولتی روز شنبه گزارش دادند که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی سخنرانی در یک کنفرانس سیاسی کلیدی این هفته قول داد توانایی نظامی خود را بیشتر تقویت کند، اقدامات ضد ویروسی سختگیرانه را حفظ کند و برای بهبود اقتصاد تلاش زیادی کند.
گزارش رسانه دولتی درباره سخنرانی کیم هیچ اظهارنظری در مورد معاملات با ایالات متحده و کره جنوبی نداشت.
برخی کارشناسان می گویند این بدان معناست که کیم علاقه ای به از سرگیری مذاکرات با واشنگتن و سئول به این زودی ندارد و ترجیح می دهد مرزهای کشورش را بسته نگه دارد و در عین حال به دنبال یک اقتصاد متکی به خود برای غلبه بر مشکلات مربوط به بیماری همه گیر است.
به گزارش خبرگزاری رسمی کره، کیم گفت: «محیط نظامی فزاینده بی‌ثبات در شبه جزیره کره و سیاست بین‌الملل، درخواست‌هایی را برای پیشبرد قوی برنامه‌های تقویت دفاع ملی بدون هیچ تأخیری برانگیخته است».
کیم دستور تولید سیستم‌های تسلیحاتی قدرتمند و مدرن را برای بهبود نیروهای نظامی خود داد و خواستار “وفاداری و وفاداری مطلق” ارتش به حزب حاکم به رهبری او شد.
KCNA گفت کیم “جهت های تاکتیکی” را برای روابط خارجی کره شمالی از جمله با کره جنوبی ارائه کرد، اما توضیح بیشتری نداد.
نشست عمومی پنج روزه کمیته مرکزی حزب در حالی برگزار شد که کیم 10 سال قدرت را جشن گرفت. کیم جونگ اون از زمان به ارث بردن کنترل پس از مرگ پدر دیکتاتورش در دسامبر 2011، قدرت مطلق را در داخل کشور ایجاد کرده و زرادخانه های هسته ای و موشکی خود را تقویت کرده است.
اما اقتصاد کره شمالی در دو سال گذشته به دلیل تعطیلی مرزهای ناشی از بیماری همه گیر، تحریم های مداوم سازمان ملل و پیامدهای بلایای طبیعی دچار شکست های بزرگی شده است.
هیچ نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاسی در کره شمالی وجود ندارد، اما برخی کارشناسان می‌گویند در صورت تداوم مشکلات کنونی، ثبات بلندمدت رهبری کیم می‌تواند مورد تردید قرار گیرد.
کنفرانس‌های سیاسی پرمخاطب مانند نشست عمومی به کیم فرصتی می‌دهد تا وحدت را در پشت رهبری خود مستحکم کند و نشان دهد که کاملاً کنترل دولت را در دست دارد.
اما مشخص نیست که آیا چنین نشست‌هایی راه‌حل‌های اساسی برای مشکلات کره شمالی ارائه می‌دهند که عمدتاً به سوءمدیریت چندین دهه، انزوای خودخواسته و محرک هسته‌ای آن نسبت داده می‌شود که این کشور را به شدیدترین تحریم‌ها در جهان تبدیل کرده است.
در جریان کنگره حزب در ژانویه سال گذشته، کیم اعتراف کرد که برنامه های قبلی توسعه اقتصادی او شکست خورده است و گفت که کشورش با “بدترین وضعیت” روبرو شده است.
اما در جلسه عمومی این هفته، کیم مدعی پیشرفت در برنامه‌های توسعه جدید شد و گفت که سال 2021 «سال پیروزی بزرگ» بود که مقدمه‌ای برای تغییرات و پیشرفت‌های بزرگ‌تر خواهد بود. کیم به پیشرفت در کشاورزی، ساخت‌وساز، برق، معدن، جنگل‌داری و بسیاری از بخش‌های دیگر اشاره کرد که نمی‌توان مستقلا تایید کرد.
بر اساس برآوردهای کره جنوبی، تجارت کره شمالی با چین، بزرگترین شریک تجاری و خط لوله اقتصادی آن، در سال 2020 حدود 80 درصد کاهش یافت و در نه ماهه اول سال گذشته دوباره به میزان دو سوم کاهش یافت.
در سال 2020، اقتصاد کره شمالی با بزرگترین انقباض خود از سال 1997 مواجه شد، در حالی که تولید غلات آن نیز به پایین ترین سطح خود از زمان به قدرت رسیدن کیم در سال 2011 کاهش یافت. مقامات سئول گفتند که تولید غلات کره شمالی در سال گذشته اندکی بهبود یافته است.
در طول جلسه عمومی، کیم به مقامات دستور داد تا کمپین‌های اضطراری ضد همه‌گیری را در اولویت قرار دهند و گفت که سهل انگاری و خلاءها قابل تحمل نخواهد بود.
تحلیلگران می گویند کیم از این می ترسد که زیرساخت های شکننده مراقبت های بهداشتی عمومی کشورش نتواند با یک شیوع بزرگ ویروس مقابله کند – اگرچه او ادعای مشکوک دارد مبنی بر اینکه کره شمالی عاری از ویروس کرونا است.
چئونگ سونگ چانگ، تحلیلگر، گفت: «انتظار می‌رود کره شمالی مرزهای خود را بسته و به خوداتکایی متوسل شود و در عین حال حداقل سطح تجارت ضروری را با چین انجام می‌دهد، به دلیل نوع جدید (omicron) و تداوم همه‌گیری در سراسر جهان». در موسسه خصوصی سجونگ
چئونگ گفت: «احتمال بسیار کمی» وجود دارد که کره شمالی درخواست‌های آمریکا برای از سرگیری دیپلماسی هسته‌ای یا درخواست کره جنوبی برای اعلامیه سیاسی و نمادین برای پایان دادن به جنگ کره 1950-1953 را به عنوان راهی برای کاهش تنش‌ها بپذیرد.
دیپلماسی تحت رهبری ایالات متحده با هدف متقاعد کردن کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود در ازای منافع اقتصادی و سیاسی، در سال 2019 زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، درخواست‌های کیم برای کاهش گسترده تحریم‌ها در ازای گام‌های خلع سلاح نسبی را رد کرد، سقوط کرد.
کیم از آن زمان تهدید کرده است که زرادخانه هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد و تسلیحات با فناوری پیشرفته را برای هدف قرار دادن ایالات متحده و متحدانش معرفی خواهد کرد.