آیا آمریکا و چین می توانند دوباره راه خود را برای صلح پینگ پنگ کنند؟

بازیکنان دو کشور این هفته در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز جهانی در هیوستون به رقابت های دونفره مختلط خواهند پیوست تا نقطه عطفی در تاریخ ورزشی و دیپلماتیک رقم بزنند.

پنجاه سال پیش، رهبر چین، مائو تسه تونگ، تیم تنیس روی میز ایالات متحده را به چین دعوت کرد. سلسله بازی های دوستانه ای که بعد از آن به شکستن یخ قبل از سفر مخفیانه هنری کیسینجر وزیر امور خارجه به چین کمک کرد – که منجر به ورود رئیس جمهور ریچارد نیکسون به غول منزوی آن زمان شد و در نهایت آن را در مسیر امروز قرار داد. در حال افزایش وضعیت ابرقدرت

اگر تا به حال به یک پیشرفت حسن نیت جدید نیاز بود، اکنون وجود دارد. روابط ایالات متحده و چین از زمان بازگشایی چین به روی جهان به پایین ترین سطح خود رسیده است و اختلافات بر سر تایوان، حقوق بشر، سرکوب مسلمانان اویغور و افزایش نظامی پکن در حال جوشش است.

پنتاگون اخیراً از آزمایش یک سلاح مافوق صوت توسط پکن نگران شد و تقریباً هر تصمیم استراتژیک مهم در واشنگتن از منظر یک رویارویی ساختمانی با چین نگریسته می شود. اگرچه بایدن هفته گذشته با شی جین پینگ رئیس جمهور چین به امید کاهش تنش ها صحبت کرد، اما اکنون تحت فشار سیاسی قرار دارد تا بازی های المپیک زمستانی پکن را تحریم کند.

برای تعمیر چند پارو لاستیکی و تعدادی توپ پلاستیکی جهنده زیاد است. اما پینگ پنگ قبلا کار کرده است.

دو زوج تلاش خواهند کرد تا شکاف ژئوپلیتیکی را در تگزاس پر کنند: لین گائویوان از چین با لیلی ژانگ از ایالات متحده متحد می شود، در حالی که کاناک جاا از ایالات متحده با وانگ مانیو از چین بازی خواهد کرد.

لیو گولیانگ، که ریاست شورای جهانی تنیس روی میز را بر عهده دارد، تورنمنت در هیوستون را نه تنها فرصتی برای ترمیم روابط در سراسر اقیانوس آرام، بلکه یک پیروزی بر این همه گیری توصیف کرد.

لیو گفت: «این ورزشکاران که با یکدیگر دوست هستند، می‌توانند در این مسابقه با یکدیگر همکاری کنند تا هواداران هر دو کشور بتوانند آنها را تشویق کنند و فصل جدیدی از دیپلماسی پینگ پنگ در این دوره جدید باز شود.