آفریقای جنوبی: آفریقای جنوبی نوع جدیدی از کووید را با جهش های فراوان شناسایی کرد

ژوهانسبورگ: دانشمندان آفریقای جنوبی روز پنجشنبه گفتند که نوع جدیدی از کووید-19 را با تعداد زیادی جهش شناسایی کرده‌اند و آن را عامل افزایش تعداد عفونت‌ها می‌دانند. تعداد مبتلایان روزانه در کشور آفریقایی که به شدت آسیب دیده است از ابتدای ماه جاری ده برابر افزایش یافته است. تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس، در یک کنفرانس خبری که عجولانه خوانده شد، گفت: متأسفانه ما نوع جدیدی را شناسایی کرده ایم که دلیلی برای نگرانی در آفریقای جنوبی است. وی با ابراز امیدواری از اینکه سازمان جهانی بهداشت روز جمعه نام یونانی به آن بدهد، گفت: این نوع که با شماره علمی B.1.1.529 ارائه می شود، “تعداد جهش های بسیار بالایی دارد.” او گفت: “متاسفانه این باعث تجدید دوباره عفونت ها می شود.” وی افزود که این نوع در بوتسوانا و هنگ کنگ در بین مسافران آفریقای جنوبی نیز شناسایی شده است.
تولیو دی اولیویرا، از شبکه نظارت بر ژنومی در آفریقای جنوبی، که گسترش واریانت دلتا را در این کشور ردیابی کرده است، گفت: “نوع جدید دارای مجموعه ای از جهش های جدید است.” او گفت: “این نوع جدید جهش های بسیار بسیار بیشتری دارد، از جمله بیش از 30 جهش در پروتئین سنبله ای که بر قابلیت انتقال تاثیر می گذارد.” ما می توانیم ببینیم که این نوع به طور بالقوه بسیار سریع در حال گسترش است. ما انتظار داریم در چند روز و هفته آینده شاهد فشار در سیستم مراقبت های بهداشتی باشیم. دی اولیویرا گفت که تیمی از دانشمندان از هفت دانشگاه آفریقای جنوبی در حال مطالعه این نوع هستند. او گفت که آنها 100 ژنوم کامل از آن دارند و انتظار دارند در چند روز آینده تعداد بیشتری ژنوم داشته باشند.
WHO گفت که این نوع گزارش شده را “نظارت دقیق” دارد و انتظار می رود روز جمعه یک جلسه فنی تشکیل دهد تا مشخص شود که آیا باید به عنوان یک نوع “منافع” یا “نگرانی” معرفی شود. WHO افزود: “تحلیل اولیه نشان می دهد که این نوع دارای تعداد زیادی جهش است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد و تحت بررسی قرار خواهد گرفت.” جو فاهلا، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گفت این نوع “نگرانی جدی” است و پشت افزایش “تصویری” موارد گزارش شده است و آن را به یک “تهدید بزرگ” تبدیل می کند. تعداد روزانه مبتلایان در این کشور در روز چهارشنبه به 1200 نفر رسید که از 106 مورد در اوایل ماه گذشته افزایش یافته است. قبل از شناسایی نوع جدید، مقامات پیش‌بینی کرده بودند که موج چهارمی در آفریقای جنوبی از اواسط دسامبر آغاز می‌شود که با سفر پیش از فصل جشن آغاز می‌شود.
مؤسسه ملی بیماری های واگیر (NICD) که اداره می شود، گفت 22 مورد مثبت نوع B.1.1.529 در کشور به دنبال تعیین توالی ژنومی ثبت شده است.