آنها از جنگ برای روسیه خودداری کردند. قانون با آنها مهربانانه برخورد نکرد

از زمان حمله مسکو به اوکراین، صدها مرد روسی با آن روبرو شده اند اتهامات جنایی برای تبدیل شدن به سربازان جنگ. این مانع از آن نشده است که دیگران برای اجتناب از جنگ دست به اقدامات غیرعادی بزنند.
یکی از افسران سرویس گارد فدرال، که مسئولیت حفاظت از رئیس جمهور پوتین را بر عهده دارد، پاییز گذشته تصمیم گرفت با عبور مخفیانه از مرز جنوبی به قزاقستان، از جنگ در اوکراین اجتناب کند. افسر، سرگرد میخائیل ژیلین، خود را به شکل یک جمع کننده قارچ درآورده بود، استتار به تن داشت و چند بطری کوچک کنیاک به همراه داشت تا در صورت برخورد با گشت مرزی روسیه بتواند خود را خیس کند و مست و سرگردان عمل کند. در تاریکی، سرگرد لاغر و لاغر بدون هیچ حادثه ای از مرز جنگلی عبور کرد، اما از طرف دیگر دستگیر شد. قزاقستان درخواست او برای پناهندگی سیاسی را رد کرد و او را به روسیه بازگرداند تا به دلیل فرار از خدمت محاکمه شود.
سرگرد ژیلین از جمله صدها مرد روسی است که از زمان تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در سال گذشته، به دلیل تبدیل شدن به سربازان جنگی با اتهامات جنایی روبرو شدند. بر اساس آمار دادگاه عالی روسیه، سال گذشته، 1121 نفر به دلیل فرار از خدمت اجباری سربازی محکوم شدند، در حالی که میانگین آن در سال های اخیر حدود 600 نفر بوده است. قبل از جنگ، اکثریت قریب به اتفاق جریمه می شدند، نه زندانی. روسیه اخیراً اقدامی را تصویب کرده است که اجتناب از پیش نویس احضار را بسیار دشوارتر می کند. حداکثر مجازات برای آنچه که به طور فخرآمیز “ترک به سوچی” خوانده می شود، دو برابر شد و به 10 سال زندان رسید. این امر مردان روسی را از انجام اقدامات غیرعادی برای اجتناب از جنگ بازدارد. یکی از افسران گفت که او به عنوان بخشی از پیمانی که بین چند سرباز برای شلیک به یکدیگر و سپس ادعای مجروح شدن آنها در یک درگیری و سپس فرار تلاش کرد، گلوله ای را از ناحیه پا گرفت.
کرملین حجم فزاینده ای از اطلاعات در مورد ارتش، از جمله آمارهای جدید در مورد جرایم مربوط به خدمت سربازی را در محرمانگی پنهان کرده است، بنابراین اعداد بدون شک بیشتر از آنچه در دسترس هستند، هستند.
در تئوری، قوانین روسیه به مخالفان وظیفه شناسی اجازه می دهد که خدمات جایگزین را انجام دهند، اما به ندرت اعطا می شود. گاهی اوقات به افرادی که متهم به امتناع از مبارزه هستند، مجازات های تعلیقی صادر می شود، به این معنی که آنها می توانند مجدداً اعزام شوند. او گفت افسری که توسط همکارش به پایش شلیک شد، از 9 سالگی و کادت حرفه نظامی را دنبال کرده بود، اما او می‌خواست در لحظه‌ای که به او دستور داده شد به اوکراین برود، تمام شود.
او در نهایت حدود سه ماه در آنجا ماند، زیرا از ایده جنگ و همچنین از وضعیت وحشتناک ارتش روسیه وحشت زده شده بود. او گفت که اقلام اولیه مانند لباس زیر به سربازان داده نمی شد. پس از بهبودی، و ارتش دستور بازگشت او به اوکراین را داد، او تصمیم گرفت فرار کند.