گزارش: اوگاندا فرودگاه کلیدی خود را به وام دهندگان چینی پس از نکول وام از دست داد

رسانه های آفریقایی گزارش دادند که دولت اوگاندا فرودگاه اصلی خود را به دلیل عدم پرداخت وام به چین از دست داده است. تودی گزارش داد که دولت نتوانست قرارداد وام با چینی ها را که شرایط بازپرداخت فرودگاه خود را ضمیمه کرده بود، لغو کند. رئیس جمهور یووری موسوینی هیئتی را به پکن فرستاده بود که امیدوار بود در مورد بندهای سمی دوباره مذاکره کند. این دیدار ناموفق بود زیرا مقامات چین اجازه هرگونه تغییر در شرایط اولیه قرارداد را ندادند.
دولت اوگاندا، به نمایندگی از وزارت دارایی و سازمان هواپیمایی کشوری، در 17 نوامبر 2015، قراردادی را با بانک صادرات و واردات چین (Exim Bank) امضا کرده بود تا 207 میلیون دلار وام با 2 درصد پس از پرداخت، دریافت کند. با سررسید 20 ساله با احتساب مهلت هفت ساله. در این گزارش آمده است که قرارداد امضا شده با وام دهندگان چینی عملاً به این معناست که اوگاندا فرودگاه اصلی خود را به چین “تسلیم” کرد. مقام هوانوردی غیرنظامی اوگاندا گفت برخی از مفاد توافقنامه مالی فرودگاه Entebbe و سایر دارایی‌های اوگاندا را نشان می‌دهد که پس از داوری در پکن توسط وام‌دهندگان چینی پیوست و تصرف می‌شوند. به گزارش دیلی مانیتور اوگاندا، دولت اوگاندا مصونیت بین‌المللی را در توافقنامه‌هایی که برای تضمین این وام‌ها امضا کرد، لغو کرد و فرودگاه را در معرض تصرف خود قرار داد.
هفته گذشته، وزیر دارایی اوگاندا، Matia Kasaija از پارلمان به دلیل “سوء مدیریت وام های 207 میلیون دلاری” از بانک چین برای توسعه فرودگاه عذرخواهی کرد. با این حال، وو پنگ، مدیرکل امور آفریقای چین، طبق گزارش رسانه‌ای، مصادره تسهیلات از کشورهای آفریقایی به دلیل بدهی را به عنوان «تبلیغات غیرمنطقی» رد کرده است.