اتریش پس از اعتراضات خشونت آمیز در اروپا دوباره وارد قرنطینه کووید شد

وین: اتریش به قرنطینه نسبی در چشمگیرترین محدودیت‌های کووید-19 که در اروپای غربی برای ماه‌ها مشاهده شده بود، پس از پایان هفته خشونت علیه اقدامات ویروسی که چندین شهر در این قاره را تکان داد، بازگشت.
کشور آلپ همچنین از اول فوریه یک دستور گسترده واکسن را اعمال می کند، که یکی از معدود مکان هایی در جهان است که تاکنون چنین اقدامی را اعلام کرده است.
مغازه‌ها، رستوران‌ها و بازارهای جشن روز دوشنبه تعطیل شدند، در حالی که 8.9 میلیون نفر از مردم آن به استثنای معدودی مانند رفتن به محل کار، خرید لوازم ضروری و ورزش به دلیل افزایش موارد ویروس، اجازه خروج از خانه را ندارند.
مدارس و مهدکودک ها همچنان باز هستند، اگرچه از والدین خواسته شده است که در صورت امکان کودکان را در خانه نگه دارند، علیرغم اینکه آموزش از راه دور در طول سه هفته قرنطینه ارائه نشده است.
یکی از والدین، کاترین پاوزر، گفت که هنوز دختران نه و یازده ساله‌اش را که هر دو اخیراً واکسینه شده‌اند، به مدرسه می‌فرستد.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک وضعیت بسیار گیج کننده است.
این اقدامات پس از یک آخر هفته از درگیری های خشونت آمیز در چندین شهر اروپایی – از جمله در بلژیک و هلند – انجام می شود که در آن ده ها هزار تظاهرکننده برای اعتراض به اقدامات کووید به خیابان ها آمدند.
حدود 145 نفر در هلند طی سه روز ناآرامی ناشی از منع آمد و شد کووید دستگیر شده‌اند، و در بروکسل روز یکشنبه، افسران به سمت تظاهراتی که پلیس اعلام کرد 35000 نفر در آن شرکت کرده بودند، با آب پاش و گاز اشک‌آور شلیک کردند.
مارک روته، نخست وزیر هلند روز دوشنبه از “خشونت تحت پوشش اعتراض” انتقاد کرد و گفت که از حق تظاهرات مسالمت آمیز دفاع می کند، اما “هرگز نمی پذیرد که احمق ها از خشونت خالص استفاده کنند”.
و در دانمارک این آخر هفته، حدود 1000 تظاهرکننده به طرح های دولت برای بازگرداندن مجوز کووید برای کارمندان دولت اعتراض کردند.
Joost Eras یکی از سازمان دهندگان تظاهرات هلندی گفت: مردم می خواهند زندگی کنند. “به همین دلیل است که ما اینجا هستیم.”
جمعیت 40000 نفری روز شنبه در وین راهپیمایی کردند و “دیکتاتوری” را محکوم کردند، در حالی که حدود 6000 نفر روز یکشنبه در شهر لینز تظاهرات کردند.
تظاهرات وین توسط یک حزب سیاسی راست افراطی سازماندهی شد و برخی از معترضان ستاره زرد رنگی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود “واکسن نشده” که شبیه ستاره دیوید نازی ها بود که یهودیان را مجبور به پوشیدن در طول هولوکاست کردند.
نیروهای فرانسوی روز یکشنبه پس از یک هفته ناآرامی بر سر اقدامات کووید به گوادلوپ رفتند، در حالی که نخست وزیر ژان کاستکس قرار بود با مقامات این جزیره فرانسوی در دریای کارائیب جلسه ای در پاریس تشکیل دهد.
روز یکشنبه پس از آن که معترضان با سرپیچی از مقررات منع آمد و شد، مغازه ها و داروخانه ها را غارت کردند و در طول شب به آتش کشیدند و پلیس 38 نفر را بازداشت و دو تن از نیروهای امنیتی را مجروح کرد، مسدود شد.
خشونت در حالی رخ می دهد که عفونت های کووید در اروپا مارپیچ شده است.
ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان روز دوشنبه از شهروندان خواست تا واکسینه شوند.
اسپان با مقصر دانستن نوع بسیار مسری دلتا گفت: «احتمالاً تا پایان زمستان امسال، همانطور که گاهی اوقات بدبینانه گفته می شود، تقریباً همه در آلمان واکسینه، درمان یا خواهند مرد.»
تصمیم اتریش در مواجهه با وعده‌های قبلی مبنی بر اینکه محدودیت‌های سختگیرانه ویروس مربوط به گذشته خواهد بود، نادرست است.
در طول تابستان، صدراعظم آن زمان سباستین کورز همه گیری را “پایان” اعلام کرده بود.
اما کاهش نرخ تلقیح، تعداد موارد بی سابقه و افزایش تعداد مرگ و میر، دولت را مجبور کرده است تا از چنین ادعاهای جسورانه خودداری کند.
الکساندر شالنبرگ، صدراعظم صدراعظم در ماه اکتبر، از نرخ “شرم آور پایین” واکسن – 66 درصد در مقایسه با 75 درصد فرانسه – انتقاد کرد و افراد غیرفعال شده را از ورود به فضاهای عمومی منع کرد.
هنگامی که ثابت شد که این روش در از بین بردن عفونت های جدید بی اثر بود، او یک قرنطینه سراسری را با ارزیابی پس از 10 روز اعلام کرد.
توماس هوفر، تحلیلگر سیاسی، شالنبرگ را به خاطر حفظ “داستان” یک بیماری همه گیر با موفقیت برای مدت طولانی سرزنش کرد.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت هشدارهای موج بعدی را جدی نگرفت.
هرج و مرج مشهود است.»