آتش‌سوزی پارلمان آفریقای جنوبی: سقف فروریخت، کل طبقات تخریب شد

تصاویر از صحنه نشان می‌دهد که شعله‌های آتش از بالای یک ساختمان بیرون می‌آید و دود غلیظ سیاه را به آسمان بالای پارلمان و خیابان‌های مجاور می‌فرستد.

آتش سوزی صبح روز یکشنبه رخ داد و پس از گذشت بیش از 12 ساعت، ده ها آتش نشان همچنان در تلاش برای مهار آتش بودند. هیچ تلفات یا تلفات جانی گزارش نشده است.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت که به نظر می رسد یک سیستم آبپاش “آنطور که باید کار نمی کند” و یک نفر در رابطه با آتش سوزی توسط مقامات مورد بازجویی قرار گرفته است.

رامافوسا از آتش‌نشانان به خاطر تلاش برای جلوگیری از خاکستر شدن پارلمان تمجید کرد، اما گفت که آتش سوزی «حوزه پارلمان و محتویات و دارایی‌های آن، از جمله گنجینه‌های میراث تاریخی پارلمان را ویران کرده است».

جی پی اسمیت، یکی از اعضای کمیته شهرداری کیپ تاون که مسئول ایمنی و امنیت است، در یک کنفرانس خبری در خارج از پارلمان گفت که “کل مجتمع پارلمانی به شدت آسیب دیده، غرقاب شده و دود آسیب دیده است.”

اسمیت افزود: سقف بالای سالن مجمع قدیم به طور کامل از بین رفته و دفاتر مجاور آن و سالن بدنسازی تخریب شده است. اتاق مجلس ملی پشت سر من، که می‌بینید، از بین رفته است، سقف سازه فرو ریخته و کارکنان آتش‌نشانی باید فوراً عقب‌نشینی می‌کردند.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی و نجات کیپ تاون به سی ان ان گفت که آتش نشانان عصر یکشنبه همچنان در حال مبارزه با آتش سوزی در ساختمان مجلس ملی پارلمان بودند. این سخنگو افزود: طبقات اول و دوم ساختمان مجلس قدیم در اثر آتش سوزی شدید “به طور کامل” سوخته است و سقف طبقه سوم ساختمان مجلس قدیم اوایل روز جاری فرو ریخت.

مجموعه پارلمانی که قدمت برخی از آن به سال 1884 برمی گردد، از مجموعه ای از ساختمان ها تشکیل شده است. مجلس ملی یا مجلس سفلی پارلمان در جایی قرار دارد که به عنوان جناح جدید شناخته می شود. مجلس علیا یا شورای ملی ولایات در محلی به نام مجلس قدیم واقع شده است.

آتش سوزی از محوطه اداری مجتمع آغاز شد و سپس به اتاق های مجلس شورای ملی سرایت کرد. اسمیت گفت که آتش نشانان بعد از ساعت 6 صبح به محل حادثه رسیدند و به دلیل ویژگی های امنیتی ساختمان برای دسترسی به آن مشکل داشتند.

اسمیت همچنین گفت که به نظر می رسد سیستم اعلام حریق به درستی کار نکرده است، زیرا قبل از اینکه سیستم زنگ خطر را به صدا درآورد، آتش نشانان در صحنه بودند.

“برق مجتمع در هنگام شروع آتش سوزی قطع نشد. این وضعیت بسیار خطرناکی را ایجاد کرد و برق کل بلوک باید قطع شود. فعال شدن تجهیزات تشخیص حریق مدت زیادی طول کشید و بنابراین آتش برای مدتی فعال بود. ،” او اضافه کرد.

یک سکوی مرتفع آتش نشانی به پشت بام ساختمان مجلس شورای ملی در مجتمع پارلمانی منتقل شده است.
آتش سوزی یک روز پس از برگزاری مراسم تشییع جنازه قهرمان ضد آپارتاید دزموند توتو در کلیسای جامع سنت جورج در کیپ تاون، نه چندان دور از پارلمان، رخ داد.

رئیس جمهور رامافوزا گفت که توتو نیز “ویران شده بود زیرا [parliament] جایی است که او نه تنها از آن حمایت کرد، برای آن دعا کرد و می خواست آن را به عنوان مخزن دموکراسی ببیند که برای آن بسیار تلاش کرد.»

پاتریشیا دی لیل، وزیر فواید عمومی و زیرساخت‌ها، پیشتر در یک کنفرانس خبری در خارج از پارلمان گفته بود که هیچ گزارشی مبنی بر زخمی شدن گزارش نشده است.

دی لیل گفت: «این یک روز بسیار غم انگیز برای دموکراسی ما است زیرا پارلمان خانه دموکراسی ما است و پارلمان نیز یک نقطه کلیدی استراتژیک است.

اسمیت گفت که آتش سوزی روز یکشنبه جدی تر از آتش سوزی دیگری بود که در مارس 2021 در پارلمان رخ داد. در حادثه مارس، آتش سوزی در مجلس قدیمی رخ داد و به کسی آسیب نرسید.

النور پیکستون در این گزارش مشارکت داشت.