ارتش پاکستان عمران خان را به اتهام اقدام به قتل محکوم کرد

اسلام آباد: ارتش پاکستان از عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان به دلیل متهم کردن یکی از مقامات ارشد خود به سازماندهی سوء قصد علیه او انتقاد کرد و از ستاره سابق کریکت خواست تا به این موضوع در دادگاه رسیدگی کند.
خان، 70 ساله، از یک گردهمایی آخر هفته استفاده کرد تا ارتش را متهم کند که در پشت حداقل دو تلاش برای قتل او قرار دارد، با تمرکز بر ادعای دخالت یکی از مقامات ارشد اطلاعات بین‌سرویس یا ISI، که بر امنیت داخلی پاکستان نظارت می‌کند.
این سیاستمدار پس از برکناری در آوریل 2022 در رای عدم اعتماد، برای انتخابات زودهنگام تبلیغ می کند. خان که از حمایت قوی در نظرسنجی ها و گردهمایی ها جسور شده است، هیچ نشانه ای از عقب نشینی در برابر دولت و ارتش نشان نداده است و به دنبال حمایت از دادگاه عالی برای برگزاری رای گیری در دو استان برای شروع است.
ارتش در بیانیه‌ای نادر اواخر روز دوشنبه خطاب به خان گفت: «این یک الگوی ثابت در یک سال گذشته بوده است که در آن مقامات نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی با تلقین‌ها و تبلیغات هیجان‌انگیز برای پیشبرد اهداف سیاسی هدف قرار می‌گیرند». خواستار رسیدگی به این اتهامات در دادگاه شد.
این اولین بار نیست که خان این ادعاها را مطرح می کند. پس از یک حادثه تیراندازی در راهپیمایی سال گذشته که منجر به زخمی شدن وی از ناحیه پا شد، خان نخست وزیر شهباز شریف و وزیر کشور را نگه داشت. رعنا ثنا الله و مقامات ارشد نظامی مسئول. آنها دخالت در آن را رد کرده اند.
اتهامات خان از تاریخ خود پاکستان سرچشمه می گیرد که در آن هیچ نخست وزیری یک دوره کامل پنج ساله را در این مقام سپری نکرده است. بسیاری از کسانی که بیش از دو سال دوام آوردند یا تبعید شدند یا کشته شدند، از جمله بی نظیر بوتو، که در دسامبر 2007 در جریان توقف مبارزات انتخاباتی در حمله ای مشابه حمله به خان در ماه نوامبر ترور شد.
ارتش اعلام کرد که این حق را برای خود محفوظ می داند که علیه آنچه که اظهارات و تبلیغات بدافزارانه می خواند، اقدام قانونی کند. اگر ارتش خان را به دادگاه بکشاند، به چندین ده پرونده ای که خان در حال حاضر در دادگاه با آن ها مبارزه می کند، اضافه می شود، از جمله پرونده ای مبنی بر پنهان کردن درآمدهای حاصل از فروش هدایای دولتی که در دوران ریاستش به دست آورده بود.
ارتش پاکستان نفوذ زیادی بر سیاست و همچنین امور خارجی و امنیتی دارد و نیمی از تاریخ این کشور را از زمان تأسیس آن در سال 1947 به طور مستقیم تحت سلطه خود داشته است. اکثر نخست وزیران برای ماندن در این کشور به حمایت ارتش وابسته بوده اند. قدرت، از جمله خان، اما سال گذشته یک سخنگوی ارتش گفت که این نهاد تصمیم گرفته است غیرسیاسی بماند و در چارچوب قانون اساسی عمل کند.
تلاش های خان برای کنترل ترفیعات نظامی ریشه تنش های سیاسی طولانی مدت پاکستان بوده است. در اواخر سال 2021، خان علناً با انتخاب رئیس وقت ارتش برای رهبری سازمان جاسوسی مخالفت کرد و از یکی از متحدان خود برای ماندن در این نقش حمایت کرد. فرمانده ارتش سرانجام به راه خود رسید، اما این حادثه شش ماه بعد بذر سرنگونی خان را کاشت.