تخلیه سودان: کره جنوبی هواپیمای نظامی برای تخلیه سودان می فرستد

سئول: سئول روز جمعه اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی و سربازان را برای تخلیه اتباع کره جنوبی که در سودان گیر افتاده اند، اعزام می کند، جایی که صدها نفر از زمان آغاز درگیری ها در هفته گذشته جان خود را از دست داده اند.
ژاپن نیز اقدامات مشابهی را انجام می‌دهد و روز جمعه یک هواپیمای نظامی را برای تلاش برای آوردن شهروندان خود از کشور درگیری‌شده فرستاد.
بیش از 300 نفر پس از درگیری در روز شنبه بین نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و معاون وی، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد، کشته شدند.
علیرغم درخواست قدرت‌های جهانی برای آتش‌بس در پایان ماه رمضان، روز جمعه، تیراندازی و انفجارهای شدیدی در پایتخت خارطوم و سایر نقاط کشور رخ داد.
وزارت دفاع سئول اعلام کرد که یک جت ترابری نظامی C-130J و نیروهای خود را برای تخلیه اتباع خود می فرستد.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای که به خبرگزاری فرانسه ارسال شد، گفت: «درگیری‌ها در سودان همچنان ادامه دارد و فرودگاه بین‌المللی خارطوم در پایتخت، جایی که اتباع ما در آن مستقر هستند، بسته است».
هواپیماها و پرسنل نظامی کره جنوبی تا زمانی که بتوانند عملیات تخلیه را انجام دهند، در یک پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی جیبوتی در حالت آماده باش قرار خواهند گرفت.
به گفته وزارت خارجه سئول، 26 شهروند کره جنوبی از جمله کارکنان دیپلماتیک در این کشور آفریقایی هستند که منتظر تخلیه هستند.
رئيس جمهور یون سوک یول دفتر وی پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر بدتر شدن اوضاع در سودان در روزهای آینده، گفت که از مقامات خواسته است تا اوایل روز جمعه به امنیت کره ای ها کمک کنند.
همچنین روز جمعه، نیروهای دفاع از خود ژاپن (SDF) اعلام کردند که یک هواپیمای ترابری C-130 به سمت جیبوتی حرکت کرده است.
نیروهای SDF در توئیتی همراه با عکسی از برخاستن هواپیما اعلام کردند که هدف از این مأموریت «تدارک سریع برای انتقال پرسنل ژاپنی و سایر افراد در جمهوری سودان» است.
توکیو گفته است که حدود 60 ژاپنی از جمله کارکنان سفارت در سودان هستند.