اسکو: “این سفر نباید به عنوان یک دیدار دوجانبه تلقی شود…”: بلاول بوتو وزیر امور خارجه پاکستان در مورد نشست سازمان همکاری شانگهای در گوا

اسلام آباد: بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان گفت که شرکت وی در نشست شورای سازمان همکاری شانگهای در هند نشان دهنده تعهد اسلام آباد به منشور این سازمان است. سازمان همکاری شانگهای و نباید از منظر روابط دوجانبه دیده شود.
وی در پاسخ به سوالی در یک برنامه در شبکه دنیا نیوز که روز پنجشنبه پخش شد، گفت که به نمایندگی از پاکستان در نشست وزیران خارجه که ماه آینده در گوا برگزار می شود، حضور خواهد داشت. بوتو زرداری گفت: ما به منشور سازمان همکاری شانگهای متعهد هستیم و این سفر نباید به عنوان یک سفر دوجانبه بلکه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای دیده شود.
وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که بوتو زرداری رهبری هیئت پاکستانی را در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای (CFM) که قرار است در روزهای 4 و 5 می در گوا برگزار شود، برعهده خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ممتاز زهرا بلوچ روز پنجشنبه طی یک مطبوعات هفتگی اعلام کرد که بوتو زرداری به دعوت وزیر امور خارجه در نشست SCO-CFM شرکت می کند. اس جایشانکار.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شرکت ما در این نشست نشان دهنده تعهد مستمر پاکستان به منشور و روند سازمان همکاری شانگهای و اهمیتی است که پاکستان در اولویت های سیاست خارجی خود به منطقه قائل است.
بیزینس رکوردر گزارش داد که بلاوال اولین وزیر خارجه خواهد بود که پس از 12 سال وقفه به هند سفر می کند. در سال 2011، حنا ربانی خار، وزیر امور خارجه وقت پاکستان از هند دیدن کرد.
هند رسماً دعوت نامه هایی را برای همه اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) از جمله پاکستان و چین برای نشست وزرای خارجه آتی ارسال کرده است.
چین گانگ وزیر امور خارجه چین و سرگئی لاوروف همتای روسی وی نیز احتمالا در این نشست شرکت خواهند کرد.
هند در سپتامبر سال گذشته ریاست این گروه بزرگ 9 نفره را بر عهده گرفت و امسال جلسات وزرای کلیدی و اجلاس سران را برگزار خواهد کرد.
روابط بین دو کشور سال‌هاست که با توجه به موضوعات تروریسم فرامرزی از پاکستان ناامن بوده است، حتی در شرایطی که اسلام‌آباد برای هرگونه مذاکره به دنبال احیای ماده 370 برای ایالت جامو و کشمیر هند سابق است.
این سازمان 20 ساله دارای روسیه، هند، چین، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی – قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است.
ایران آخرین کشوری است که به عضویت آن درآمده و تحت ریاست جمهوری هند برای اولین بار به عنوان یک عضو تمام عیار در نشست این گروه شرکت خواهد کرد.
آخرین نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان برگزار شد.
نارندرا مودی نخست وزیر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان شرکت کرد. بیست و دومین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر 2022، اولین نشست حضوری سران از ژوئن 2019 بود که رهبران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، قرقیزستان برگزار کردند.
قابل ذکر است، نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در سال جاری در پی تشدید جنگ روسیه و اوکراین و ریاست هند در گروه 20 برگزار می شود.